jaka54 skrev:
Hej!
Har visserligen ingen Volvo utan en Audi 100 men skulle tro att det ser ganska lika ut på de flesta framhjulsdrivna bilar.
Har bytt damask två gånger på min -89:a. senast för ett och ett halvt år sedan.
Du lossar den stora hjulbulten och trycker ut drivknuten (Du lossar bara lite grand på bulten och knackar till med en stor hammare på bultskallen så lossar drivknuten och du kan skruva ut bulten helt).Bromsok och spindelled behövs inte tas bort.
Sen lossa drivknuten från växellådan. den sitter med 8-10 torxskruvar på Audi 100.Antagligen likadant på Volvo.
När du fått loss hela drivaxeln från växellådan så gör rent drivkuten i ett kärl med lacknafta, blås sedan rent med tryckluft och fetta in drivknuten med drivknutsfett (Finns på bl,a Biltema).
På Audi 100 är det så att drivknuten sitter fast på axeln med en segerring och segerringen måste sättas på axeln först och drivknuten skjuts sedan över segerringen. Detta är lite bökigt och man bör därför sätta fast drivaxeln i ett kraftigt skruvstäd så att man kan knacka dit drivknuten försiktigt på axeln med kopparhammare eller liknande.
Jag skulle tro att Volvo har en likadan lösning på hur drivknuten sitter fast som jag beskrivit när det gäller Audi 100.
Så orsaken till att din drivknut delat sig beror antagligen på att du förlorat segerringen som håller axeln fast inne i drivknuten.