3460
Sök

Momentnyckel-frågor

56 Inlägg
29 september 2015
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag ska byta topp-packning på min Golf, men så när jag hämtade min momentnyckel hos brorsan så visade det sig att den legat "spänd". Vad jag har hört så är det ett stort no-no när det gäller momentnycklar, stämmer det?

Om så är fallet, kan någon tipsa efter en vettig momentnyckel? Jag utgår från att den för ett par hundra på Clas inte är speciellt legit.

Tack på förhand!
/Andreas


349 Inlägg
29 september 2015
#2
Hmm det är ju inte bra att den legat spänd men biltema säljer ju momentnycklar. Borde funka!

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

1 319 Inlägg
29 september 2015
#3
Har varit med om att dra sönder skruvar och muttrar, speciellt i aluminium, på grund av dåliga/billiga momentnycklar. Lägg hellre ner några hundra lappar extra än att ta sönder delar som ofta är dyrare än så.

Hjälpte en polare sätta ihop ett mc nav i aluminium, stress meck för att hinna hem. Drog åt runt och försiktigt, innan vi visste ordet av det var alla gängor paj. smile

_----------'

7 441 Inlägg
29 september 2015
#4
Kolla din momentnyckel mot en annan dito genom att sätta en hylsa på den ena som passar dess 4-kant och på andra sidan har 12-kant som den andra nyckelns 4-kant passar i.
Skruva fast den ena momentnyckeln i ett skruvstycke(försiktigt med koppar- eller aluminiumbackskydd).
Drag sedan i den lösa momentnyckeln och se om värdena följs åt.

Jag, som är lite feg, brukar kolla mina momentnycklar på detta sätt.
Speciellt den inställbara mot den fasta.

smile

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
29 september 2015
#5
Det kan bero lite på olika fabrikat på momentnycklarna. På mitt jobb kontrollerar vi våra med jämna mellanrum och de håller måttet trots de nästan aldrig återställs på 0. Märket är uteslutande HAZET, själv finner jag dem med bra kvalité.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

414 Inlägg
29 september 2015
#6
sleepyoh skrev:
Har varit med om att dra sönder skruvar och muttrar, speciellt i aluminium, på grund av dåliga/billiga momentnycklar. Lägg hellre ner några hundra lappar extra än att ta sönder delar som ofta är dyrare än så.

Har också märkt detta "fenomen" ibland, drog t ex av två nya bultar (M8 8.8) när jag skulle skruva fast en transmissionskåpa, dvs aluminiumkåpa mot gjutjärn. Bult som sagt nya och allt rengjort ordentligt och inget fett nånstans.

Bara hänt när jag skruvat i alu eller som ovan, alu mot gjutjärn (gängat i gjutjärnsblocket) vid låga moment.

Nyckeln jag hade då var en AM Pro från Swedol.

5 710 Inlägg
6 oktober 2015
#7
pedalen skrev:
Vad jag har hört så är det ett stort no-no när det gäller momentnycklar, stämmer det?

Ja det stämmer. Dock är den ju inte helt obrukbar efter detta utan den behöver bara kalibreras eller iaf kontrolleras.
Som sagt, har du en annan nyckel att samköra med är det bra.

MVH Jonas
..............

57 Inlägg
6 oktober 2015
#8
Är ju stor skillnad om den stått på maxläget eller nånstans i mitten. Sen skulle jag föredra en med hög kvalitet som legat spänd framför en okalibrerad biltema nyckel. Är du osäker går det ju testa den med ett måttband och en bagagevåg.


One Man Clan
4 287 Inlägg
6 oktober 2015
#9
Att byta toppackning på en golf lär knappast vara raketforsning på hög nivå, om din Momentnyckel skulle skilja 5 nm mot vad en kalibrerar gör tippar jag på är skit samma...  jag hade bara dragit ihop de....

Använder ofta momentnycklar som varit spända flera månader  å inte varit kalibrerade på flera år till grejer som är mer känsligt än en toppackning å de brukar lira..


huh?
10 427 Inlägg
6 oktober 2015
#10
När jag jobbade på Scania i Falun (RIP) så kalibrerades momentnycklarna 1 gång per år. Nämnvärt är att man gjorde några hundra dragningar varje dag med vissa nycklar och det var sällan det var några konstigheter (kvalitetsavdelningen plockade ned framaxlar och mätte upp alla moment osv).  Känslan är att momentet kan variera en del beroende på hur man drar wink


370 Inlägg
6 oktober 2015
#11
miatasimon skrev:
Är ju stor skillnad om den stått på maxläget eller nånstans i mitten. Sen skulle jag föredra en med hög kvalitet som legat spänd framför en okalibrerad biltema nyckel. Är du osäker går det ju testa den med ett måttband och en bagagevåg.

Kalibrerad betyder att man kört den mot en känd referens.

Biltemas grejer är inte dåliga då jag själv plockat med biltema nycklar till jobbet och kalibrerat och dom är helt okej.
Senast redigerat av Unleash (6 oktober 2015)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
6 oktober 2015
#12
pedalen skrev:
Tjena!

Jag ska byta topp-packning på min Golf, men så när jag hämtade min momentnyckel hos brorsan så visade det sig att den legat "spänd". Vad jag har hört så är det ett stort no-no när det gäller momentnycklar, stämmer det?

Om så är fallet, kan någon tipsa efter en vettig momentnyckel? Jag utgår från att den för ett par hundra på Clas inte är speciellt legit.

Tack på förhand!
/Andreas

En momentnyckel som legat i spänt läge kan du kasta bort för den stämmer inte alls med inställt värde.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 710 Inlägg
7 oktober 2015
#13
Vettemannen skrev:
pedalen skrev:
Tjena!

Jag ska byta topp-packning på min Golf, men så när jag hämtade min momentnyckel hos brorsan så visade det sig att den legat "spänd". Vad jag har hört så är det ett stort no-no när det gäller momentnycklar, stämmer det?

Om så är fallet, kan någon tipsa efter en vettig momentnyckel? Jag utgår från att den för ett par hundra på Clas inte är speciellt legit.

Tack på förhand!
/Andreas

En momentnyckel som legat i spänt läge kan du kasta bort för den stämmer inte alls med inställt värde.

/Benny

Håller inte med och jag har erfarenheter som visar motsatsen.
För 100 år sedan jobbade jag som kontrollant och där ingick kalibrering av momentnycklar som gjordes 1gg/vecka (!).
Mestadels använde vi fast inställda nycklar men hade även en del justerbara på rejektavdelningen. Hände att personalen där glömde att vrida tillbaka nyckeln men mig veteligen har vi aldrig kastat en nyckel p.g.a det.

MVH Jonas
..............

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
7 oktober 2015
#14
jonTe skrev:
Vettemannen skrev:
pedalen skrev:
Tjena!

Jag ska byta topp-packning på min Golf, men så när jag hämtade min momentnyckel hos brorsan så visade det sig att den legat "spänd". Vad jag har hört så är det ett stort no-no när det gäller momentnycklar, stämmer det?

Om så är fallet, kan någon tipsa efter en vettig momentnyckel? Jag utgår från att den för ett par hundra på Clas inte är speciellt legit.

Tack på förhand!
/Andreas

En momentnyckel som legat i spänt läge kan du kasta bort för den stämmer inte alls med inställt värde.

/Benny

Håller inte med och jag har erfarenheter som visar motsatsen.
För 100 år sedan jobbade jag som kontrollant och där ingick kalibrering av momentnycklar som gjordes 1gg/vecka (!).
Mestadels använde vi fast inställda nycklar men hade även en del justerbara på rejektavdelningen. Hände att personalen där glömde att vrida tillbaka nyckeln men mig veteligen har vi aldrig kastat en nyckel p.g.a det.

Vi hade en på jobbet som hade legat i spänt läge och den visade helt åt helvete. Bara att kassera.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök