3431
Sök

Bil går på 3 cylindrar

200 Inlägg
23 juli 2015
Trådstartare
#1
Min opel går på 3 cylindrar,
bilen gick bra (samt på 4 cylindrar) fram tills fd ägaren motortvättade bilen.

Symptom:
Tänder konstigt, startar ej ibland, allmänt slö.

1. Kan orsaken till problem ovan vara tändstift?

2. Jag mätte mina tändkablar med multimeter idag.
Resultat: 2 kablar = 3 ohm, 2 kablar = 2 ohm, ska det vara så eller icke?

Har ni tips/råd kommentera gärna..! roll
Senast redigerat av cuz (24 juli 2015)

3 235 Inlägg
23 juli 2015
#2
Vad är det för bil, årsmodell, motor?
Vet du med säkerhet att det uppstod efter motortvätt, eller är det bara något förra ägaren har sagt?


2 250 Inlägg
23 juli 2015
#3
Lär dig mätteknik och återkom sedan. Annars hoppa detta o lämna tillbaks instrumentet.

3 kilogram. 3 km. 3 ohm. 3 ampere.
3 volt!
Vad har du tänkt dig?

58 Inlägg
23 juli 2015
#4
Meaganeowner skrev:
Lär dig mätteknik och återkom sedan. Annars hoppa detta o lämna tillbaks instrumentet.

3 kilogram. 3 km. 3 ohm. 3 ampere.
3 volt!
Vad har du tänkt dig?

Ja men ts skrev ju att han fick fram 2V på två av tändkablarna och 3V på dom andra 2 (antar att detta är en 4cylindrig bil)


6 160 Inlägg
23 juli 2015
#5
Hej!
Man mäter motståndet (ohm) i tändkablarna! Inte spänning (V)! wink
Det ligger alltid tändspolens spänning över tändkablarna...sen är det en annan fråga om det flyter någon ström igenom dem...
Eller om fördelaren ger ström till alla tändstift?


2 250 Inlägg
23 juli 2015
#6
Visst är det knepigt för den oinvigde.

Mäta resistans i en tändkabel, går liksom inte till på samma sätt som att mäta spänningen i ena änden i förhållande till t ex chassi.

Nu verkar detta ändå lite intressant. 3 V i förhållande till vad? Och hur är det mätt? Med tändning på eller av? AC eller DC?
Handlar det om AC, ja då kan det vara induktion.

Då menar jag DCV och ACV, som det står på de flesta instrument. På svenska likspänning resp växelspänning.

Vilket tändsystem, och i vilken tändfas, lämnar 3 V, eller 3 v?

För att få någon ordning på detta bör TS, närmare precisera hur han mäter, och med vad.
Senast redigerat av Meaganeowner (23 juli 2015)

2 250 Inlägg
23 juli 2015
#7
Tänk om TS i stället skrivit att han mätt 15 grader😃... med en multimeter. Tror inte att någon blivit klokare av det.

2 250 Inlägg
23 juli 2015
#8
Så. T S!
Börja om från början....

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
24 juli 2015
#9
tändkablar mäter man motståndet i inget annat ;-)
om man inte vill få jävligt ont då kan man be en polare vrida på startnyckeln medans man strå där med multimetern och försöker mäta volt eller varför inte hur många amp som går ut smile
kan killas lite i fingrarna dock smile


nu till lite tips för att kolla upp vad som knasar..

börja med att ta en titt på stiften ta ur ett i taget och lukta på dom och titta på dom. stinker någon av dom av soppa?
då får man ett hum om var problemet sitter.
sen kan man flytta runt grejerna för att få fram vad som är problemet.

tex flytta tändspolar spridare osv.
men när en fd ägare säger en sak så är det oftast så att denna ljuger och vet om det riktiga problemet..
tex att bilen tappat all komp på en cyl tex för då går den inget vidare

Kör fort så hinner inget hända...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
24 juli 2015
#10
Ja, det vore ju bra om TS skrev om det är en bil från 1950 eller 2010 eller så.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
24 juli 2015
#11
Vettemannen skrev:
Ja, det vore ju bra om TS skrev om det är en bil från 1950 eller 2010 eller så.

/Benny

vi förutsätter att det är en 4cyl bil så är det inte så många olika att chansa på.

fast helt ärligt är grunden till felsökning den samma.


Min erfarenhet säger att man ska kolla dom enkla grejerna först innan man dyker ner och krånglar till saker.

tändstiften är det som säger en hel del om vad problemet kan tänkas vara..

som ett exempel min gamla skoda Fabia 1.2 12v  motorlampa lysande misständning cyl2
börjar krångla till det som alltid   börjar logga spolarna och ser att cyl 2 misständer rätt frekvent
börjar med att flytta spolar det hjälper inte flyttar spridare hjälper inte  byter stift ingen skillnad.

hade jag börjat med att titta på stiften och inte bara byta hade jag gjort ett komp test direkt och sluppit stått där som ett fån och flyttat grejer.      alla stiften var välfungerande och hade tänt
med andra ord inget bränsle/tändningsrelaterat 
hade jag gjort ett komptest hade jag sätt att anledningen var dålig komp och säkert sparat 1-2timmars krånglande.

motorn tog 3.5timme att byta så rätt mycket slöseri på tid smile

men man vill gärna krångla till saker lite mer än vad man behöver.  i mitt fall var felsökningen med datorn som gjorde att jag snöade mig in på galna spår.

eller innerst inne så förstog jag nog att något knasat när jag gjorde ordning toppen efter ett total haveri på kamkedjan.  räcker med en styrning som fått stryk för att skiten ska gå som min motor gjorde. Men man lägger ner så mycket tid på att göra ordning toppen och man klantar sig så vägrar man erkänna att man gjort bort sig.  hade blivit billigare och lättare att bytt motorn direkt! smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök