5045
Sök

Skjuter packningen på oljefilter Nissan skyline Rb25det!

1 364 Inlägg
13 april 2015
Trådstartare
#21
Japp 7 på tomgång men ska enligt uppgifter jag fått inte va ovanligt när man kör.med amnan pump


1 938 Inlägg
14 april 2015
#22
Oki, men då har jag en till fundering som är ganska osannolik, och det skulle vara att överströmsventilen sitter i oljefiltret istället för pumpen och att du inte har ett filter med ventil i.
Det finns bilar som har det så, men en av dagens eftermarknadspumpar tycker jag borde ha en modern lösning.

Det är få motorer som ens har 7 bar på maxvarv, om ens någon. Inte heller dom med torrsump suktar efter så högt tryck.
En ventil brukar se till att det aldrig överstiger det den är inställd på.
Jag har kring 5.5-6 bar vid 8200 varv på min motor bara för att ge en jämförbar siffra.

Jag tänkte att du kanske kunde menat 7 psi, men efter en googling kan det nog inte vara heller, för det är bara 0.48 bar.

Du får nog mäta ditt oljetryck på tomgång, du får tänka på att trycket ökar med varven, 7 bar vid 750-800 varv
ger i teorin 14 bar vid 1500-1600 varv.

1 364 Inlägg
15 april 2015
Trådstartare
#23
Jo men borde inte det funkat med annat filter då?


2 117 Inlägg
15 april 2015
#24
Lyft motorn en bit, ta bort tråget och kolla tryckventilen. Vill det sig illa kan även pumpdreven knäckts.
Betyder ny pump innan resten av motorn ger sig.

http://i62.tinypic.com/2iho83t.jpg


1 364 Inlägg
15 april 2015
Trådstartare
#25
Okej! Hur ska tryckventilen se ut då?
Tappar man trycket om pumpdrevet knäcks eller blir de metalfliser i hela motorn?

Tack för svar!


2 117 Inlägg
15 april 2015
#26
Lossa den stora blanka muttern på bilden. Innanför den sitter en eller två fjädrar som trycker upp en konad plunch.
Plunchen ska vara blank och fin utan repor eller avlagringar. Även loppet där den glider ska vara likadant. Kolla om loppet är rent och fint samt att plunchen löper lätt i loppet (testa med och utan motorolja).

10-60 olja är lite i saftigaste laget. Testa att byta till 10-40 eller liknande.

http://i58.tinypic.com/f27vh5.jpg


2 117 Inlägg
15 april 2015
#27
Knäcker du dreven kan det ge extra högt oljetryck ett tag. Därefter börjar glidytorna hyvlas och till slut slutar pumpen fungera. Du får en del flisor i oljan från den havererade pumpen. Vad värre är att vevlagren snabbt tar stryk och ger massor av metallflakes i oljan. Vevaxeln, kam, lyftare osv skadas....


1 364 Inlägg
16 april 2015
Trådstartare
#28
shogun skrev:
Knäcker du dreven kan det ge extra högt oljetryck ett tag. Därefter börjar glidytorna hyvlas och till slut slutar pumpen fungera. Du får en del flisor i oljan från den havererade pumpen. Vad värre är att vevlagren snabbt tar stryk och ger massor av metallflakes i oljan. Vevaxeln, kam, lyftare osv skadas....

Jätte bra tips tack ska testas!


Frågan är om man vågar prova.med en tjockare olja först innan man river ner pumpen?


2 117 Inlägg
16 april 2015
#29
Du har för högt oljetryck. Lös detta innan du experimenterar. Kolla pumpen först. Det innebär en del jobb men hellre det än ras. Fler än du har haft liknande symptom och då har det varit pumpen resp dess reglerventil som krånglat. Även N1.
Tjockare olja ger ännu högre tryck. Inte bra i ditt fall.


1 364 Inlägg
16 april 2015
Trådstartare
#30
Okej absolut! Ska testa en gång till med samma olja fast utan adaptern till orginal oljekyl! Alltså sätta oljefilter direkt på blocket fungerar de inte då så lyfter jag motorn igen!


Herr
1 722 Inlägg
16 april 2015
#31
Varför skulle det hjälpa att ta bort den tror du? oljetrycket blir väl detsamma även fall du tar bort den termostatstyrda adaptern? eller tänker jag fel?

Ska du testa något så är det väl att köra på en annan olja, men med det trycket du har så lär det knappast vara det. Låter mer som det shogun skrev.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

1 364 Inlägg
17 april 2015
Trådstartare
#32
LocKtar skrev:
Varför skulle det hjälpa att ta bort den tror du? oljetrycket blir väl detsamma även fall du tar bort den termostatstyrda adaptern? eller tänker jag fel?

Ska du testa något så är det väl att köra på en annan olja, men med det trycket du har så lär det knappast vara det. Låter mer som det shogun skrev.

Inte den termostat styrda jag menar utan denna!



https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52329/52329-f7ab1cefeea6dea344f0d88a2eea9cde.jpg


Sen så är ju inte trycket ovanligt högt utan det brukar kunnna vara 7 vid kallstart med den set up jag kör med!


1 364 Inlägg
1 juni 2015
Trådstartare
#33
Uppdaterar denna tråd då motorn nu är riven och allt ser jätte fint ut!

även plockat ner oljepumpen å även den så jätte fin ut!



https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52329/52329-55191fee89e7c18807a96e3e3c9b9e46.jpg


satt två fjädrar och ventilen så fin ut!



https://www1.garaget.org/gallery/images/53/52329/52329-f25ad51695d4db9719b3bba2a0509181.jpg

Fler tips tack!


5 710 Inlägg
4 juni 2015
#34
Löper ventilen fint i sitt lopp?

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
4 juni 2015
#35
DiwraZ skrev:
Nu gissar jag bara: Det bör ju va så att du har väldigt högt oljetryck. Det skulle kunna va så att kanalen tillbaka till tråget efter filtret är tät. Som sagt bara gissningar

Bara som info. Det finns inte en kanal där all olja passerar ned i tråget. Oljan rinner tillbaka från olika ställen. När oljan smort ram o vevlager rinner det bara rakt ned. Har man turbo rinner returoljan ned via ett hål o blocket. Oljan till toppen rinner antingen via borrade kanaler genom block/topp eller på bilar med kamkedja via kamkedjegången.

MVH Jonas
..............

1 364 Inlägg
4 juni 2015
Trådstartare
#36
jonTe skrev:
Löper ventilen fint i sitt lopp?

Japp den går lätt och fint!


736 Inlägg
4 juni 2015
#37
7 kilo på tomgång med kall motor tycker jag inte låter allt för fel. Hade mätare på min gamla 240 och den hade >5 kg på tomgång kall (mätaren graderad till 5) och runt 2 kilo på tomgång varm.

Och om ingen fråga är för dum, så du är väl säker på att det är rätt filter, så att packningen inte ligger längst ut på ytan eller liknande?


1 364 Inlägg
6 juni 2015
Trådstartare
#38
frasse4 skrev:
7 kilo på tomgång med kall motor tycker jag inte låter allt för fel. Hade mätare på min gamla 240 och den hade >5 kg på tomgång kall (mätaren graderad till 5) och runt 2 kilo på tomgång varm.

Och om ingen fråga är för dum, så du är väl säker på att det är rätt filter, så att packningen inte ligger längst ut på ytan eller liknande?

Japp har kollat och det är rätt filter!



Sök