2656
Sök

Volvo 244 DL -77 vägmätare, vacuum?

41 Inlägg
21 februari 2015
Trådstartare
#1
Tjena! Hoppas det finns nån som förstår sig på min bil för de gör inte jag, är som sagt i rubriken en 244 DL -77 tongue

Sen jag köpte den så har vägmätaren varit ur funktion, med undantag några få mil då den kände för att funka. Trippen, hastighetsmätaren och allt annat funkar som det ska. (ibland börjar inte hastighetsmätarn reagera förrän ca 30-40 km/h?) Som jag förstått ska trippen och vägmätarn gå på samma drev eller är det på nyare modeller? Några förslag på vad som kan vara fel? Vill helst inte byta instrumenthuset! Bilen har gått ca 24000 mil nu ifall det spelar nån roll. smile

Problem nummer 2, när jag drar ur vakuumslangen så händer ingenting? Känner inget sug i slangen och tomgången påverkas inte alls, går på precis som vanligt. Har gått lite dåligt senaste tiden också, lite ryckigt på lägre varv och ibland inte velat starta. Redan bytt fördelarlock och armen däri. Vet inte om det har med saken att göra?

Hjälp skulle verkligen uppskattas! smile


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
21 februari 2015
#2
Fråga 1: du har en sliten wire.
Fråga 2: vakuum till fördelaren?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

41 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#3
Fixat vägmätaren, var ett drev som kärvade lite.
ja vakuum mellan fördelare-förgasare, fick förklarat att det inte ska göra nåt? Stämmer det?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 februari 2015
#4
LinusHe skrev:
Fixat vägmätaren, var ett drev som kärvade lite.
ja vakuum mellan fördelare-förgasare, fick förklarat att det inte ska göra nåt? Stämmer det?

Det ska ju helst fungera då det ställer tändningen beroende på hur mycket du gasar

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

41 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#5
Hmm okej.. vad är det som gör att det blir vakuum? Tänkte ifall jag förstår funktionen kanske det blir lättare att fixa smile


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 februari 2015
#6
LinusHe skrev:
Hmm okej.. vad är det som gör att det blir vakuum? Tänkte ifall jag förstår funktionen kanske det blir lättare att fixa smile

Motorn bildar undertryck när gasspjället är stängt och motorn snurrar. Dvs vid motorbroms. Då suger det i klockan på fördelaren och ställer tändningen på ett sätt. När du sen ger full gas så blir det inget eller väldigt lite undertryck och tändningen ställer sig på ett annat sätt. Är du med?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

41 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#7
Tror jag hänger med på ett ungefär.. Men vad kan då vara orsaken att det inte fungerar? Och bara för att säkerställa att det nu verkligen inte funkar, vilka sätt kan man kolla om de funkar? Har testat dra ur kabeln på tomgång å då hände inget, sen så kände jag med fingret för slangen å kändes inte som att de sög.. Och tack för tålamodet förresten!


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 februari 2015
#8
LinusHe skrev:
Tror jag hänger med på ett ungefär.. Men vad kan då vara orsaken att det inte fungerar? Och bara för att säkerställa att det nu verkligen inte funkar, vilka sätt kan man kolla om de funkar? Har testat dra ur kabeln på tomgång å då hände inget, sen så kände jag med fingret för slangen å kändes inte som att de sög.. Och tack för tålamodet förresten!

Du tar väl loss änden på fördelaren och känner med fungret? Kan ju va igensotat där slangen går in i insuget. Alltid kul att hjälpa till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

41 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#9
Var ut och kollade nu, och nu av nån anledning så kände jag att de sög, kanske kollade i fel ände tidigare? Pinsamt.. jaja men vet du vad det är som sitter på slangen? Ser ut som nåt litet filter eller nåt?

http://i62.tinypic.com/2eve1dx.jpg


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 februari 2015
#10
LinusHe skrev:
Var ut och kollade nu, och nu av nån anledning så kände jag att de sög, kanske kollade i fel ände tidigare? Pinsamt.. jaja men vet du vad det är som sitter på slangen? Ser ut som nåt litet filter eller nåt?

http://i62.tinypic.com/2eve1dx.jpg

Lätt hänt hehe. Det är en backventil

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

41 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#11
Ahaa okej, tack så mycket för all hjälp! Bara nå småfix kvar nudå, passagerardörr som fastnar ibland, kamremskåpa som skramlar, nå skrammel från värmepaketet.. men sånt kanske man får leva med när man kör 240 smile


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 februari 2015
#12
LinusHe skrev:
Ahaa okej, tack så mycket för all hjälp! Bara nå småfix kvar nudå, passagerardörr som fastnar ibland, kamremskåpa som skramlar, nå skrammel från värmepaketet.. men sånt kanske man får leva med när man kör 240 smile

Kul att det finns folk som tar hand om gamla bilar och inte bara kör till det går sönder

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

41 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#13
Jo det är sant.. Lite tråkigt däremot bilen är gode pricking pga rostlagningar, förra ägaren som lappade över och inte hade exakt samma färg och inte slipade spacklet så mycket. Skulle vara nåt att försöka fixa till sommaren kanske om de inte är helt hopplöst, nästan lättare att lacka om hela bilen fast det har man ju inte råd med såklart


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 februari 2015
#14
LinusHe skrev:
Jo det är sant.. Lite tråkigt däremot bilen är gode pricking pga rostlagningar, förra ägaren som lappade över och inte hade exakt samma färg och inte slipade spacklet så mycket. Skulle vara nåt att försöka fixa till sommaren kanske om de inte är helt hopplöst, nästan lättare att lacka om hela bilen fast det har man ju inte råd med såklart

Sånt är svårt tyvärr

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök