3228
Sök

Felvänd justerare på bromsbackar är det viktigt?

105 Inlägg
13 mars 2015
Trådstartare
Tja!

Jag har precis bytt bromsbackar till handbromsen på min bil och justerade dom så dom tar bra men märkte att på ena sidan fick jag snurra kughjulet uppåt och på andra nedåt vilket jag tyckte var märkligt.

Jag vände båda justermuttrarna bakåt när jag monterade dom efter att jag kollade på ena sidan och gjorde lika dant på andra men när jag läste i manualen nu efteråt så ser jag att jag skulle monterat ena sidan framåt.

Behöver jag ta loss och fixa det eller kommer det gå bra ändå, dom tog ju bra nu direkt efter iaf så jag slipper ju helst om det inte spelar nån roll men dom kanske inte kan autojusteras eller nått som dom sitter nu?

Bilen är en Mitsubishi Galant 00

2 712 Inlägg
13 mars 2015
Det skall vara så, eller ja min är sån med, andra sidan blir ju spegel vänd smile

Spelar ingen roll så länge du kommer åt att justera smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

105 Inlägg
13 mars 2015
Trådstartare
amoreex skrev:
Det skall vara så, eller ja min är sån med, andra sidan blir ju spegel vänd smile

Så som jag satt dom? Är det så på din med att du justerar ena uppåt och andra nedåt då? smile

Är det autojustering på våra eller behöver man lossa och justera med tiden som det slits lite? smile

2 712 Inlägg
13 mars 2015
DavidH skrev:
amoreex skrev:

Så som jag satt dom? Är det så på din med att du justerar ena uppåt och andra nedåt då? smile

Är det autojustering på våra eller behöver man lossa och justera med tiden som det slits lite? smile

Ja en åt varje håll smile

Jadu bra fråga, spelar dock ingen roll, autojustering är värdelöst, fungerar typ från 11 till middag wink

Du känner i spaken när de börja bli dags att justera, du kanske kan köra 3000-5000 mil innan du behöver justera, beroende på hur mycket du använder spaken smile

105 Inlägg
14 mars 2015
Trådstartare
amoreex skrev:
DavidH skrev:
amoreex skrev:

Ja en åt varje håll smile

Jadu bra fråga, spelar dock ingen roll, autojustering är värdelöst, fungerar typ från 11 till middag wink

Du känner i spaken när de börja bli dags att justera, du kanske kan köra 3000-5000 mil innan du behöver justera, beroende på hur mycket du använder spaken smile

Bara för o va tydlig, du menar snurra åt varje håll, inte sitter en åt varje håll för jag har ju som sagt båda bakåt och  när jag läste i manualen som sa att jag satt fel så tänkte jag att i värsta fall så autojusterar den lös ena sidan så det tar ojämt efter ett tag om det sitter fel.

Haha ja är det så kasst så gör det ju inget smile

Jag gissade nått sånt med, jag gillar ju spaken på vintern smile

2 712 Inlägg
14 mars 2015
Jadu, du får väl testa, annars om du vill vara på säkra sidan så får du väll byta håll wink

105 Inlägg
14 mars 2015
Trådstartare
amoreex skrev:
Jadu, du får väl testa, annars om du vill vara på säkra sidan så får du väll byta håll wink

Jo men jag borde satt in ett frågetecken där, jag var alltså inte säker på om du menade att du satt justerarna åt olika håll eller om du satt dom precis som jag gjort med båda bakåt och att du snurrar dom åt olika håll? smile

2 712 Inlägg
14 mars 2015
DavidH skrev:
amoreex skrev:

Jo men jag borde satt in ett frågetecken där, jag var alltså inte säker på om du menade att du satt justerarna åt olika håll eller om du satt dom precis som jag gjort med båda bakåt och att du snurrar dom åt olika håll? smile

Jag minns inte vilket håll dem satt på, jag satte tillbaka dem på samma håll som dem satt.. wink

Men däremot så vill jag minnas att man justerade på 2 olika håll smile

105 Inlägg
14 mars 2015
Trådstartare
Okej då e jag med, tack för svaren! smile

Sök