S70 t5 trimma?

qwz
12 juli 2015 · 11 Inlägg

hej!
nu är det så att jag har funderingar att "krydda spisen lite mer"  och behöver er hjälp, det är som sagt en s70 t5.
här kommer lite grejer som är gjort:
BSR steg 2 chip
avskärmat sportfilter (BSR)
100cells race katt
3 tums DP resten 2.5"

bilen ligger på runt 300hk men är sugen på runt 350-400hk
nu till min fråga, vad behöver man byta för att komma upp i dom hästarna? är det lönt att trimma den mer när mätarn står på 29300mil? mm
skulle vara riktigt tacksam för bra och seriösa svar och skriv ner allt ni vet för att uppnå dessa hk utan att motorn rasar. Mvh

Mack Forum- och sitemoderator
13 juli 2015 · 26 181 Inlägg

qwz skrev:
hej!
nu är det så att jag har funderingar att "krydda spisen lite mer"  och behöver er hjälp, det är som sagt en s70 t5.
här kommer lite grejer som är gjort:
BSR steg 2 chip
avskärmat sportfilter (BSR)
100cells race katt
3 tums DP resten 2.5"

bilen ligger på runt 300hk men är sugen på runt 350-400hk
nu till min fråga, vad behöver man byta för att komma upp i dom hästarna? är det lönt att trimma den mer när mätarn står på 29300mil? mm
skulle vara riktigt tacksam för bra och seriösa svar och skriv ner allt ni vet för att uppnå dessa hk utan att motorn rasar. Mvh

Berätta gärna vad som är gjort innan, för du har inte 300 hästkrafter original..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
JimmyAndersson
13 juli 2015 · 1 679 Inlägg

Autotech steg 4 vilket innebär större spridare och en 19T turbo, då kan med riktigt tur snudda 350 sträcket, mest troligen inte.

Men längre ska du inte gå innan du öppnat motorn och bytt stakarna om du vill att det ska hålla.
Samtidigt som du öppnar motorn så äre ju lika bra att passa på att byta ut lager packningar, kolla toppen, ja det mesta.

Så steget från där du nästan är på nu till dit du vill så blir det mycket dyrare.

Sen bränslepump måste bytas ut, kopplingen måste bytas ut.

Större intercooler ja det skenar iväg i saker wink

Volvo 244 "GLT" (1988)
qwz
13 juli 2015 · 11 Inlägg

Mack skrev:

qwz skrev:
hej!
nu är det så att jag har funderingar att "krydda spisen lite mer"  och behöver er hjälp, det är som sagt en s70 t5.
här kommer lite grejer som är gjort:
BSR steg 2 chip
avskärmat sportfilter (BSR)
100cells race katt
3 tums DP resten 2.5"

bilen ligger på runt 300hk men är sugen på runt 350-400hk
nu till min fråga, vad behöver man byta för att komma upp i dom hästarna? är det lönt att trimma den mer när mätarn står på 29300mil? mm
skulle vara riktigt tacksam för bra och seriösa svar och skriv ner allt ni vet för att uppnå dessa hk utan att motorn rasar. Mvh

Berätta gärna vad som är gjort innan, för du har inte 300 hästkrafter original..

mack: det står ju vad som är gjort på bilen..

qwz
13 juli 2015 · 11 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Autotech steg 4 vilket innebär större spridare och en 19T turbo, då kan med riktigt tur snudda 350 sträcket, mest troligen inte.

Men längre ska du inte gå innan du öppnat motorn och bytt stakarna om du vill att det ska hålla.
Samtidigt som du öppnar motorn så äre ju lika bra att passa på att byta ut lager packningar, kolla toppen, ja det mesta.

Så steget från där du nästan är på nu till dit du vill så blir det mycket dyrare.

Sen bränslepump måste bytas ut, kopplingen måste bytas ut.

Större intercooler ja det skenar iväg i saker wink

tack så mycket jimmy för bra svar! (uppskattas)

Marlboroman
13 juli 2015 · 8 234 Inlägg

qwz skrev:
bilen ligger på runt 300hk men är sugen på runt 350-400hk
nu till min fråga, vad behöver man byta för att komma upp i dom hästarna?

Fart kostar pengar, så hur fort har du råd att åka? Mitt tips är att du funderar på hur mycket du har råd att lägga ut och sedan börja fundera på hur långt det räcker.

Spridare, turbo, grenrör, bränslepump, intercooler och vevstakar. Naturligtvis tillkommer ny mjukvara och helst ett större lmm-hus. Att byta koppling är givet om man har en manuell låda. Har man automat så får man välja mellan att uppgradera kylningen och hoppas att det räcker i kombination med att man inte utnyttjar effekten så ofta. Eller så får man bita ihop och förstärka lådan.

qwz skrev:
är det lönt att trimma den mer när mätarn står på 29300mil?

Med tanke på miltalet så är det ju inte fel att om möjligt borra och byta kolvar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mack Forum- och sitemoderator
13 juli 2015 · 26 181 Inlägg

qwz skrev:

Mack skrev:

qwz skrev:
hej!
nu är det så att jag har funderingar att "krydda spisen lite mer"  och behöver er hjälp, det är som sagt en s70 t5.
här kommer lite grejer som är gjort:
BSR steg 2 chip
avskärmat sportfilter (BSR)
100cells race katt
3 tums DP resten 2.5"

bilen ligger på runt 300hk men är sugen på runt 350-400hk
nu till min fråga, vad behöver man byta för att komma upp i dom hästarna? är det lönt att trimma den mer när mätarn står på 29300mil? mm
skulle vara riktigt tacksam för bra och seriösa svar och skriv ner allt ni vet för att uppnå dessa hk utan att motorn rasar. Mvh

Berätta gärna vad som är gjort innan, för du har inte 300 hästkrafter original..

mack: det står ju vad som är gjort på bilen..

Du har inte 300 hästar efter bara ett chip och avgassystem..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Tobzter
13 juli 2015 · 3 147 Inlägg

För att?  De verkar va de dom ligger på vid steg3 trimnig  .med komplett avgassystem racekatt och programvara? + - lite hästar som har sprungit bort wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Mack Forum- och sitemoderator
13 juli 2015 · 26 181 Inlägg

tobzter skrev:
För att?  De verkar va de dom ligger på vid steg3 trimnig  .med komplett avgassystem racekatt och programvara? + - lite hästar som har sprungit bort wink

Just ja..T5 står det i rubriken ja.
Tänkte på min egen motor, den mindre så att säga.

Ehm..det var inget.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
turbodeath
13 juli 2015 · 2 452 Inlägg

alltså man hör olika hela tiden finns dom som kört med 400 hk utan o öppnat motorn med ...så frågan är vilket ska man börja lita på...350 hk är ju inga problem o ta ut utan o öppna motorn om den är bra skött från början.är bara allt annat runt om som kostar o hur mycket man kan göra själv med.

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang