3507
Sök

Stålstakar

22 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej.

Har länge varit inne på att bygga med H-profil stakar och just nu är frågan helt enkelt vilka..
Ska sitta i min Volvo B5234T.
Har kollat runt och läst en hel del och sett många sidor som säljer dessa stakar för runt 800-900kr/st.

Min fråga är, till de som är kunniga på området, skiljer sig alla dessa stakar åt som är på de flesta sidor i prisklassen eller är det så att merparten kommer från samma tillverkare och det är ovesäntligt var man köper dom?
SPM säger sig ha sina egna liksom vissa andra, medans andra kan säga att alla dessa är "kina-stakar" och kommer från samma ställe.

Hur skiljer sig dessa "budget"-stakar från tex Verdi-stakar? Är det verkligen värt prisskillnaden på men maskin med runt 500hk?

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2016
#2
Det man vinner mycket på i en sådan motor är smidda kolvar, när man ändå byter kolvar/stakar så kan man lika gärna välja längre stakar som ger bättre geometri.

Så tips 1 är att planera in smidda kolvar, det gör underverk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

22 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
#3
Jag kollade på Autotechs hemsida. Där finns det Wiseco kolvar som är till 139.5mm stakarna. Är detta då sämre än att hitta andra kolvar och de längre stakarna på 147mm?

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2016
#4
tajtingen skrev:
Jag kollade på Autotechs hemsida. Där finns det Wiseco kolvar som är till 139.5mm stakarna. Är detta då sämre än att hitta andra kolvar och de längre stakarna på 147mm?

Man får ju inte göra reklam, men eftersom du frågar så tog jag fram 149.5mm stakar som ersätter 139,5mm när man väljer smidda kolvar.

Man bestämmer då själv hur kolven skall se ut när man ändå håller på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

22 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
#5
Jaha okej. Ja om alternativen finns att själv bestämma längd på stakarna och höjd på kolvarna så låter det som ett mycket bra alternativ. Frågan kvarstår dock, varför är det bättre med en lite längre stake och kortare kolv?

Mitt logiska sinne säger mig att de borde vara starkare med en något kortare stake då den inte kröker sig lika lätt, även om det är marginellt.
Senast redigerat av tajtingen (19 januari 2016)

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 januari 2016
#6
tajtingen skrev:
Jaha okej. Ja om alternativen finns att själv bestämma längd på stakarna och höjd på kolvarna så låter det som ett mycket bra alternativ. Frågan kvarstår dock, varför är det bättre med en lite längre stake och kortare kolv?

Mitt logiska sinne säger mig att de borde vara starkare med en något kortare stake då den inte kröker sig lika lätt, även om det är marginellt.

Jag förklarar med en bild. Det ger bättre geometri med flera fördelar.

Du får mer av kraften i rätt riktning, den blå vektorn blir betydligt längre.

http://i.imgur.com/KIqaLwk.png

Man kan även se att Volvo själva är inne på denna linjen i de snålare 2.0t motorerna till X40 serien, där man har en lättare kolv, men bulten längre upp.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/large/574422_zhnn17.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

22 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
#7
Jag är helt med på vad du menar. Tack för inputen, hade inte tänkt så långt själv.

Var det hos Autotech som man kunde beställa de längre stakarna och lägre kolvarna?

78 Inlägg
25 januari 2016
#8
torpis skrev:
Det man vinner mycket på i en sådan motor är smidda kolvar, när man ändå byter kolvar/stakar så kan man lika gärna välja längre stakar som ger bättre geometri.

Så tips 1 är att planera in smidda kolvar, det gör underverk.

Men det är en turbo motor, då skulle jag inte valt längre stakar, snarare kortare.
Va är det för slaglängd på vevaxeln?

Mvh Jonas E

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

22 Inlägg
25 januari 2016
Trådstartare
#9
RallyJonas69 skrev:
torpis skrev:
Det man vinner mycket på i en sådan motor är smidda kolvar, när man ändå byter kolvar/stakar så kan man lika gärna välja längre stakar som ger bättre geometri.

