Jag har kommit fram till att det sitter en aluminiumbakaxel på min Volvo 240 från 1980. Detta suger balle enligt mig och jag tänker byta. Vad kan man sälja en sådan för?
Sitter en med bultade drivaxelrör emot klumpen så är den en dyr sak för att den är den enda volvoaxeln som går att justera cambern på mycket eftertraktad hos alla rallyvolvo åkare. finns inte många ex av den de vill säga
Sitter en med bultade drivaxelrör emot klumpen så är den en dyr sak för att den är den enda volvoaxeln som går att justera cambern på mycket eftertraktad hos alla rallyvolvo åkare. finns inte många ex av den de vill säga
Av ren nyfikenhet...: Hur justerar man cambern på denna axel?
Alu axlarna är ett ofta debatterat ämne när det gäller volvo 240.... Det finns många många olika åsikter om var de sitter och hur bra dom är...
Till att börja med så är dom inte bättre än andra 1030 axlar . inte lika stryktåliga som 1031 axlarna. Där finns det många skrönor annars som låter framföra andra åsikter.... volvo placerade ut dessa axlar på bilar under åren -79 -80 till synes helt planlöst. du kan hitta en alu axel på unjefär vilken bil som av de årsmodellerna.... Volvo lät aldrig några reservdelar till de axlarna säljas utan vidare, de axlar som rasade och kunder lämnade till service byttes ut och alu axlarna skulle returneras till Volvo. I stället fick kunden en gjuten vanlig axel tillbaka.. Den vanligaste förklaringen man hör "av de i ämnet insatta" varför axlarna finns är att volvo ville ha denna axeln till sina grupp A bilar på tävlingarna. För att den skulle få användas i tävling så var det enligt reglementet tvunget att den skulle finnas i serietillverkade bilar. Tillräkligt antal bilar fick axeln monterad och kravet var fyllt....
En av de större anledningarna till att volvo ville ha den i sina Grupp A bilar är inte vikten utan att de tillverkade kilformade shims som placerades mellan diffhuset och axelrören och de kunde då få lite camber vinkel på bakhjulen .
Saxat från locost sweden mk
Senast redigerat av PMPerformance (28 augusti 2010)
Ja jo så är de att dom lär ju böja sig med, kan nog bara ha varit nån grad man kunde justera fast på en stel drivaxel så lär de ju bryta inne vid splinesen
Ganska lätt at köra av drivaxlarna med lite camber sådär. Har en polare som gjorde likadant med en helgjuten axel också, ta ur drivaxlarna kapa ett snitt i ovankant vik upp axeln och svetsa ihop. Funkar bra det med, fast det gick åt lika mycke drivaxlar.
Tack för all information. Det är en sådan jag har. Den är till salu så det bara skriker om det. Måste däremot montera ner den och sätta dit en 1031 axel först.