2964
Sök

Fråga om rykande bil

312 Inlägg
10 november 2015
Trådstartare
#1
Har en Vectra som ryker lite och jag vet inte om det är normalt eller om något kan vara fel. Är en bensin utan turbo som gått 16000 mil och den ryker som sagt, har svårt att avgöra om det är blårök eller vitrök men kylarvatten verkar inte försvinna och inte heller olja. Har provat köra kanske 2-3 mil och sen låtit bilen stå på tomgång i nära nog 40 minuter ifall det skulle varit kondens i avgassystemet som orsakat röken, men röken försvinner inte. Gasar man till så blir det ganska mycket rök. Temperaturen ute ligger kring 5-8 grader och det är lite regnigt, varit så i flera dagar och bilen ryker ändå lika mycket.

HC och Lambda värden var rätt höga på senaste bes. Var dock länge sen och oljan är nyss bytt.

Vad kan de vara?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 november 2015
#2
Kondens i avgas kan hänga kvar länge. Det i kombination med väderleken ger stora rökmoln. Försvinner inga vätskor och den går bra så är det inget att bry sig om.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

312 Inlägg
10 november 2015
Trådstartare
#3
Droppar även ut rent vatten ur avgasröret även när den fått stå sådär länge på tomgång, men vad jag fattat så bilas väl en hel del vatten per liter förbränd bensin. Men finns det något jag kan göra för att utesluta ev. dåliga ventiltätningar eller kolvringar?

Egen
277 Inlägg
10 november 2015
#4
Det behöver du inte oroa dig för, som DiwraZ skrev, försvinner inga vätskor är det inget att bry sig om

6 135 Inlägg
11 november 2015
#5
Hej!
Friska bilar ska inte ryka! OK ! De gör de i början innan motorn blir varm och innan fukt/vatten/kondens i avgassystemet försvunnit...men sedan ska de inte ryka! Gör de det så är det antingen läcka i toppen så kylarvatten försvinner (vit rök och att vattennivån i expansionskärlet varierar  från kall till varm motor) eller sliten motor (ventilstyrningar och kolvringar) som gör att motorolja försvinner (blåvit rök).
Senast redigerat av jaka54 (11 november 2015)


3 173 Inlägg
11 november 2015
#6
Hmmm så du menar alla bilar som ryker ute i denna väderlek  är de fel på?


312 Inlägg
11 november 2015
Trådstartare
#7
Jo vet att nästan alla bilar ryker när det är sånt här väder. Varför jag är fundersam är för att HC och Lambda var höga på senaste besiktningen samt att X16XEL motorn mer eller mindre är kända för sina kolvar och ringar med fel toleranser. Även ventiltätningar har jag misstänkt men eftersom den ryker hela tiden torde de inte vara dem i alla fall.

Efter ha kört runt i stan ett tag så tog jag en "långtur" på 10 mil där jag lät varvtalet ligga kring 3000, sen kom jag hem och den ryker ändå. Nu rinner det i alla fall inte ut vatten ur avgasröret utan är snustort. Och avgasröret är varmt. Borde inte all ev. kondens ha försvunnit i detta fall?

Vet som sagt inte om det är blå eller vitrök, har kollat på YouTube men färgerna är rätt lika på alla klipp så svårt att avgöra. Även kollat olje- och kylarnivån vilka ligger där dem ska, inte försvunnit något. Vet heller inte hur det ska lukta, en del säger att det luktar moped om bilen bränner olja men det luktar det i alla fall inte. Något luktar det väldigt svagt, men inte sött och har sniffat med näsan 2cm från röret men kan inte känna någon oljelukt hmm

Var även och kollade om man kunde kolla avgasvärden på bilprovningen men det gick inte av nån anledning. Är det något annat jag kan kolla för att utesluta om det är normalt eller inte? Ser man något på stiften?

Avstängd
598 Inlägg
11 november 2015
#8
jaka54 skrev:
Hej!
Friska bilar ska inte ryka! OK ! De gör de i början innan motorn blir varm och innan fukt/vatten/kondens i avgassystemet försvunnit...men sedan ska de inte ryka! Gör de det så är det antingen läcka i toppen så kylarvatten försvinner (vit rök och att vattennivån i expansionskärlet varierar  från kall till varm motor) eller sliten motor (ventilstyrningar och kolvringar) som gör att motorolja försvinner (blåvit rök).

Så du menar att det inte ska vara en nivåskillnad mellan en varm och en kall motor? Aldrig funderat på varför det kallas EXPANSIONSkärl?

Mod:
Läs igenom det här innan du skriver något mera.

http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

6 135 Inlägg
11 november 2015
#9
Hej!
Jodå! Jag vet! Men...vattennivån ska inte variera särskilt mycket,några mm kanske. På min gamla Audi 100 Avant 2,0E -89:a märks ingen direkt skillnad i vttennivå,och likadant är det på min Audi TT 3,2lit roadster -04 och likadant på brorsans Audi 100 Avant turbo -91:a.
Däremot när brorsan hade ett hårtrådstunnt (egentligenvar det mycket mindre ) "hål" eller vad man ska kalla det, i topplockspackningen på sin Volvo 745:a från 87 så  varierade vattenvolymen kraftigt från kall till varm motor och tog man av locket innan motorn blev varm rann till slut vatten ut ur expansionskärlet. När vi så rev bort toppen och satt dit en ny topplockspackning upphörde nivåvariationerna.

Expansionskärlets lock har till uppgift att släppa ut övertrycket (gastrycket när vattnet blir varmt) vilket betyder att de varma gaserna försvinner ut men vattennivån ska inte variera. Gör det det så finns det något som trycksätter vattnet och då är det oftast topplockspackningen som gått eller en spricka i toppen.


Egen
277 Inlägg
11 november 2015
#10
Mmm okej så vattnet ska försvinna då istället? 
Därför vissa expansionskärl har markeringar för varm och kall motor?
Senast redigerat av SimonT (11 november 2015)

Sir
935 Inlägg
12 november 2015
#11
Har inte tänkt på att avgaserna är varma, omgivningsluften är kall. Bildas ju "rök" när man andas med och det är kyligare ute. Så din bil är fullt normal.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

312 Inlägg
12 november 2015
Trådstartare
#12
marcus80 skrev:
Har inte tänkt på att avgaserna är varma, omgivningsluften är kall. Bildas ju "rök" när man andas med och det är kyligare ute. Så din bil är fullt normal.

Det är jag medveten om. Men hittade en tunn oljefilm runt två av gängorna på tändstiften. Det andra två längst till vänster var helt torra. Däremot ser det tredje stiftet nästan lite mögligt ut. Tittade lite i en Heinz bok och enligt dem bilderna ska det vara en grå/brun beläggning. Vet inte om det stiftet är OK men de andra tre kanske går magert?

Ingen som helst olja i brunnarna sad Hade hoppats på ventilkåpspackningen bara...

http://postimg.org/image/4pepnmhwj/


Sök