Så tips 1 är att planera in smidda kolvar, det gör underverk.

Men det är en turbo motor, då skulle jag inte valt längre stakar, snarare kortare.
Va är det för slaglängd på vevaxeln?

Mvh Jonas E

Varför vill du hellre ha en kortare stake just för att det är turbo?

Slaglängden på vevaxeln är 90mm.

78 Inlägg
25 januari 2016
#10
Är det 90 mm slag så går det bra med 149,5mm långa stakar. Grejen är den att med långa vevstakar så vänder kolven långsammare, insugsventil å avgasventil är öppna längre tid, du får mer överlapp vilket man inte vill på en turbo motor.
Då fyller man inte cylindern utan luft bränsle blandningen går ut genom avgasventilen.
Men med 90mm slag så skulle man kunna köra upp till 160mm lång vevstake, den är ändå inte "lång" .

Jonas E

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

22 Inlägg
28 januari 2016
Trådstartare
#11
RallyJonas69 skrev:
Är det 90 mm slag så går det bra med 149,5mm långa stakar. Grejen är den att med långa vevstakar så vänder kolven långsammare, insugsventil å avgasventil är öppna längre tid, du får mer överlapp vilket man inte vill på en turbo motor.
Då fyller man inte cylindern utan luft bränsle blandningen går ut genom avgasventilen.
Men med 90mm slag så skulle man kunna köra upp till 160mm lång vevstake, den är ändå inte "lång" .

Jonas E

Jag är inte med dig nu.. Kolven vänder inte långsammare för att staken är längre. Kolven vänder ju i den hastighet vevaxeln roterar. Kan inte spela någon roll om du så har en meter lång stake, kolven vänder ju fortfarande i takt med vevaxelns rotation.
Rätta mig om jag har fel men jag kan inte se någon logik i det du skrev.

925 Inlägg
28 januari 2016
#12
Jo, kolven vänder fortare med en kort vevstake. Det är därför man vill ha vevstaksförhållande på över 2:1 på extremt höga varvtal.
Kort vevstake /förhållande, ger ett bättre bottendrag, då kolven vänder fortare och man får bättre fyllnadsgrad i förhållande till det varvtalet.

330 Inlägg
28 januari 2016
#13
RallyJonas69 skrev:
Grejen är den att med långa vevstakar så vänder kolven långsammare, insugsventil å avgasventil är öppna längre tid, du får mer överlapp vilket man inte vill på en turbo motor.

Det jag inte riktigt är med på, är hur stakens längd påverkar profilen på kammen så att ventilerna är öppna olika länge. För mig är det en fullständig orimlighet.
B!

22 Inlägg
28 januari 2016
Trådstartare
#14
Mr_B skrev:
RallyJonas69 skrev:
Grejen är den att med långa vevstakar så vänder kolven långsammare, insugsventil å avgasventil är öppna längre tid, du får mer överlapp vilket man inte vill på en turbo motor.

Det jag inte riktigt är med på, är hur stakens längd påverkar profilen på kammen så att ventilerna är öppna olika länge. För mig är det en fullständig orimlighet.
B!

Jag är med Mr_B här. Kamtiderna har inget med stakens längd att göra.


mats757 skrev:
Jo, kolven vänder fortare med en kort vevstake. Det är därför man vill ha vevstaksförhållande på över 2:1 på extremt höga varvtal.
Kort vevstake /förhållande, ger ett bättre bottendrag, då kolven vänder fortare och man får bättre fyllnadsgrad i förhållande till det varvtalet.

Jag kan fortfarande inte se hur en kolv vänder saktare med längre vevstake.
Ponera att du har en vevaxel med 100mm slag (om det skulle ha betydelse) och att du i en motor har 40cm långa stakar och i en annan 50cm långa stakar. Förklara för mig hur kolvarna vänder långsamare i motorn med 50cm stakarna då båda motorer går exakt lika fort, säg 1 varv per sekund för enkelhetens skull.

