Köpte en saab 9-3 2,0t 2002. Original ljudet i bilen var inte speciellt imponerande, men lät dock inget knas ur dom då,men efter att jag rev ur orginalstereon och satte in nya 6*9:or i hatthyllan och 3,5" fram så låter det as konstigt om alla högtalarna
Låter helt okej när man spelar lågt, men när man kommer upp i lite volym låter det nästan som att dom skulle vara sprängda, men det är ju helt nytt :S
Har kollat så att det inte ligger och jordar nånstans där det inte ska, provat att byta plats på plus å minus på högtalarna men inget funkar
Någon kunnig människa därute som vet vad jag gjort för fel?
Stereon jag satte i nu är en JVC på 4*50W
Och högtalarna är GAS ALPHA 6*9:or å JL tror jag dom fram hette
Låter det som att dom är trasiga då? Är enda alternativet man har då att köpa ett slutsteg och köra dom på ? Kan man kolla det på nått sätt? typ om jag drar ur kablarna till 6*9:orna borde ljudet bli bra i dom fram då?
4 ohm... Med lågt menar jag att man fortfarande kan ha en konversation med sina passagerare samtidigt som man spelar, lite volym så behöver man höja rösen lite grann
Skiftat plus och minus på en eller alla högtalare? Låter som att det är felfasat nånstans, jag gissar på där bak. Använd balans och fader för att se om basen hittar tillbaka så märker du om det är felfasat.
she_87 skrev:
Hoj hoj!
Köpte en saab 9-3 2,0t 2002. Original ljudet i bilen var inte speciellt imponerande, men lät dock inget knas ur dom då,men efter att jag rev ur orginalstereon och satte in nya 6*9:or i hatthyllan och 3,5" fram så låter det as konstigt om alla högtalarna
Låter helt okej när man spelar lågt, men när man kommer upp i lite volym låter det nästan som att dom skulle vara sprängda, men det är ju helt nytt :S
Har kollat så att det inte ligger och jordar nånstans där det inte ska, provat att byta plats på plus å minus på högtalarna men inget funkar
Allt ska vara kopplat från + och - från stereon till + och - på högtalarna. Om det är felvänt nånstans spelar högtalarna ur fas. Det hörs mest i basen. Om allt är rätt förstärks basen, om det är felvänt hörs nästan ingen bas.
/C
sabsthlm skrev:
flesta stereo kör på 4 ohm inte helt insatt men tror du halverar watt effekten om du andvänder 4 ohm högtalare i saab org stereo