3525
Sök

Köpråd: Suv att pendla med ?

201 Inlägg
12 juli 2015
Trådstartare
Söker en bil som dricker mindre än nuvarande xc90 2.5t (ca 1l/mil) landsväg

Krav är Suv, automat, diesel, bekväm, krocksäker.
Sträcka: 400mil i månaden a la ca 5000mil / året.
Budget 100-150k, kan sträckas men helst inte.

Kollat mycket på xc60, vad dricker en sådan ? för och nackdelar ?
Vad finns det mer för Suvar ?

957 Inlägg
12 juli 2015
Kolla hondas Nya  CR V  det finns med den lilla 120 hästars motor  dricker  0.42l/milen  hur shön som helst att köra och du få den  en hel del utrustad  för pengarna plus att skatten är jävligt bili och bilen är pålitlig

10 164 Inlägg
12 juli 2015
JBeam skrev:

En volvo xc60 med D3 D4 eller D5 awd är en säker och trevlig bil inga större konstigheter med dom tutta och kör och var nöjd.

Bensin förbrukning får dock någon annan svara på har jag faktiskt ingen koll på men under 1 liter är det iallafall.
Senast redigerat av Djo (12 juli 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Race For Fun!
379 Inlägg
12 juli 2015
VW Tiguan med dieselmotorn och 7 växlad automat är mumma smile
Haft vår i drygt ett år och den går för jäkla bra och växlar oerhört fint.
Sedan att man sitter bekvämt och med bra sikt är ju bara plus i kanten.

Lycka till.

/Emil

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

201 Inlägg
12 juli 2015
Trådstartare
Transporter89 skrev:
Kolla hondas Nya  CR V  det finns med den lilla 120 hästars motor  dricker  0.42l/milen  hur shön som helst att köra och du få den  en hel del utrustad  för pengarna plus att skatten är jävligt bili och bilen är pålitlig

Det springer nog dock tyvärr iväg för mycket i pris med en ny bil.
Kollade lite på dom mellan 10-12 men det tilltalade inte riktigt.

201 Inlägg
12 juli 2015
Trådstartare
Djo skrev:
JBeam skrev:

En volvo xc60 med D3 D4 eller D5 awd är en säker och trevlig bil inga större konstigheter med dom tutta och kör och var nöjd.

Bensin förbrukning får dock någon annan svara på har jag faktiskt ingen koll på men under 1 liter är det iallafall.

Det är ju de att jag har hört väldigt mycket olika siffror angående förbrukningen på dom. Jag har endast kört dom via jobbet och då endast korta kalla sträckor.. men om någon sitter på säkra bränslesiffror så dela gärna med er..

201 Inlägg
12 juli 2015
Trådstartare
race skrev:
VW Tiguan med dieselmotorn och 7 växlad automat är mumma smile
Haft vår i drygt ett år och den går för jäkla bra och växlar oerhört fint.
Sedan att man sitter bekvämt och med bra sikt är ju bara plus i kanten.

Lycka till.

/Emil

Ja Tiguan har faktiskt lockat lite, men finns dessa med någon annan automat än DSG ?

Forummoderator
18 169 Inlägg
12 juli 2015
XC60 är en liten bil. Har kollat på dessa själv. Honda vet jag inget om förutom att det är driftsäkra.

Kolla på Hyundai Santa Fe. Ingen status kanske men en stor och trevlig släde.
EDIT: Du har tydligen redan insett att VW-koncernens DSG är skräp. Bra.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (12 juli 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 131 Inlägg
12 juli 2015
Mercedes glk är mycket trevliga och grym komfort. :-) en automatlåda som funkar och mercedes motorer är inte mycket att klaga på.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

201 Inlägg
12 juli 2015
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
XC60 är en liten bil. Har kollat på dessa själv. Honda vet jag inget om förutom att det är driftsäkra.

Kolla på Hyundai Santa Fe. Ingen status kanske men en stor och trevlig släde.
EDIT: Du har tydligen redan insett att VW-koncernens DSG är skräp. Bra.

Mja mindre än xc90 absolut, men fortfarande bra mycket större än en sedan i alla fall!
Hyundai vet jag inte riktigt... Det känns som att det är att gå fööör långt ner i kvalitet ? Eller är jag fördomsfull?
Dom första Santa Fe bilarna slängs ju iväg för fickpengar idag.. och dess kvalitet är ju att ifrågasätta.

Men finns det några Tiguaner utan DSG ?
Har du någon koll på vad det kostar att köra xc60 ? Förbrukning, skatt, service osv..

201 Inlägg
12 juli 2015
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Mercedes glk är mycket trevliga och grym komfort. :-) en automatlåda som funkar och mercedes motorer är inte mycket att klaga på.

Absolut både snygga och bra bilar, men tyvärr utanför budget. Vill inte köpa någon av dom "billigaste på blocket" smile

201 Inlägg
12 juli 2015
Trådstartare
Vad tror befolkningen om Mitsubishi Outlander eller Nissan Qashqai ?

3 123 Inlägg
13 juli 2015
En bekant hade först Outlandern och bytte sen till XC60, han var mer nöjd med Outlandern kröp det fram efter ett tag. Enligt hans uppfattning var Volvon törstigare.

6 660 Inlägg
13 juli 2015
Jag skulle hellre välja en Ford Kuga istället för XC60, främsta anledningen är för att de delar samma bakaxel.
Fyrhjulsdriften är anpassad för Fords 2.0 TDCI och den håller inte för Volvos D5or. Pumpen som brukar gå sönder i bakaxeln, lyssna bara så det inte är ett hjullager dån i bak, sånt fall kan det vara pinjong lagret som gått.

Tja, om du inte köper en 2WD då. wink

De/Dem

#GoodToBeBad
856 Inlägg
13 juli 2015
Qashqai är helt okej. Bra komfort, trevlig att köra då den redan som basutrustad har mycket förarunderstöd osv. Lilla dieseln var väl ingen raket kanske, men det fick man igen mot bra bränsleförbrukning.

Hyundai Santa Fe är annars ett bra alternativ. Hyundai är långt ifrån det "budgetskräp" som många fortfarande anser (Jag bortser från Hyundai i10 nu, men så är det med alla instegsmodeller från alla tillverkare). Mer klipp i lilla dieselmotorn jämfört med Qashqaien, men också något mindre utrustning/gadgets.

Sök