Du tar med 2 olika modeller. Fast V70R 2000 var väl sista året de såldes, sen kom V70NR 2004.
04-07 har jag bra koll på då jag ägt min i 4 år.
Dessa har tyvärr mycket barnsjukdomar.
*Stötdämpare är garanterat slut vid 15 000 mil, 4C systemet är lite fränt men stötdämparna är mycket klena. (nya på volvo kostar drygt över 20k, finns billigare att få tag på utomlands)
*Kopplingsslaven är vanlig sak som ger med sig med tiden, när man river ner vill man ju gärna se över koppling m.m (gäller väl inte om du vill ha aut. dock.)
Hände på min*Vinkelväxel/krafthylsa.. Är den inte hylsan kommer man få byta så småningom
*Vissa bilar har t o m fått cylinderfodrena att gå sönder med originalmotor, det är känt att de brukar ge med sig vid för mycket effekt. Men hänt på originalbilar också.
*Haldexstyrenheten sitter under bilen, hänt att boxar blivit fuktskadade = dyrt
Hände på minSka du ha en automat rek. jag den senare modellen med 6-stegad automatlåda.
Köp min som allt utom motorn är bytt på i princip.
Men ska jag vara ärlig skulle jag inte rek. en sådan här bil till någon, visst är det en kul bil. Men den är tung och skulle behöva mer effekt för att komma till rätta. Väghållningen känns inte sportig förrns man sett över med värre krängningshämmare och fjädrar m.m. Någon smidig bruksbil är det heller inte, drar runt litern blandat, och har svängradie som en finlandsfärja. Må låta negativ men inget här är ju lögn.