3477
Sök

Byte av orginal stereo audi a6 02.

9 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
hejsan, nu är det så att jag skulle byta till en ny eftermarknadsstereo. jag köpte då anten adapter samt nytt adapter kablage (för bose högtalarna). allting passar som det skall.

nu till problemet , stereon startar inte? och om jag byter tillbaka till original så startar den. måste man dra om någon kabel eller hur funkar det? trodde det skulle funka att bara byta då  jag köpt adapter iso kablaget. kollat runt massor men hittar inget riktigt svar på frågan

riktigt riktigt tacksam om ni hjälper en nybörjare. mvh
Senast redigerat av sjukt (22 april 2015)

Avstängd
598 Inlägg
22 april 2015
Har bilen ett inbyggt, externt slutsteg? I så fall är det remote du behöver koppla in. Annars startar inte steget.
Senast redigerat av Nausea (22 april 2015)

9 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
jag vet faktiskt inte om den har det, vart isåfall sitter det? (som sagt riktig färsking på denna bil) samt villka kablar brukar remoten vara?

jag tänker.. borde inte stereon iallafall starta och lysa när kablarna är inkopplade? orginal startar direkt.

tacksam för svar

Avstängd
598 Inlägg
22 april 2015
Om den har fler än 4 kanaler kan de bara drivas av ett slutsteg. Saab har till exempel upp till 9 kanaler i 9-5. Det ska stå vilken färg remote har. Titta på originalstereons baksida alternativt på den nya stereons baksida eller i manualen.

9 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
okej , jag var ut och kollade i bilen nu. i bakluckan i ett av "sidofacken" så sitter det en högtalare där det står blaupunkt osv vid, antar att det är den bakre steget.

det jag måste göra är bara att koppla remote kabeln för att få stereon att ens starta då steget måste driva det?
har jag uppfattat det rätt nu.

ursäkta min inkompetens.

Avstängd
598 Inlägg
22 april 2015
Ja, du ska kolla vilken färg kabeln har, och sen se om den är rätt kopplad. Eftersom den gamla fungerar så är det 99% säkert remote kabeln.
Senast redigerat av Nausea (22 april 2015)

9 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
okey då får jag kolla på det, tack för svaren!
återkommer när jag testat! smile

Avstängd
10 388 Inlägg
22 april 2015
Är du säker på att du har BOSE-systemet då? (du har ju uppenbarligen en blaupunkt sub).

Gul och röd får normalt byta plats i isokontakten när det ska in i en audi, mät och dubbelkolla.

Har du  det "vanliga" (för det är antagligen det vanligaste) systemet, så ska framhögtalarna sparka igång om det är rätt kopplat. Men, har du skaffat en adapter till BOSE- så fungerar det inte till de "andra" systemen.

Bose har då aktivt på alla kanalerna, din adapter omvandlar högnivå till lågnivå (antagligen). Är det så är det -inte- att rekommendera i vilket fall som, men det är en annan femma.

- - Edit - -

Har du BOSE, så står det ju på alla högtalargaller, blaupunktsubben i höger sidofack, säger ju dock emot detta (rent spontant)

- - Edit 2 - -

Beroende på system, så drivs bakhögtalarna (inte vid BOSE) antingen av subben, eller av huvudenheten i sig (mindre vanligt när man faktiskt har en originalsub). Plugga in originalenheten, sätt igång musik och dra ut kontakten på subben, så hör du om högtalarna bak dör eller inte.
Senast redigerat av it_mutt (22 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

9 Inlägg
23 april 2015
Trådstartare
sant! nu låter jag som världens idiot. men du har rätt det är inte bose högtalare. det som är fel nu är alltså adaptern? villken typ av adapter skall det vara då?
vanliga iso passar ju men den stora kontakten som går in i org stereon kommer ju inte "få vara med"?

alltså nu med adapter så är alla kablar ihoppkopplade, men stereon startar inte pga av adaptern alltså?

9 Inlägg
23 april 2015
Trådstartare
läst runt lite , och vissa menar att man måste dra strömmen själv då eftermarknads stereos inte kan gå på tändströmmen när jag vrider på nyckeln?

smile

Avstängd
10 388 Inlägg
23 april 2015
sjukt skrev:
läst runt lite , och vissa menar att man måste dra strömmen själv då eftermarknads stereos inte kan gå på tändströmmen när jag vrider på nyckeln?

smile

Jag har satt eftermarknads i min, och "rätt adapter" löste allt (utom knappbelysningen, som man får dra egen till om man vill kunna aktivera/avaktivera med ljusreglaget på bilen). Nu har jag dock en "canbusadapter", så det fungerar lite annorlunda

Däremot vet jag också folk som på "samma bil"(02or, dvs faceliften) inte alls fått det att fungera och har fått dra egen ström.

Under ratten har du en stor plastkåpa (med fack och annat), tar du bort den så har du ovanför pedalerna en reläbank.

Här har du förhoppningsvis uppmarkerat vad de olika anslutningarna heter.

Längst till vänster ska det vara gult och stå "75x"

Och precis till höger om denna "30". På "30" har du konstantström, "75x" har "nyckelström" (när tändningen är på, är här ström, när du vrider av tändningen, så försvinner strömmen).

Men givetvis; mät så jag inte blandar ihop det hela.

Bose-adaptern löser möjligen det så du får ljud ur baslådan (och eventuellt bakhögtalarna).

För ljudets skull är annars (exempelvis), detta antagligen(!) rätt adapter

http://www.pmshopen.se/autoleads-pc9-401/411-0

Problemet med detta systemet är då att det tar högnivån från högtalarutgången till bakhögtalarna och omvandlar detta till lågnivå. Det ger tyvärr ett visst "surr" i det hela. Jag rekommenderar hellre att du isf skaffar varianten som använder lågnivåkablar, och kopplar in dessa till rca-utgångarna på din stereo.

Det är alltså möjligt att du kan använda den röda delen (om du nu har "stora" bose-adaptern, annars har du kanske bara den röda delen), för att mata subben och bakhögtalarna via RCA, tänk bara på att koppla in remoten från stereon, till adaptern, så att subben går igång när du startar stereon.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök