3238
Sök

Billiga prestandamodifieringar?

6 Inlägg
8 maj 2015
Trådstartare
#1
Tja!

Har en -98ans Opel Omega med 2,0 liters fyra med DOHC och 16 v, enda modifieringen som är gjord på den vad jag vet är avgassystemet (köpt bilen för en månad sen), och min fråga är helt enkelt om ni har nå tips på vad man kan göra som inte kostar skjortan, för att få lite mera kräm under huven, den har enligt papprena 134 hk och 185 nm vrid!

Tacksam för tips!


349 Inlägg
8 maj 2015
#2
Vad har du för budget? 1000kr, 5000kr, 20000kr?

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

6 Inlägg
8 maj 2015
Trådstartare
#3
Tanso skrev:
Vad har du för budget? 1000kr, 5000kr, 20000kr?

Alltså jag har ingen direkt budget så, det är bara det att jag inte kommer ha så bra lön de närmaste året, så jag skulle vilja ha lite tips på grejer man kan göra till att börja med, så kan jag ta de lite dyrare grejerna sen när jag får bättre lön igen. Men tja, 1000-2000 per mod kanske?


5 119 Inlägg
8 maj 2015
#4
Lätta. Kostar gratis, sparar pengar i soppa och gör bilen piggare.
Nackdelen är väll komforten :-)
Välservad motor och drivlina brukar locka fram lite borttappade kusar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 Inlägg
8 maj 2015
Trådstartare
#5
mb_pucken skrev:
Lätta. Kostar gratis, sparar pengar i soppa och gör bilen piggare.
Nackdelen är väll komforten :-)
Välservad motor och drivlina brukar locka fram lite borttappade kusar.

Hmm, ja där har du en poäng, ska fundera lite över vad jag eventuellt skulle kunna strippa bort från den, dock blir det nog inte mycket eftersom det är min bruksbil så vill nog ha hyfsad komfort iaf!

Och ja självklart, ska försöka serva den lite här i nästa månadsskifte då det trillar in semesterersättning från mitt nuvarande jobb!


573 Inlägg
12 maj 2015
#6
Ett öppet filter+ ev lite fetare insugsrör kan ge lite om det placeras på rätt ställe så det får mycket kalluft!
Ger även ett gött ljud.

Ta bort katalysatorn kan ju ge lite me wink

MSCR

9 117 Inlägg
12 maj 2015
#7
En sånhär sägs göra en del, sen om det är sant det vet jag inte. Kostar ju inte många kronor så köp en å testa!
http://www.stylingbutiken.se/tuning-mot … turbin/900

Om kylfläkten sitter direkt på motorn så gör det en del att plocka bort den och sätta elfläkt istället.
Senast redigerat av Putteliten (12 maj 2015)


558 Inlägg
12 maj 2015
#8
Var det inte mighty car mods som hade gjort något sådant test?  Att byta alla service delar ger mest HK. den där insugssnurran tycks ja minnas sänkte Hästkrafterna enligt deras test.


6 117 Inlägg
12 maj 2015
#9
Hej!
Snacka om bortkastade pengar om du skaffar en sån! Hur f... kan man tillverka sån´t skit!?


Forummoderator
26 339 Inlägg
12 maj 2015
#10
Putteliten skrev:
En sånhär sägs göra en del, sen om det är sant det vet jag inte. Kostar ju inte många kronor så köp en å testa!
http://www.stylingbutiken.se/tuning-mot … turbin/900

Om kylfläkten sitter direkt på motorn så gör det en del att plocka bort den och sätta elfläkt istället.

Hahaha..att dom där får fortsätta säljas..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 maj 2015
#11
ahven skrev:
Tja!

Har en -98ans Opel Omega med 2,0 liters fyra med DOHC och 16 v, enda modifieringen som är gjord på den vad jag vet är avgassystemet (köpt bilen för en månad sen), och min fråga är helt enkelt om ni har nå tips på vad man kan göra som inte kostar skjortan, för att få lite mera kräm under huven, den har enligt papprena 134 hk och 185 nm vrid!

Tacksam för tips!

En sliten tumregel brukar vara 1000kr per hästkraft när man sugtrimmar. En logisk tankegång skulle vara:
*Bättre filter och avgassystem. Då är alltid frågan vad ett "bättre filter" är för något. Här ska du leta bland folk som rean mekat med din motor, forum och klubbar. Förmodligen hittar du inte mycket. Avgassystem är ungefär samma sak.
*Plana toppen, modifiera toppen. Kan säkert ge en hel del. Gärna i kombination med:
*Kamaxlar med vassare profil.

Sedan som sagt lätta. Börja med hjulen. Vikten på hjulen är otroligt avgörande. Väg dina fälgar och jämför med lättare. Gå gärna ner lite i dimension så blir bilen accelerationssnabbare.

Ställa tändningen riktigt tidigt är ett gammalt knep, men man måste ha koll så den inte spikar ihjäl sig.

Summa summarum kommer du få ut säkert 10-20-30hk. Kanske 40 om det går att mappa om och ändra bränsle/luft. Men det kommer kosta lika många tusenlappar. Minst. För samma pengar kan du köpa en annan bil som fortfarande kommer köra cirklar runt din Opel.

Du har två alternativ och jag förespråkar det första. Spara pengarna och köp en annan bil.
Alternativt sugtrimma den, var nöjd med det lilla du kan åstadkomma och jämför den bara med identiska bilar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök