3229
Sök

Kan uppgradering med Motorbyte bli laglit?

10 287 Inlägg
8 juni 2007
#21
Jag skulle bli glad om jag fick se någon som hade lyckats (lagligt...) så att man får se att det går trots dom lagar som finns i Sverige.

Vi kan citera lite mera:

----------------------------------------

Varje biltyp (motorfamilj) måste avgasgodkännas i
Sverige. Avgasgodkännande meddelas av Aktiebolaget Svensk
Bilprovning. Avgasgodkännande av en motorfamilj kan i praktiken
inte ske på ansökan av en enskild person, eftersom det krävs en
mycket omfattande dokumentation som bara tillverkaren har
tillgång till. Tillverkaren/generalagenten utfärdar för varje
bil som han tillverkar eller importerar ett typintyg. Typintyget
innebär en försäkran om att bilen överensstämmer med
avgasgodkänd motorfamilj. En avvikelse kan medföra att bilen
underkänns vid kontrollbesiktning eller annan fordonskontroll.
Detta innebär enligt Naturvårdsverkets föreskrifter att en
ersättningskomponent måste vara likadan som den komponent som
biltillverkaren ursprungligen har fått godkänd för bilen. Dessa
bestämmelser skall tillförsäkra att de avgasrenande prestanda
som bilen konstruerats för bibehålls under bilens livslängd.

-------------------------------------------------------------

Notera speciellt:

"Avgasgodkännande av en motorfamilj kan i praktiken
inte ske på ansökan av en enskild person, eftersom det krävs en
mycket omfattande dokumentation som bara tillverkaren har
tillgång till."

Och det är denna bevisbörda - dvs att bevisa att den motor man välter ner - verkligen in i minsta detalj är en godkänd motor, som är så jäkligt och som bara tillverkaren eller hans representant i Sverige kan skriva under på.

Notera också att det är Naturvårdsverket som ställer kraven, egentligen inte SBP.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rörpulare
1 453 Inlägg
8 juni 2007
#22
Orkade inte läsa igenom tråden... Men e de inte vanligt att man slänger i en 325 86-89 motor i 320  modellen.. Och iom får billigare försäkring, när man vill ha 325:ans 170hk samt samma e30 kaross?!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

147 Inlägg
8 juni 2007
#23
Så det skulle vara fullt möjligt för mig, som har en Honda Civic -88 utan katalysator att sätta i en större motor med katalysator och få den genom bes?

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
8 juni 2007
#24
det bästa att göra är ett reg bes bilen som ombyggt fordon vilket i teorin verkar ha blivit lättare
fast i praktiken vet ingen riktigt vad som händer

det som krävs är att man byter en del saker
frågan om det tex fungerar att få bilen som ombyggt fordon tex en 740 med 940 bromsar bak och framvagn och motor låda
även om sakerna är istort samma
men tiden lär utvisa vad som kommer att gälla

Kör fort så hinner inget hända...

10 287 Inlägg
8 juni 2007
#25
Tråden handlade om "lagligt", inte huruvida något var "vanligt".

Att trimma olagligt (enligt lagens bokstav) är "vanligt", visst.
Gissa om min Volvo går att besikta...lagligt...

/Göran

nissan 200sx skrev:
..vanligt...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök