sjukt skrev:
läst runt lite , och vissa menar att man måste dra strömmen själv då eftermarknads stereos inte kan gå på tändströmmen när jag vrider på nyckeln?
Jag har satt eftermarknads i min, och "rätt adapter" löste allt (utom knappbelysningen, som man får dra egen till om man vill kunna aktivera/avaktivera med ljusreglaget på bilen). Nu har jag dock en "canbusadapter", så det fungerar lite annorlunda
Däremot vet jag också folk som på "samma bil"(02or, dvs faceliften) inte alls fått det att fungera och har fått dra egen ström.
Under ratten har du en stor plastkåpa (med fack och annat), tar du bort den så har du ovanför pedalerna en reläbank.
Här har du förhoppningsvis uppmarkerat vad de olika anslutningarna heter.
Längst till vänster ska det vara gult och stå "75x"
Och precis till höger om denna "30". På "30" har du konstantström, "75x" har "nyckelström" (när tändningen är på, är här ström, när du vrider av tändningen, så försvinner strömmen).
Men givetvis; mät så jag inte blandar ihop det hela.
Bose-adaptern löser möjligen det så du får ljud ur baslådan (och eventuellt bakhögtalarna).
För ljudets skull är annars (exempelvis), detta antagligen(!) rätt adapter
http://www.pmshopen.se/autoleads-pc9-401/411-0Problemet med detta systemet är då att det tar högnivån från högtalarutgången till bakhögtalarna och omvandlar detta till lågnivå. Det ger tyvärr ett visst "surr" i det hela. Jag rekommenderar hellre att du isf skaffar varianten som använder lågnivåkablar, och kopplar in dessa till rca-utgångarna på din stereo.
Det är alltså möjligt att du kan använda den röda delen (om du nu har "stora" bose-adaptern, annars har du kanske bara den röda delen), för att mata subben och bakhögtalarna via RCA, tänk bara på att koppla in remoten från stereon, till adaptern, så att subben går igång när du startar stereon.