Köpte en 745 - 90 för ett par månader sedan. Bilen var inte ens körbar, hoppade som en känguru så fort den blev något så när varm. Massor med tvåor på bes, bland annat på lambda, avgasvärdena var helt åt skogen.
Bytte tändstift och kablar, rotor och fördelarlock, olja och filter. Bilen uppförde sig exakt likadant.
Bytte lambdasond. Ingen skillnad alls.
Bytte luftmassemätare och bränslerelä, ingen skillnad där heller.
Bytte styrbox och bilen gick som en klocka!!
Den är bes UA med godkända lambdavärden (1.02) inget skumtr på andra avgasvärden heller. Men likförbannat tänder sig lambdalampan titt som tätt. Bytt främre rör. satt på en två år gammal Volvo-kat, ifall det skulle vara katten som ställde till det. Men ingen skillnad.
Fram tills igår så tände sig lambdalampan inom tio sek efter start och ungefär var annan var tredje start, men efter tvätt igår (inget avancerat, trädgårdsslang utan munstycke och vanligt vaxschampo) så har det fått fnatt. Lampan tänder sig ALLTID efter 10 minuters körning. Lägger av minuspolen för att nolla och det funkar i ganska exakt tio minuter till. Oavsett om bilen är varm eller kall vid tillfället.
Vad har jag missat? Några idéer?
Kan det vara så att styrboxen jag fick tag på inte var något vidare? Eller har jag Hemska tanke) en bil som äter styrboxar och det bara är att rycka lampan för att slippa se den lysa? Bilen uppför sig exakt likadant oavsett om lampan lyser eller ej.
Kan lampan börja lysa pga ngt spännande el/jordfel utan att det eg är något fel på lambdan?
Har ingen jättelust att lämna in den på Bilia för felsökning...
Varför åka fort när man kan åka brett?