23 september 2015
Trådstartare
Hej!
Jag är ägare till en Trans sport som jag inte blir riktigt klok på just nu!
Igår så började den koka då frugan var på hem från jobbet, hon märkte det genom att värmen i försvann och varningsindikatorn började blinka och tjuta. Hon stannade och lät bilen kyla för att sen ta sig hem dem sista 4 km.
Idag så testade jag lufta kylsystemet efter påfyllning av kylarvätska men det tog en bra stund innan det började komma vatten ur luftnipplarna, men värmen kom tillbaka i kupén och tempmätaren låg där den skulle. Jag körde bilen cirka 1 mil och allt var frid och fröjd tills jag stod hemma på gården, då den började trycka ut vatten ur expansionskärlet igen.
Kruxet är att då motorn svalnat så får jag fram kylarvätskan ur luftnipplarna men då bilen går en stund så trycker den ut vätskan ur expansionskärlet och det kommer varken luft eller vätska ur luftnipplarna då jag försöker lufta men tempmätaren ligger där den ska.
Min farhågor är att det är ena topplockspackningen pga trycket? Eller kan det vara termostaten? Tätt i kylsytemet (övre slangen på kylaren?) eftersom det inte kommer vätska ur luftnipplarna ?
Oljan ser bra ut och jag kan inte känna någon avgaslukt i kylarvätskan.
Insugspackningen är bytt för cirka två år sedan.
Bilen har 27xxxx mil på mätaren.
årsmodell 2003
Hoppas ni förstår något av gröten jag skrev just