Tjena. Några veckor sedan hörde jag lite metalliskt skrammel från under bilen när jag var ute och körde. Lät som om jag hade kört på nån plåtig sak eller typ navkapsel eller liknande (eller en stor kolaburk). Stannade några hundra meter senare för att ta mig en titt under bilen. Trodde först att mitt avgasrör släpade efter eller att nåt fastnat nånstans under bilen. Kunde inte se något. Det slutade låta ett kort tag senare.
Några dagar senare lyste motorlampan på min dashboard. Jag fick låna en felkodsläsare av en på mitt jobb och fick följande kod: DTC:01 > 16804 01/01
Kunde inte hitta just den koden i instruktionsmanualen, men där fanns dock 16806 som nämne något om katalysatorn. Efter att ha googlat på det hittade jag denna sida:
Det står i princip samma sak: "Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold". Katalysatorn måste alltså ha tagit skada och verkar inte funka bra. Jag tror inte det kan vara några elektriska fel då jag tydligen hörde nåt skrammel några dagar tidigare.
Detta är inget som bör ignoreras eller? Har ni varit med om, eller hört det ryktas om detta problem på Skoda bilar från 2008? Ska nog ringa till verkstad imorn. Har ni nån aning vad sådana reparationer kan ligga på? Så jag vet om jag ska ringa imorn eller avvakta tills jag fått min lön?
Skoda Fabia -08 HTP 1,2 L Miltal: <12.000 Bilen är ej moddad