ahven skrev:
Tja!
Har en -98ans Opel Omega med 2,0 liters fyra med DOHC och 16 v, enda modifieringen som är gjord på den vad jag vet är avgassystemet (köpt bilen för en månad sen), och min fråga är helt enkelt om ni har nå tips på vad man kan göra som inte kostar skjortan, för att få lite mera kräm under huven, den har enligt papprena 134 hk och 185 nm vrid!
Tacksam för tips!
En sliten tumregel brukar vara 1000kr per hästkraft när man sugtrimmar. En logisk tankegång skulle vara:
*Bättre filter och avgassystem. Då är alltid frågan vad ett "bättre filter" är för något. Här ska du leta bland folk som rean mekat med din motor, forum och klubbar. Förmodligen hittar du inte mycket. Avgassystem är ungefär samma sak.
*Plana toppen, modifiera toppen. Kan säkert ge en hel del. Gärna i kombination med:
*Kamaxlar med vassare profil.
Sedan som sagt lätta. Börja med hjulen. Vikten på hjulen är otroligt avgörande. Väg dina fälgar och jämför med lättare. Gå gärna ner lite i dimension så blir bilen accelerationssnabbare.
Ställa tändningen riktigt tidigt är ett gammalt knep, men man måste ha koll så den inte spikar ihjäl sig.
Summa summarum kommer du få ut säkert 10-20-30hk. Kanske 40 om det går att mappa om och ändra bränsle/luft. Men det kommer kosta lika många tusenlappar. Minst. För samma pengar kan du köpa en annan bil som fortfarande kommer köra cirklar runt din Opel.
Du har två alternativ och jag förespråkar det första. Spara pengarna och köp en annan bil.
Alternativt sugtrimma den, var nöjd med det lilla du kan åstadkomma och jämför den bara med identiska bilar.