kiilg skrev:
Hej, hittade en Saab 900 som jag tyckte såg väldigt mysig ut,
men då jag är oerfaren så vet jag inte hur det är med bytta delar
Man kan göra mycket GDS på en gammal OG 900 -
men vist är bilen/modellen lite egensinnig på vissa punkter, just därför det är en OG 900
kiilg skrev:
på denna Saab har dom till exempelvis bytt ut original lätt trycksturbon
till en turbo från en Saab 9000.
Det är faktisk samma Turbo som sitter i bilen oavsett om den är Ltt eller Ftt
En MY 91 har Lucas sprut och Mitshu Turbo -
det är APC systemet som gör den till Ftt org.
kiilg skrev:
Kommer detta att påverka livslängden på bilen?
Motormässigt så är B202 som den heter rätt skottsäker -
vxl-lådan däremot är väl lagom "känslig" på OG 900
Men kör man med insidan, så är det ingen fara.
kiilg skrev:
Bränsleförbrukning?
Är det en bil med 0.50/65 milen du söker skall du nog avstå.
kiilg skrev:
kan detta vara en bra förstabil?
Är du inte rädd för att ge dig i kast med något nytt -
eller sitta på skolbänken, ja så får du garanterad en både trevlig samt skoj bil -
med MKT fina köregenskaper.
Mycket är gjord på denna bil ja -
men egentligen är det "endast" Tronic 5.5 som är det "största" som sådan.
Det "enda" jag kanske oroar mig lite för vid nästa besiktning -
det är Extractorgrenröret.
Det är lite "synbart" grövre trim och inte alla gubbarna där som gillar det ......
Men tycker du skall ta dig en titt inom saabklubben,
för det finns många trevliga saab nördar med OG 900 som kan hjälpa dig med mycket -
rådgivning inkl