2444
Sök

Tar jag bort felkoden så funkar det???? 850 T5

38 Inlägg
27 februari 2015
Trådstartare
#1
hejsan pojkar och flickor smile

Nu är det såhär va att jag har ett problem med min 850 T5a -94.
Besikta den idag, men hc co och kambda värdet är sjukt högt!

MEN jag får också felkod på lambdan!
Och jag har bytt det främre lambdan!

MEN nu är det såhär, när jag tar bort alla felkoder så blir alla värden perfekta!!
Hc co och lambda är perfekt!

Men efter jag kört ett tag och gasat och så, då kommer felkoderna igen och det är skyhöga värden igen! Vad kan felet vara?

Min teori: den bakre lambdan!

Är väldigt tacksam för svar! smile

Whatever :)
1 652 Inlägg
27 februari 2015
#2
ja, börja med att byta den med då smile Om du redan bytt främre och de visar bättre men ändå inte så kan de vara så att bakre med har sagt upp sig.

Allt brukar funka bra när man raderar felkoder, men om det är ett fel som registrerar kontinuerligt så lagras de i bilen tills du har åtgärdat felet. Så har du redan bytt en lambda, byt den andra med för att ta bort felet.

Hedba skrev:
hejsan pojkar och flickor smile

Nu är det såhär va att jag har ett problem med min 850 T5a -94.
Besikta den idag, men hc co och kambda värdet är sjukt högt!

MEN jag får också felkod på lambdan!
Och jag har bytt det främre lambdan!

MEN nu är det såhär, när jag tar bort alla felkoder så blir alla värden perfekta!!
Hc co och lambda är perfekt!

Men efter jag kört ett tag och gasat och så, då kommer felkoderna igen och det är skyhöga värden igen! Vad kan felet vara?

Min teori: den bakre lambdan!

Är väldigt tacksam för svar! smile
Senast redigerat av XeptiQ (27 februari 2015)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

38 Inlägg
27 februari 2015
Trådstartare
#3
Okej, så du tror att det kan vara den andra lambdan? För värdena blev nästan värre efter att vi bytte den första :p

Whatever :)
1 652 Inlägg
27 februari 2015
#4
Hm, du skrev ju i inlägget att det blev bättre men efter lite gasande så blev de skit igen?
Vad stämmer?

Hedba skrev:
Okej, så du tror att det kan vara den andra lambdan? För värdena blev nästan värre efter att vi bytte den första :p

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

38 Inlägg
27 februari 2015
Trådstartare
#5
Skrev inte att det blev bättre! Men när felkoderna poppar upp efter nån mils körning så går bilen inte lika bra som när man raderar felkoderna!
Senast redigerat av Hedba (27 februari 2015)

8 252 Inlägg
27 februari 2015
#6
Hedba skrev:
MEN jag får också felkod på lambdan!
Och jag har bytt det främre lambdan!

Får du kod på sonden eller på lambdareglering? Det är nämligen 2 väldigt olika saker. Felkoder på regleringen beror ofta på andra saker än just själva sonden, utan mer på till exempel trasiga slangar och liknande.

Hedba skrev:
Min teori: den bakre lambdan!

Säker på att du har en..? Jag är rätt säker på att 850 aldrig hade dubbla sonder.


38 Inlägg
27 februari 2015
Trådstartare
#7
Ska kolla upp det smile

38 Inlägg
27 februari 2015
Trådstartare
#8
står typ, grenrörs trycksensor, uppvärmd lambda något. 

Du kan kolla på felkoderna om du vill.
232
231
212
121

8 252 Inlägg
27 februari 2015
#9
231 och 232 sätts ju för att den inte klara av att reglera lambdavärdet. Kan beror på en massa saker.

121 är ju att signal från lmm saknas eller är felaktig och 212 är ju samma sak fast för lambdasonden.

När du bytte lambdan, satte du dit en ny av rätt sort?


38 Inlägg
27 februari 2015
Trådstartare
#10
Den såg ju inte riktigt likadan ut, men fick en begangnad från en annan T5a, lamm har vi mätt och den var helt okej!

2 452 Inlägg
27 februari 2015
#11
gör om gör rätt,om den inte såg likadan ut o det var en beg hur kan du vara säker på att den var hel o rätt sort,ta en likadan o som du vet fungerar...du har bara en lamda.

döden kommer tillbaka


Sök