2929
Sök

Blåst topppackning?

53 Inlägg
3 april 2015
Trådstartare
Hej jag har en Volvo 240 som jag satt d24 i. Ur oljestickan kommer det rök när bilen är igång, den blåryker lite när den är riktigt kall. Går jättefint annars. Drar dock olja, efter ca 30 mil hade den dragit en halv liter olja. Det läcker lite olja ur ventilkåpan. Den startade efter att ha stått en natt när det var 5 grader utefter att jag glödde i 10 SEK. Oljan är svart och kylarvattnetshar ej fått nån olja i sig. Är det slut motor eller skuten toppackning?
Tack på förhand
Senast redigerat av KY (3 april 2015)

Forummoderator
26 349 Inlägg
3 april 2015
Tycker det mer låter som tät vevhusventilation jag..men jag är ingen expert.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 125 Inlägg
4 april 2015
Hej!
Rök ur oljestickan och blårök tyder på kolvringar och ventilstyrningar som släpper förbi olja.
Därav att motorn drar mycket olja.
Men kan du leva med detta så ...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
4 april 2015
KY skrev:
Hej jag har en Volvo 240 som jag satt d24 i. Ur oljestickan kommer det rök när bilen är igång, den blåryker lite när den är riktigt kall. Går jättefint annars. Drar dock olja, efter ca 30 mil hade den dragit en halv liter olja. Det läcker lite olja ur ventilkåpan. Den startade efter att ha stått en natt när det var 5 grader utefter att jag glödde i 10 SEK. Oljan är svart och kylarvattnetshar ej fått nån olja i sig. Är det slut motor eller skuten toppackning?
Tack på förhand

Kallt eller varmt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

53 Inlägg
4 april 2015
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Rök ur oljestickan och blårök tyder på kolvringar och ventilstyrningar som släpper förbi olja.
Därav att motorn drar mycket olja.
Men kan du leva med detta så ...

Okej sad ja en renovering av motor är långt utanför min kunskap så sad

53 Inlägg
4 april 2015
Trådstartare
Vettemannen skrev:
KY skrev:
Tack på förhand

Kallt eller varmt?

/Benny

5 grader plus då, men hade vart betydligt kallare under natten smile

Sök