turbodeath skrev:
du har ju 2 kontakter på den fläkten...en plus o en minus...koppla bort dom o dra 2 kablar till batteriet...hur svårt är det...
Det är inte särskilt svårt för någon som kan och känner sig säker på det. Men är man osäker och inte helt haj på bilar och elektronik så kanske det inte är helt självklart. Nu kanske du inte menade det surt, men det lät rätt surt att avsluta med "Hur svårt är det...".
Victory7092 skrev:
Någon vänlig själ som kan visa mig på bilden på ett ungefär var jag ska koppla från batteriet till fläkten. Jag är ny på bilar och vet inte hur allt fungerar
Men som turbodeath säger, det är bara att ta två lösa trådar och dra dom från batteriet till kontakten på batteriet.
1. Ta loss batteripolerna, ställ helst ut batteriet ur bilen. Då minskar risken att du råkar kortsluta någonting.
2. Skala varje kabel i ändarna så du får fram kardelerna (ledarna). Då kan du linda nåt varv runt plus- och minus-polen på batteriet (en kabel från vardera pol, givetvis). Akta så kablarna inte kommer åt varandra, då blir det kortslutning och fina fyrverkerier att beskåda!
3. På fläkten sitter det en ansluten kontakt, där det är 2 stift. Ta loss den kontakten, sen lägger du trådarna som du drar från batteriet mot vardera stift i fläkten helt enkelt.
Om fläkten snurrar så är den hel, och då ligger felet någon annanstans.
Antar att du har kollat så säkringen till fläkten är hel? Annars kan det vara ett bra ställe att starta felsökningen på.
När du ändå lossar kontakten till fläkten, kolla så att det ser rent och fint ut inne i kontakten. Om det sitter massa gucka på kontaktstiften så rengör dom med elektronikrengöring eller något. Då brukar det funka bättre sedan, har du tur så är felet så litet..
Lycka till!