2717
Sök

bilen kokar, tips om fel sökes!

28 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
#1
bilen är en Honda civic 1.4 -96. har kollat termostaten, och den öppnar, vet dock ej vid vilken temperatur, eventuellt byte? finns ingen luftning av kylsystemet, ska finnas ett uttag enligt manualen men uttaget är bortaget av nån av de förra ägarna:(

hjälp snarast då detta är min bruksbil.

MVH Dennis

Representant för Lsd motorsports i sverige, märkesdelar som HKS, ACT, Skunk2, Invida mm

1 785 Inlägg
1 juni 2007
#2
Fungerar elfläkten i kylaren?

Fläkten är kopplad direkt till batteriet i serie med en termisk kontakt. Om du lossar kontakten vid termokontakten och byglar en liten sladd över kontaktstycket så ska fläkten starta.

Gör den det är det är felet i termokontakten.

Om fläkten inte startar är det antingen glappkontakt eller är fläktmotorn låst eller kass.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

EVOLUTION GARAGE
50 Inlägg
1 juni 2007
#4
Jag har inte 100 koll på hur vattenpumpen ser ut på just den motorn men en del vattenpumpar har plasthjul och de kan tappa blad eller släppa med tiden med resultat att bilen kokar.

38 Inlägg
1 juni 2007
#5
Du borde höra gnissel innan detta skedde och under tiden om det är lagrena till vattenpumpen som stuckit.

Ingen luftning? Varför skulle någon ta bort luftningen? Du kanske inte hittar den bara?
Du kan ju kolla om pumpen verkar jobba alls. När bilen blir riktigt varm så ska ju fläkten dra igång, gör den det? Syns det på tempmätaren att den blir överhettad? Om det inte syns på mätaren innebär det förmodligen att topplockspackningen gått eftersom det då blir övertryck i systemet och kylvattnet inte har kontakt med tempgivaren.

Jag rekommenderar att du köper en Haynes bok för din bil. Där står allt om att meka med bilen själv inklusive möjliga fel vid olika betéenden, kostar ca 300 och finns på tex OKQ8 eller mekonomen.

Termostaten kan du ta ur bilen, koka upp vatten, lägg i termostaten, då ska du se att den öppnar sig, det är ganska uppenbart om den gör det.

28 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
#6
tackar för alla tips, har kollat fläkten, och den går igång, men bara under ca 20-30 sekunder, för att sedan stängas av igen, då har temperaturen knappt ändrats, tror det kan vara kylarfläktsrelät. temperaturmätaren i bilen funkar och visar rätt temperatur.

så det står mellan kylarfläktsrelät och vattenpumpen. för termostaten öppnar, det har jag kollat innan och hela systemet är varmt när jag kollat.

tack alla som lagt fram tips:D

MVH Dennis

Representant för Lsd motorsports i sverige, märkesdelar som HKS, ACT, Skunk2, Invida mm

28 Inlägg
1 juni 2007
Trådstartare
#7
luftningen som ska sitta på vattenporten från motorn har nån dum jävel ersatt med nån annan port utan luftning. ser att den e bytt pga att det ser förjävligt ut med all packning på tub som sticker ut mellan porten och motorn. har kollat manualen och heinz och båda säger att luftningen ska sitta på motorns övre vattenport.

Representant för Lsd motorsports i sverige, märkesdelar som HKS, ACT, Skunk2, Invida mm

EVOLUTION GARAGE
50 Inlägg
1 juni 2007
#8
Ett sätt att kolla om vattenpumpen är kass är att klämma ihop en kylarslang och gasa. Du märker när du hittar rätt slang för då kan du inte hålla den ihopklämd om vattenpumpen jobbar som den ska.

*GULAN*
647 Inlägg
2 juni 2007
#9
Kanske topplocket?

Kolla oljan och vattnet om du ser nåt konstigt. Att vattnet kanske är lite oljig och ifall oljan har blivit vit och kanske det blivit klumpar.



Sök