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 januari 2016
#15
http://www.pattakon.com/tempman/piston_acc.GIF

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

925 Inlägg
29 januari 2016
#16
Nar vevaxeln är vriden 90 grader är INTE kolven halvvägs i cylinderloppet. Den är beroende på vevstakens längd några mm (Typ 3-5mm) nedandför halva slaglängden. Är vevstaken Oändligt lång. DÅ hamnar kolven i halva loppet.
Med en normal vevstake är veven vriden ungefär 80 grader när kolven är halvvägs.
Med andra ord måste kolven gå en längre sträcka när vevaxeln rör sig i det övre halvvarvet. Medans i nerdre halvvarvet så rör sig kolven lite långsammare och kortare sträcka.
Vilket kan ses i Torpis diagram.
Kolla på en bild av en vevrörelse så ser man att vinkeln på vevstaken blir större ju kortare vevstake.

Kammens profil ändras inte pga vevstakens längd. Men beroende på hur fort kolven vänder för man ta hänsyn till kammen då "Tiden" för öppen ventil ändras. Vänder kolven sakta eller vänder kolven fort? Vid givet varvtal förståss.

Mats
Senast redigerat av mats757 (29 januari 2016)

22 Inlägg
29 januari 2016
Trådstartare
#17
mats757 skrev:
Kolla på en bild av en vevrörelse så ser man att vinkeln på vevstaken blir större ju kortare vevstake.

Mats

Det börjar klarna smile
Jag förstår nu att vinkeln på vevstaken spelar in här.

Men! Nu kommer följdfrågan.
Du sa att en kortare vevstake ger bättre bottendrag. Detta har jag lite svårt att förstå eftersom du normalt sett får mer kraft med en längre stake då trycket kommer mer rakt uppifrån (detta gäller ju också stakens vinkel).
Se bilden:
http://i.imgur.com/KIqaLwk.png

Jag är absolut med nu på att kolvens hastighet varierar beroende på stakens vinkel, men en mer "rak vinkel" med längre stake borde ju ge mer effekt.

925 Inlägg
29 januari 2016
#18
Det blir en starkare puls i insugskanalen om kolven vänder snabbt, då blir fyllnadgraden bättre.
Går kolven för sakta Blöder luften ut baklänges i insuget pga överlappet.
Så det är inte mekaniska geometrin på vevrörelsen som ger bottendraget. Det är det som händer i förbränningsrummet.
Mats

22 Inlägg
29 januari 2016
Trådstartare
#19
mats757 skrev:
Det blir en starkare puls i insugskanalen om kolven vänder snabbt, då blir fyllnadgraden bättre.
Går kolven för sakta Blöder luften ut baklänges i insuget pga överlappet.
Så det är inte mekaniska geometrin på vevrörelsen som ger bottendraget. Det är det som händer i förbränningsrummet.
Mats

Om man är inne på den här nivån vad gäller vändhastigheter och vevgeometrin när man bygger sin maskin så antar jag att man ser till så satt kammen har rätt tider och således tar bort eventuell överlappning.

Så, ponera nu att vi har en exakt timing för kolv/kam och vi inte har något överlapp.
Menar du nu då att vevgeometrin är oväsentlig och inte alls påverkar vridmomentet?

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 januari 2016
#20
tajtingen skrev:
Så, ponera nu att vi har en exakt timing för kolv/kam och vi inte har något överlapp.

Startar ens en motor utan overlap ;-)  Overlap är något man drar nytta utav, men det gäller att det är lagomt. Samma sak när man bygger insug och avgasrör. Tar man fram något efter lite sunt förnuft och bygger så det ser vettigt ut så har man nått långt. När man ändå byter kolv kan man ju passa på och välja mått som är lite bättre, samma sak med kammar som du är inne på.

Ja, bygga optimalt eller ta steg i rätt riktning är det ju lite skillnad på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök