Du verkar ha ett någorlunda stabilt men lågt laddtryck bortsett från att det peakar vid gaspådrag. (Du har dock angivet lite olika värden på laddtrycket i tråden men det spelar ingen större roll för min bedömning.) Har du tagit en diagnostik på den som inte visat några felkoder är det mycket sannolikt att felet är relaterat till någon komponent som inte aktivt övervakad av ECUn, t.ex. avgassystemet eller den primära bränsletillförseln. Det är inte alla eftermarknads OBD verktyg som klarar av att läsa alla felkoder i alla fordon. Fel på spridare eller annan elektronik brukar ganska omgående resultera i felkoder. Med hänsyn till att du hade 90 hk (60 % av originaleffekten på 150 hk) innan mappning kan det röra sig om att motorn går i limpmode men det är inte alls säkert. Även firman som mappade om bilen borde ha tagit en diagnostik på den och berättat om de hittat något fel.
Att få ut driftsdata i realtid kan vara en värdefull hjälp vid felsökning. En enklare OBDII plugg med bluetooth och app i telefonen brukar fungera alldeles utmärkt. Min från Kjell & Co kostade runt 300SEK och fungerar till de flesta VAG bilarna av lite äldre modell. Dock kan jag få ut realtidsdata på fler bilar än som jag kan få ut felkoder på och vissa modeller fungerar den inte alls på. Tänk på att original laddtryckssensor kanske inte visar samma värde som din egna mätare då det kan spela roll var man mäter lufttrycket. T.ex. hade jag en laddtryckssensor på en Golf TDI som satt i röret strax innan plenumet. Det finns även en trycksensor som mäter atmosfärtrycket och fungerar som en slags höjdmätare för bilens styrsystem. Denna begränsar laddtrycket vid körning på högre höjder, 1500möh om jag inte missminner mig, för att inte varva sönder turbon. Hur som helst så tar styrsystemet i din bil hänsyn till ett 30tal mappar. Det klarar sig dock utan en hel del av de ingående signalera och om t.ex. kylvattentemperatursensorn data saknas använder styrsystemet ett fast värde som angetts från fabrik.
Bilden som du länkat till tidigare visar att du har en annorlunda spridare på 3ans cylinder så kontrollera gärna vid tillfälle (om du är där och rotar ändå) att den matchar de andra någorlunda och se om det är den som är utbytt eller de övriga tre.
Som du beskriver ditt problem är det möjligt att din motor inte kan evakuera avgaserna. Skulle tex ditt partikelfilter vara igensatt av något, kanske keramik från sina egna celler, kan den uppföra sig precis så som du beskriver. Du har laddtryck, om än i lägsta laget (ett normalt laddtryck för en 150 hk TDI PD motor bör laddtrycket ligga på 1,5 Bar från fabrik). Detta kan i sig bero på flera saker men jag hade lossat downpipen omedelbart efter turbon och testkört. Har du ett problem med exempelvis stopp i dieselpartikelfiltret eller någon annan restriktion i avgassystemet kommer du omedelbart att märka skillnad. Man kan även borra ett eller flera hål på lämpligt ställe men de måste vara tillräckligt stora. Jag borrade själv hål (tre st 13mm i diameter) i framdelen av ett partikelfilter på en turbodiesel på runt 150 hk som börjat går rejält dåligt. Dock kunde man innan jag borrat hålen höra ett väsande ljud som var intill förväxling likt läckageljud på laddluften. Det tog ett tag att klura ut men när jag borrat hålen så gick den oförskämt bra igen. Det kan såklart även vara EGR ventilen som spökar. Otäta insug eller grenrör bör inte få den effekten som du beskriver.
Min första rekommendation till dig är att se till att avgaserna kan flöda tillräckligt efter turbon.
PS
Evry mod fungerar inte på PD motorerna. Jag vet att det fungerar på Bosch VP37 (samt VP 44 även om det nog inte är avsett för den). Eventuellt kan det fungera även på andra dieselpumpar men det är inget jag vet något om. Principen är den samma som vissa piggybacks använder sig av. Man manipulerar helt enkelt signalen från lägesgivaren till mängdjusteringsarmen i pumpen. Detta är inget unikt för evry moddet i sig utan är en enkel manipulation av en givare.