2902
Sök

Saab 9000 driver framåt vid frikoppling ( sinterlamell )

655 Inlägg
25 april 2015
Trådstartare
#1
Hur är egentligen en fyrpuckad sinterlamell på en saab 9000 ?

köpte en, och den monterades med 1mm chims, bilen driver framåt när man frikopplar. skulle det varit chimsat med 0,5 mm istället, hade det hjälpt ? Och går det köra så som den är nu, inte så kul, men är inte sugen på att riva ner lådan...

Det gäller en Saab 9000 A50- 98    170hk

Tacksam för hjälp..


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 april 2015
#2
Du skulle schimsat mer...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

4 670 Inlägg
26 april 2015
#3
Gör om gör rätt smile

Känns pedalen bra i övrigt?
Senast redigerat av Japs-Micke (26 april 2015)


655 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#4
Det är inte jag som gjort jobbet... Men nu åker jag på och göra om det ändå.  Chimsade ju 1mm,  ska inte behöva ha mer än det? 0.5 och 1mm fanns och köpa, 1mm användes vid de flesta fall stod de.  Bilen gick ju knappt köra, växlarna var extremt tröga att få i, fick inte ens i backen. Och när bilen inte är igång går ju växlarna i väldigt lätt, när man körde och skulle trycka ner kopplingen tog den nästan direkt man rörde pedalen lite.

Går det fixa till detta på nått sätt, byter till en orginal koppling annars. Håller på att riva ner lådan nu , så hjälp vore uppskattat!


655 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#5
Läste nånstans om att man kunde behöva svarva svänghjulet?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
26 april 2015
#6
Mer schims eller originalprylar

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

655 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#7
Är du säker på det? Har mer chims men vill inte sätta ihop lådan o så blir det skit igen... Orginalkoppling är 7,4
Sinter 8,1 .... En skillnad på 0.7 mm, då borde 1mm räcka? Kan nått vara felmonterat?
Senast redigerat av wetese (26 april 2015)


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
26 april 2015
#8
wetese skrev:
Är du säker på det? Har mer chims men vill inte sätta ihop lådan o så blir det skit igen... Orginalkoppling är 7,4
Sinter 8,1 .... En skillnad på 0.7 mm, då borde 1mm räcka? Kan nått vara felmonterat?

Jag förutsätter ju att allt är rätt monterat. Vet bekanta som strulat med måtten. En originallamell är väldigt mjuk. Så man lurar sig lätt när man mäter med skjutmått

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

655 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#9
Vet att chimsen monterades iaf, så jag vet inte vad som är fel


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
26 april 2015
#10
wetese skrev:
Vet att chimsen monterades iaf, så jag vet inte vad som är fel

Du vill inte ta till dig att schimsningen kan va felaktig så vi släpper det.

Har du möjligen luft i kopplingshydraliken?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

3 295 Inlägg
26 april 2015
#11
Tänkte precis samma sak. Är det ordentligt luftat? Väldigt viktigt att bromsvätske behållaren är tvärfull när man luftar kopplingen på 9000..


655 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#12
Ja han som gjort det säger att han hade luftat ordentligt, men man får ju nästan slå i växlarna, och backen går inte i , så måste ju vara fel chimsat. Tror jag byter till orginal koppling, jävligt surt... Men men


3 295 Inlägg
26 april 2015
#13
Så du har inte testat och luftat innan du rivit isär allt? För du kommer ju få lufta det sjävl ändå...


655 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#14
Det är luftat


176 Inlägg
28 april 2015
#15
Ska du ha ner de igen så provtryck tryckplattan och mät så ser du exakt hur mycket du behöver shimsa/svarva..


655 Inlägg
3 maj 2015
Trådstartare
#16
Jepp, läste om det Filip smile men har plockat ner lådan nu, och nu åker det på en aerokoppling istället smile


176 Inlägg
4 maj 2015
#17
gött men mäter upp alla nya kopplingar nu så man vet var max inspänning är smile

Ser man direkt om man behöver shimsa eller svarva tongue



Sök