Vettemannen skrev:
Ja, det vore ju bra om TS skrev om det är en bil från 1950 eller 2010 eller så.
/Benny
vi förutsätter att det är en 4cyl bil så är det inte så många olika att chansa på.
fast helt ärligt är grunden till felsökning den samma.
Min erfarenhet säger att man ska kolla dom enkla grejerna först innan man dyker ner och krånglar till saker.
tändstiften är det som säger en hel del om vad problemet kan tänkas vara..
som ett exempel min gamla skoda Fabia 1.2 12v motorlampa lysande misständning cyl2
börjar krångla till det som alltid börjar logga spolarna och ser att cyl 2 misständer rätt frekvent
börjar med att flytta spolar det hjälper inte flyttar spridare hjälper inte byter stift ingen skillnad.
hade jag börjat med att titta på stiften och inte bara byta hade jag gjort ett komp test direkt och sluppit stått där som ett fån och flyttat grejer. alla stiften var välfungerande och hade tänt
med andra ord inget bränsle/tändningsrelaterat
hade jag gjort ett komptest hade jag sätt att anledningen var dålig komp och säkert sparat 1-2timmars krånglande.
motorn tog 3.5timme att byta så rätt mycket slöseri på tid
men man vill gärna krångla till saker lite mer än vad man behöver. i mitt fall var felsökningen med datorn som gjorde att jag snöade mig in på galna spår.
eller innerst inne så förstog jag nog att något knasat när jag gjorde ordning toppen efter ett total haveri på kamkedjan. räcker med en styrning som fått stryk för att skiten ska gå som min motor gjorde. Men man lägger ner så mycket tid på att göra ordning toppen och man klantar sig så vägrar man erkänna att man gjort bort sig. hade blivit billigare och lättare att bytt motorn direkt!