Bil: Ford Mondeo MkIII 2006 TDCi.
Det hela började när det var svinkallt, typ - 23. Startade bilen, den gick igång men blinkade i instrumentbrädan lite varstans, bland annat antisladd, ABS och laddlampa. Bilen dog en gång men jag tog mig hem. Laddade upp batteriet, tinade bilen i garaget och allt verkade som vanligt ett tag, sen gick det plötsligt inte att starta bilen, batteriet urladdat. Stoppade i ett annat, nyladdat batteri och körde några korta turer, allt funkade som vanligt tills nu ikväll när det var slut igen. Sista turen (när batteriet var nästan slut) fladdrade ABS, Antisladd och laddlampa, men dom första turerna efter att jag laddat batteriet har inga varningslampor tänts, inte laddlampan heller.
Jag har mätt spänning* på batteriet (nyladdat). Med tändningen av är spänningen ca 12,9 volt, med motorn igång och lite varv är det ca 11,9 volt (det gör ingen skillnad när jag gasar). Har även testat att dra ut den lilla trepoliga kontakten enligt denna tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 33&p=2 men det gör ingen skillnad. Kan tillägga att laddlampan lyser som den ska när man slår på tändningen, dvs när alla andra lampor lyser och visar att dom funkar.
Vad gör jag nu? Gör det skillnad att mäta direkt på generatorn (lite trångt där)? Kommer en verkstad att kunna se felkoder om sånt här? Nån idé om vad som är paj?
*Biltemas billigaste Voltmeter, så absolutvärdena är lite si och så...