3833
Sök

Volvo 940 rycker vid mycket ladd

92 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#1
Hej!
Min Volvo 940 ska trimmas så jag har köpt justerbar wg och trimchip.

Bilen rycker dock om man gasar länge med ladd under längre period, eller konstant om man har 1 BAR. Har provat mycket men inget har löst rycken. Antar att det är misständningar, känns som att köra in i en betongvägg.

Jag har:
Provat många olika chip, även original med problemet kvarstår.

Justerat laddtryck till 0 varav inga ryck sker, det blir mer och mer ryck desto mer jag laddar, kör på 0,7 BAR just nu och det rycker mest om man gasar under lång period.

Bytt hela tänd satsen förutom rotor som såg fin ut. (stift, tändkablar, fördelarlock, spole)

Nyligen bytt till en värre 255L bränslepump från KL. Även där jag fick chippen (provat både ekonomi och vanliga turbotrim chip).

Bytt bränslefilter.


Nu har jag snart bytt ut hela bilen, jag har bara en felkod: Styrdon 1-1-2, kan vara chippens fel eller en trasig guldbox. Men då.tycker jag att den inte borde gå alls, men vad vet jag.
Har iaf stora problem med detta, har vänt mig till detta forum många gånger utan att hitta den rätta lösningen.

Ideer?

Min senaste teori är att justera elektrodavståndet på stiften för att se om det hjälper, men känner att jag är ute och cyklar.

Forummoderator
26 345 Inlägg
16 februari 2015
#2
Du skriver att du har bytt tänddelar såsom tändstift..men till exakt vilka tändstift har du bytt till?
Är svaret Biltemastift så rekommenderar jag dig till att byta till originalstift.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

92 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Du skriver att du har bytt tänddelar såsom tändstift..men till exakt vilka tändstift har du bytt till?
Är svaret Biltemastift så rekommenderar jag dig till att byta till originalstift.

NGK Mekonomen stift bytte jag till, det satt sådana i också alltså inte original.

4 149 Inlägg
16 februari 2015
#4
Kanske är LMM som inte klarar mäta rätt luftmängd när du laddar så mycket så blandningen blir helt fel? Eller spridare som börjar bli igensatta så du får förlite soppa?


92 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
#5
zemet skrev:
Kanske är LMM som inte klarar mäta rätt luftmängd när du laddar så mycket så blandningen blir helt fel? Eller spridare som börjar bli igensatta så du får förlite soppa?

LMM är helt ny, 1 BAR ska originalgrejjerna klara enligt andra trimmare. Igensatta spridare kan jag ej svara på, ingen läckage i insug iaf.

312 Inlägg
22 februari 2015
#6
Testa att tanka 98 oktan eller något bränsle av samma kvalité. Troligen är det så att boxen får indikationer på att den spikar och stryper den.


92 Inlägg
14 mars 2015
Trådstartare
#7
ExtremeBoost skrev:
Testa att tanka 98 oktan eller något bränsle av samma kvalité. Troligen är det så att boxen får indikationer på att den spikar och stryper den.

Yepp det har jag provat. Har tankat 98 oktan i snart 2 månader. Ingen skillnad.

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 mars 2015
#8
Om de är så att du tex ligger på 5ans växel å ger full gas från tidigt varvtal  å de börjar rycka/vibrerar är de säkert så att du bottnar dubbelmassesvänghjulet å då är de helt normalt med dessa ryck...

OM du växlar ner till 3an går den som tänkt ?


97 Inlägg
16 mars 2015
#9
Montera en bredbandslambda så du får koll på läget, och kolla din tändning

EVOLUTION GARAGE
Taksänkt Volvo 240 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287689
Sugtrimmad Volvo 960 projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461

92 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
#10
Xuri skrev:
Om de är så att du tex ligger på 5ans växel å ger full gas från tidigt varvtal  å de börjar rycka/vibrerar är de säkert så att du bottnar dubbelmassesvänghjulet å då är de helt normalt med dessa ryck...

OM du växlar ner till 3an går den som tänkt ?

Snarare tvärt om, jag kan gasa fullt på 5an till 160 km/h iaf. Det rycker på alla växlar om man varvar mycket , börjar jäklar vid 2700-3000 varv. Det händer mest på trean och fyran. Tvåan klarar lite högre varv.

De ryck som ges är allt ifrån normalt!

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 mars 2015
#11
vad för tändkablar etc sitter de ?

prova plocka bort guldboxen å stoppa dit orginal...

Onödigt med tändchip å guldbox om du frågar mig...


92 Inlägg
23 mars 2015
Trådstartare
#12
Xuri skrev:
vad för tändkablar etc sitter de ?

prova plocka bort guldboxen å stoppa dit orginal...

Onödigt med tändchip å guldbox om du frågar mig...

Det är mekonomens tändkabelsats.

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 mars 2015
#13
KaninKanon skrev:
Xuri skrev:
vad för tändkablar etc sitter de ?

prova plocka bort guldboxen å stoppa dit orginal...

Onödigt med tändchip å guldbox om du frågar mig...

Det är mekonomens tändkabelsats.

Om de vore jag, så hade jag inte fortsatt jaga fel utan å haft volvo org tändkalbar.. OK dom är dyra men dom har ofta visat sig fungera betydligt bättre än andras grejer... talar av egen erfarenhet.

Köper aldrig något annat än org fördelare/rotor /kablar....



Sök