Jag skulle bli glad om jag fick se någon som hade lyckats (lagligt...) så att man får se att det går trots dom lagar som finns i Sverige.
Vi kan citera lite mera:
----------------------------------------
Varje biltyp (motorfamilj) måste avgasgodkännas i
Sverige. Avgasgodkännande meddelas av Aktiebolaget Svensk
Bilprovning. Avgasgodkännande av en motorfamilj kan i praktiken
inte ske på ansökan av en enskild person, eftersom det krävs en
mycket omfattande dokumentation som bara tillverkaren har
tillgång till. Tillverkaren/generalagenten utfärdar för varje
bil som han tillverkar eller importerar ett typintyg. Typintyget
innebär en försäkran om att bilen överensstämmer med
avgasgodkänd motorfamilj. En avvikelse kan medföra att bilen
underkänns vid kontrollbesiktning eller annan fordonskontroll.
Detta innebär enligt Naturvårdsverkets föreskrifter att en
ersättningskomponent måste vara likadan som den komponent som
biltillverkaren ursprungligen har fått godkänd för bilen. Dessa
bestämmelser skall tillförsäkra att de avgasrenande prestanda
som bilen konstruerats för bibehålls under bilens livslängd.
-------------------------------------------------------------
Notera speciellt:
"Avgasgodkännande av en motorfamilj kan i praktiken
inte ske på ansökan av en enskild person, eftersom det krävs en
mycket omfattande dokumentation som bara tillverkaren har
tillgång till."
Och det är denna bevisbörda - dvs att bevisa att den motor man välter ner - verkligen in i minsta detalj är en godkänd motor, som är så jäkligt och som bara tillverkaren eller hans representant i Sverige kan skriva under på.
Notera också att det är Naturvårdsverket som ställer kraven, egentligen inte SBP.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI