2726
Sök

Peugeot 307 sw skakar och luktar tomtebloss eller svavel vid kallstart

13 Inlägg
30 november 2014
Trådstartare
#1
Hallon
Har en peugeot sw307 som startar lätt.
Men efter en minut så börjar den dumma sig å skaka som bara den...
Och då kommer även lukten av tomtebloss,svavel eller nåt:rolleyes:...
Så fort motorn blivit varm går bilen normalt...vad kan felet vara tros..
Och har min motor en kallstarts ventil  eller tomgångs motor....kanske
Olje fällan som bråkar...
Tacksam om någon som vet vad felet är
Eller så får ni gärna spekulera fritt...får inga felkoder på obd heller


Tråden är över ett år gammal. För kännedom. Mod.
Senast redigerat av Rostj666 (3 december 2014)

198 Inlägg
1 december 2014
#2
Vilken motor?

Peter


13 Inlägg
1 december 2014
Trådstartare
#3
2,0.
100kw
Peugeot 307 sw griffe
2004
Senast redigerat av Rostj666 (1 december 2014)

den enda som e som jag
274 Inlägg
3 december 2014
#4
Vad läser du ut felkoder med. Har märkt att vissa amatör OBD läsare inte reggar felkoder. Prova en riktig läsare kanske? Kolla när bilen går dåligt om man kan komma in och läsa av misständningar. Då kan du se om en cylinder missar.

Din dröm är min verklighet

13 Inlägg
3 december 2014
Trådstartare
#5
Elm327 heter den...
Fick en felkod idag
P1629
Ska kolla upp vad det betyder

Evildan
3 december 2014
#6
Rostj666 skrev:
Elm327 heter den...
Fick en felkod idag
P1629
Ska kolla upp vad det betyder

Internal Voltage Regulator Malfunction.

13 Inlägg
3 december 2014
Trådstartare
#7
P1629 Internal voltage regulator malfunction
Var kan den mackapären sitta

4 137 Inlägg
4 december 2014
#8
Det kan vara 5volt regulatorn som sitter i motorstyrningen som är överbeastad av någon defekt extern grunka
man kan mäta och koppla bort en enhet itaget

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

13 Inlägg
6 december 2014
Trådstartare
#9
Har nu läst igenom Haynes bok....
Där sitter tydligen nåt som heter sekundär luftinsprutning,som ska dra igång 10 och 45 sekunder efter start...
Det är precis vid 10-45 sekunder som bilen börjar jävlas....
Sekundär luftinsprutning ska tydligen göra så att katalysatorn kommer upp i drifttemp snabbare....
Så frågan är då.......kan det spela någon roll att jag svetsat på en mindre ljuddämpare som låter mer????

4 137 Inlägg
6 december 2014
#10
Om avgassystemet är ombyggt så skulle det kunna få en annan karatär när den nämda luftpumpen går, evt. skulle man kunna koppla bort den rent elektriskt, men då kan det ge felkod/tänd motorindikator

Jag har själv en Golf från 2009 tsi122 som tag tog bort katten på och ersatte med en downpipe från ragazzon, lät för jävligt särskit på tomgången, samtiodigt som man startade den med ljummen motor då kunde den låta som reaplan då den skickade på bränsle för att värma upp katten som ej fanns wink, den var även begåvad med en bakre lamdbasond som satte felkod P0420 för ineffektiv kat

numera är en universal sportkatalysator monterad och den bakre lambdasonde flyttad bakåt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

13 Inlägg
6 december 2014
Trådstartare
#11
Ska prova dra av kontakten....vi får se vad som händer;@)

13 Inlägg
6 december 2014
Trådstartare
#12
Provade ta loss kontakten...ingen förbättring eller försämring

2 021 Inlägg
7 december 2014
#13
luftinsprutningsfel är vanligt på Psa bilar, detta orsakar nästan aldrig driftstöringar utan endast felkoder och motorlampa, din bil misständer, så du har ett annat fel.

Vanligt fel är den ökända tändrampen, men börja med att kolla skicket på tändstift, skicket på dessa är viktigt, kolla även så tändstiftsbrunnarna inte är fulla med olja, att din bil luktar skit beror på att katalysatorn inte gillar misständingarna.

kallstartsventil eller lös tomgångsmotor har du ej om jag inte minns fel.

Kolla så du inte har dåligt med olja i motorn, känsliga ventillyftare som gärna fastnar i öppet läge om du har låg nivå/dålig olja, ger konstiga kallstartegenskaper minst sagt.


13 Inlägg
7 december 2014
Trådstartare
#14
Tackar för tipsen...
Har alltid varit noga med oljan...
Stiften är inte bytta i min ägo,så det är väl dax...
Kanske man skulle byta olja till en mer lättflytande
0w/40 så att lyftarna lättare blir smorda.

20 Inlägg
6 februari 2016
#15
Hejsan!

Känner igen detta fel eller beteende på min 307 2,0.
Hur löste det sig??

/Bodin

~Gör vad du vill, inte vad du borde~


Sök