suneson skrev:
Hejsan
Jag har en Audi A6 1.8t quattro, köpte bilen nyligen sen efter ett tag märkte jag att när jag stått ett tag på tomgång så börjar det ryka vitt av bilen och lukta illa, kollade då nivån på kylarvattnet och oljan, och det var bra med kylarvatten och på mitten mellan max och min på oljestickan så fyllde den så den var strax under max.
Ca 7 dagar senare när jag åkte väldigt långt tändes den gula oljelampan som varnar för låg oljenivå, stannade och kollade och då var oljenivån på min på stickan så det var bara att fylla på igen.
Började kolla efter vad som kunde vara fel någon dag efter, kollade då turbon om den skulle vara glapp och det verkar då inte vara något fel på den, har kollat vevhus ventilationen från insugs slangen mellan luftfiltret och turbon till y korset vid ventilkåpan, och har varit av med ventilkåpan och gjort rent där samt kollat slangen ner till ''oljefällan/oljefilterhuset'', har inte varit bort med oljefilterhuset, men ingen av dom slangarna som jag var bort med var igen koksade, visst var det lite grann på väggarna i slangarna men inge farligt.
Har kollat kvitton som låg i bilen och silen i oljetråget är bytt för ca 1 år sedan på bilmetro och då gjordes även service och olja o filter byttes och service intervallen ställdes om så det inte ska vara longlife service.
Har lite funderingar på om det skulle kunna vara olje returen från turbon som är tät och den då trycker oljan genom lagren så att det kommer ut vid avgas sidan eller insugssidan? några förslag eller tips eller någon som varit med om samma sak?