2442
Sök

trimm bubbla

37 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
#1
någon som vet något riktigt bra trimm till en bubbla?  big_smile


761 Inlägg
16 augusti 2007
#2
Det är svindyrt att trimma en bubbla om det ska hålla mer än 50 mil:) Du får börja med den tråkiga biten. Ny vev, ny kam, 1.25vippor och ny oljepump, där sprängde du nog 10.000 kronors sträcket om du köper nytt. Sen kan du leta upp extraktorsystem, dubbelportstoppar 041:or, dubbel weber 40 eller 45 med tillbehörande isugsrör. och där är nog 10.000 till... Sen lär kopplingen ge upp så en ny lamell är nästan ett måste, den är dock inte så dyr, runt tusingen. ihop med förgasarbyte så får du byta fördelare till en utan vacuumförställning. Du kommer nog att landa på runt 100-120 hk om du får allt att lira på ett bra sätt.

Förresten kan det vara bra med en ny cylindersats, ju större ju bättre, men bered dig på att fräsa lite om du ska få plats med de största.

Sen måste blocket vara 110% friskt också,, helst AS41 eller AS21 legering och se till att det är av AD eller AS typ då dessa har 8mm oljekanaler.

Vad haf du för motor att utgå ifrån.. är det en gammal så sitter oljekylaren inne i fläktkåpan vilket dödar 3:ans cylinder ganska snabbt om du trimmar:(  Då får man leta upp en så kallad doghouse fläktkåpa med tillbehörande oljekyl och flytta ut, utanför fläktkåpan.

//Markus

Som även har en buggy 66:)

Edit: snåla inte på veven,, orginal börja flexa lite smått vid 4000 varv.. Motvikter rekomenderas!

edit igen: Väg upp allting, stakarna får org. skilja på 10gram, det är drygt 9 gram för mycket om man tänkt varva lite ordentligt. annars håller de enligt uppgifter för ca 8000 varv.
Senast redigerat av Markus_MR2 (16 augusti 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

761 Inlägg
10 september 2007
#3
Antar att du har en 1300 nu??

Då är mitt recept:

1. 1600 cylindrar & kolvar
2. Dubbelports toppar
3. Solex 34.3 förknasare med tillbehörande insug

Du bör inte ge mer än 1500 för alla delar..

Vipps så är du uppe i nästan 50 hk=)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 072 Inlägg
10 september 2007
#4
Hmm.. Har ett turbokitt av modell hemmabygge liggandes i garaget. Dock är nackdelen att bensinen blandas i turbon vilket kan kännas otäckt men är allt rätt kyler bensinen bra.
Är en liten IHI turbo med en volvo förgasare med div rör & dyl. cool
Bagge turbo är frääänt smile


2 122 Inlägg
10 september 2007
#5
annars finns de grejer för att mata i en volvo motor i bubblorna

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

37 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#6
Är det mycke jobb att byta till 1600 motor? Om det inte är blir det kanske en till vintern.


160 Inlägg
30 maj 2008
#7
om du söker vw delar och trim ! titta in här  !

dalhems = mycket trim för luft kylt& orginal

custom & speed parts = Orginal & trimdelar..

beställ deras kataloger på nätet..!

Och gå med i en folkvagns klubb = bra kontakter & trevliga träffar..

angående frågan om 1600 passar i din bil , Ja det gör den ,kanske att du får byta koppling eller svänghjul.. 1600 motorn har 200mm svänghjul & jag vet att en del mindre motorer hade mindre svänghjul..
Lycka till !


160 Inlägg
30 maj 2008
#8
68_bubbla skrev:
Är det mycke jobb att byta till 1600 motor? Om det inte är blir det kanske en till vintern.

att ta ur den gamla motorn tar ca 25-45 minuter om allt lossnar fint,och du har bra verktyg förstås för det är ganska trångt !
4:a bultar sitter i växellådan & håller fast motorn,demontera gasvajern och bränsle slangen...lossa på plåtarna runt nedre remskivan om dem finns kvar ?.. har man kvar värmen i bilen så måste en del av avgassystemet oxå bort.. sen finns det några elkablar att ta bort & komma ihåg vilken som var vilken ,sen är det bara att hissa upp bilen högt i bak & slita ur motorn=Färdigt !


62 Inlägg
17 augusti 2015
#9
Har en 1600 motor vad kan man maxa den till? wink


Forummoderator
26 339 Inlägg
17 augusti 2015
#10
PeRRe94 skrev:
Har en 1600 motor vad kan man maxa den till? wink

Vad har du för budget?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 438 Inlägg
18 augusti 2015
#11
68_bubbla skrev:
någon som vet något riktigt bra trimm till en bubbla?  big_smile

Judson.cool

62 Inlägg
19 augusti 2015
#12
Mack skrev:
PeRRe94 skrev:
Har en 1600 motor vad kan man maxa den till? wink

Vad har du för budget?

Budgeten får jag jobba på men tänkte få en hyfsat pigg till 130hk utan att behöva byta växellåda.


7 438 Inlägg
19 augusti 2015
#13
insanebrains skrev:
68_bubbla skrev:
Är det mycke jobb att byta till 1600 motor? Om det inte är blir det kanske en till vintern.

att ta ur den gamla motorn tar ca 25-45 minuter om allt lossnar fint,och du har bra verktyg förstås för det är ganska trångt !
4:a bultar sitter i växellådan & håller fast motorn,demontera gasvajern och bränsle slangen...lossa på plåtarna runt nedre remskivan om dem finns kvar ?.. har man kvar värmen i bilen så måste en del av avgassystemet oxå bort.. sen finns det några elkablar att ta bort & komma ihåg vilken som var vilken ,sen är det bara att hissa upp bilen högt i bak & slita ur motorn=Färdigt !

Till en av delningsmuttrarna underlättar det om man har en speciell ringnyckel.
Själva ringen med invändiga 12-kanten måste vara djup - cirka 30 mm djup.
Har kvar min ringnyckel från "baggetiden".
17 mm NV (nyckelvidd) var det på den tiden, och är min ringnyckel..
Nya M10-muttrar har NV 16 mm.

wink


Sök