3245
Sök

Koppling krånglar 945 LTT -97

7 Inlägg
14 april 2015
Trådstartare
hej.

var ute o körde lite häromdagen och rätt som det var började kopplingen ta sämre och sämre. det blev trögare och trögare hela tiden och tillslut la det av helt. kunde inte växla över huvudtaget.

startar jag bilen så funkar det en liten stund och sen efter kanske 100 meter så blir det likadant.

trycker ja ner kopplingen under färd så blir det precis som om kopplingen inte tar något och bilen vill fortsätta köra.
står jag still med växel i så vill bilen åka framåt.

skulle vilja ha lite tips på vad man bör kolla och vad som kan tänkas vara fel.

hört att det kan vara slavcylindern (eller vad den heter). hur ser man om den är hel?

alla tips tas tacksamt emot.

mvh tobias.

7 Inlägg
15 april 2015
Trådstartare
ingen?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
15 april 2015
Antingen är det slavcylindern som sitter i sprängkåpan eller mastercylindern vid pedalen som läcker förbi innuti. Det behöver inte läcka ut bromsvätska. Min mammas 740 90a hade fel på båda cylindrarna. Bytte båda och sedan dess har det funkat perfekt.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

7 Inlägg
15 april 2015
Trådstartare
okej. vet du hur man lättast kollar detta? eller är det bara att byta? vill ju inte byta båda för att sen behöva byta koppling om det nu inte är nått fel på cylindrarna :S

tack för svar

7 Inlägg
15 april 2015
Trådstartare
jag har försökt att luft slavcylindern idag och det blev bättre för en stund. men återgick till att inte kunna koppla. så problemet kvarstår. sad

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 april 2015
Gizzmo skrev:
jag har försökt att luft slavcylindern idag och det blev bättre för en stund. men återgick till att inte kunna koppla. så problemet kvarstår. sad

Vanligast är att slavcyl ger upp. Är 99 på att det är cyl som bråkar med dej

7 Inlägg
16 april 2015
Trådstartare
okej får bli till att byta den o se

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 april 2015
Gizzmo skrev:
okej får bli till att byta den o se

Om du lägger handen på kopplingspedalen och trycker försiktigt/sakta. Kan du då få pedalen i golvet utan att du behöver ta i. Då vet du säkert att någon av cyl är kass

7 Inlägg
16 april 2015
Trådstartare
jag får den till golvet med handen men frågan är ju vad du menar med att ta i. den faller inte ner bara ja lägger handen på. men lite får ja ju ta i. ska prova lite mer sen när ja åker till garaget.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 april 2015
Gizzmo skrev:
jag får den till golvet med handen men frågan är ju vad du menar med att ta i. den faller inte ner bara ja lägger handen på. men lite får ja ju ta i. ska prova lite mer sen när ja åker till garaget.

Om du trycker försiktigt väldigt långsamt så kan det gå att trycka pedalen i golvet utan att pedalen vill fjädra upp igen. Inte säkert att det går. Men går det så vet du säkert att cyl läcker

Sök