3630
Sök

Köpråd: Volvo V70R (2000-2007)

196 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
#1
Funderar på att köpa en bättre begagnad V70R. Vad ska man hålla uppsikt efter? Barnsjukdomar osv?
Kollar på bilar som gått mellan 10-15 tusen mil och kostar omkring 100tkr. Automat prioriteras.

Tack på förhand för all hjälp och alla tips!

Med lem
1 127 Inlägg
29 oktober 2015
#2
Du tar med 2 olika modeller. Fast V70R 2000 var väl sista året de såldes, sen kom V70NR 2004.

04-07 har jag bra koll på då jag ägt min i 4 år.

Dessa har tyvärr mycket barnsjukdomar.

*Stötdämpare är garanterat slut vid 15 000 mil, 4C systemet är lite fränt men stötdämparna är mycket klena. (nya på volvo kostar drygt över 20k, finns billigare att få tag på utomlands)
*Kopplingsslaven är vanlig sak som ger med sig med tiden, när man river ner vill man ju gärna se över koppling m.m (gäller väl inte om du vill ha aut. dock.) Hände på min
*Vinkelväxel/krafthylsa.. Är den inte hylsan kommer man få byta så småningom
*Vissa bilar har t o m fått cylinderfodrena att gå sönder med originalmotor, det är känt att de brukar ge med sig vid för mycket effekt. Men hänt på originalbilar också.
*Haldexstyrenheten sitter under bilen, hänt att boxar blivit fuktskadade = dyrt Hände på min

Ska du ha en automat rek. jag den senare modellen med 6-stegad automatlåda.

Köp min som allt utom motorn är bytt på i princip. wink

Men ska jag vara ärlig skulle jag inte rek. en sådan här bil till någon, visst är det en kul bil. Men den är tung och skulle behöva mer effekt för att komma till rätta. Väghållningen känns inte sportig förrns man sett över med värre krängningshämmare och fjädrar m.m. Någon smidig bruksbil är det heller inte, drar runt litern blandat, och har svängradie som en finlandsfärja. Må låta negativ men inget här är ju lögn. roll
Senast redigerat av H3dlund (29 oktober 2015)


3 121 Inlägg
29 oktober 2015
#3
H3dlund skrev:
Du tar med 2 olika modeller. Fast V70R 2000 var väl sista året de såldes, sen kom V70NR 2004.

04-07 har jag bra koll på då jag ägt min i 4 år.

Dessa har tyvärr mycket barnsjukdomar.

*Stötdämpare är garanterat slut vid 15 000 mil, 4C systemet är lite fränt men stötdämparna är mycket klena. (nya på volvo kostar drygt över 20k, finns billigare att få tag på utomlands)
*Kopplingsslaven är vanlig sak som ger med sig med tiden, när man river ner vill man ju gärna se över koppling m.m (gäller väl inte om du vill ha aut. dock.) Hände på min
*Vinkelväxel/krafthylsa.. Är den inte hylsan kommer man få byta så småningom
*Vissa bilar har t o m fått cylinderfodrena att gå sönder med originalmotor, det är känt att de brukar ge med sig vid för mycket effekt. Men hänt på originalbilar också.
*Haldexstyrenheten sitter under bilen, hänt att boxar blivit fuktskadade = dyrt Hände på min

Ska du ha en automat rek. jag den senare modellen med 6-stegad automatlåda.

Köp min som allt utom motorn är bytt på i princip. wink

Men ska jag vara ärlig skulle jag inte rek. en sådan här bil till någon, visst är det en kul bil. Men den är tung och skulle behöva mer effekt för att komma till rätta. Väghållningen känns inte sportig förrns man sett över med värre krängningshämmare och fjädrar m.m. Någon smidig bruksbil är det heller inte, drar runt litern blandat, och har svängradie som en finlandsfärja. Må låta negativ men inget här är ju lögn. roll

Uppfriskande ärlighet. Klart att det inte är någon raket men något speciellt är det ändå med V70 R...


One Man Clan
4 287 Inlägg
29 oktober 2015
#4
H3dlund skrev:
Du tar med 2 olika modeller. Fast V70R 2000 var väl sista året de såldes, sen kom V70NR 2004.

04-07 har jag bra koll på då jag ägt min i 4 år.

Dessa har tyvärr mycket barnsjukdomar.

*Stötdämpare är garanterat slut vid 15 000 mil, 4C systemet är lite fränt men stötdämparna är mycket klena. (nya på volvo kostar drygt över 20k, finns billigare att få tag på utomlands)
*Kopplingsslaven är vanlig sak som ger med sig med tiden, när man river ner vill man ju gärna se över koppling m.m (gäller väl inte om du vill ha aut. dock.) Hände på min
*Vinkelväxel/krafthylsa.. Är den inte hylsan kommer man få byta så småningom
*Vissa bilar har t o m fått cylinderfodrena att gå sönder med originalmotor, det är känt att de brukar ge med sig vid för mycket effekt. Men hänt på originalbilar också.
*Haldexstyrenheten sitter under bilen, hänt att boxar blivit fuktskadade = dyrt Hände på min

Ska du ha en automat rek. jag den senare modellen med 6-stegad automatlåda.

Köp min som allt utom motorn är bytt på i princip. wink

Men ska jag vara ärlig skulle jag inte rek. en sådan här bil till någon, visst är det en kul bil. Men den är tung och skulle behöva mer effekt för att komma till rätta. Väghållningen känns inte sportig förrns man sett över med värre krängningshämmare och fjädrar m.m. Någon smidig bruksbil är det heller inte, drar runt litern blandat, och har svängradie som en finlandsfärja. Må låta negativ men inget här är ju lögn. roll

Håller me Jimmy fullt ut, riktigt bra sammanfattning !  Jag var helnöjd me min kärra trots  motorbyte pga av spräckt foder.. Rasad Awd..
bytte bromsar etc... (dyra grejer)    Bra allround bil, kör ifrån hyffsat många bilar, helt ok väghållning.. bra komfort å allt man behöver finns i dom.
De största skälet som gjorde att jag bytte ut den var pga av förbrukningen. inte hållbart me nästan 400hk i en bruksbil å pendla...  Omöjligt å vara lätt på pedalen å virvlen i tanken var där så fort man vred om nyckeln.
rsnittade väl  runt 45 mil per tank (65 liter soppa).. tankade väl åtmistonde 4 gånger i månaden..
Å fel bil å lägga massa mil på tyckte jag.


Med lem
1 127 Inlägg
29 oktober 2015
#5
viccoA skrev:
Uppfriskande ärlighet. Klart att det inte är någon raket men något speciellt är det ändå med V70 R...

Jag skulle säga efter ha ägt en... hatkärlek. big_smile Det är en riktigt trevlig bil att köra!



Sök