MasterCar skrev:
cyberk2 skrev:
Runt 20k mil blev det en del hjullagerbyten och massa spindelleder å sånt tråkigt. så 25k mil kanske vore lagomt. Min har rullat 35000 nu. Det är rosten som tar dom. Speciellt i framskärmarna. Tyget på förarstolen där man kliver in blir slitet. AC-kompressor är vanligt att den skär en gång åtminstone. Är nån låspinne som kan släppa i växellådans diff som gör att hela växellådan slås sönder. Dieslarna brukar ha problem med K-värdet, så dom inte kommer igenom besiktningen. Har du en 90 eller 110hk diesel som fanns före år 2000 så kan man byta spridarspetsar för en tusenlapp eller 2 så är det fixat. Dom nyare motorerna på 105 och 115 hk har PD-insprutning, då får man byta hela spridaren till helt andra pengar. Kolla K-värdet på dom senaste besiktningarna, när jag bytte spetsar så hamnade jag på 0,1 i k-värde, nu ligger jag på 2,5-3,0.
Provkör, kläm å lyssna och känn efter. Titta lite i motorrum och under den så ser du ju ganska omgående om bilen är bra eller inte
Du har kört en del med din bil, grymt. Nyttig information du har där. Om man jämför en 1,9 tdi med en 1,6 bensinare. Hur stor tror du skillnaden i driftkostnader är? Jag vill att den ska vara snål, det verkar som att man får köpa en långmilare diesel om man inte vill köpa en bensinare för under 40 000. Antingen ellee här....
Diesel-långmilare ska du inte vara rädd för, oftast i bättre skick än kortmilare då dieslar oftast används så gott som enbart till landsvägskörning.
I samma storleksklass som Golf MK4 finns ju Audi A4, och då en med 110hk motorn (hittas i bilar från före -00).
Min A4a har gått 52000mil, har själv kört 3000mil senaste året med den utan att behöva byta annat än vanligt slitage/service-delar.
Däremot tror jag en Golf MK4 blir billigare då dom inte har samma komplicerade framvagn som A4/A6/Passat från slutet på 90-talet/början på 00-talet.
Vill du ha en problemfri motor så är det 90hk eller 110hk 1,9tdi som gäller, är nog dom driftsäkraste motorerna VAG någonsin producerat.
Kör du 2000mil per år så skulle jag utan tvekan köpa en 1,9tdi, i de framhjulsdrivna modellerna drar dom 0,45-0,5L/mil vid landsvägskörning och max 0,7 vid stadskörning (min fyrhjulsdrivna A4 drar aldrig över 0,7 stadskörning om jag inte står jättemycket på tomgång).
Skatten är dyr på dessa äldre dieslar, men man sparar in det på soppan. Annars går det att regga om till lättlastbil, du får då inte använda baksätet men skatten blir ungefär hälften så dyr.
(PB-reggad MK4, just under 6k i skatt. LB-reggad MK4, ca 3500 i skatt)