18 mars 2016
Trådstartare
Hej jag har en 360 - 87 med en B200F motor
Nu under vintertid så har min bil börjat krångla, speciellt vid minusgrader och fuktigt väder. Den vill inte starta! Startmotorn går, men inte mer än så.
Rullar man in den i varmgarage så startar den igen efter nån timme utan problem. Den går bra efteråt också.
Men slutar att funka direkt man låter den stå ute i dåligt väder i några timmar.
Så... Jag har googlat å sökt efter svar. Jag börja såklart med att titta ifall bilen fick gnista och bensin. Bensin fick den men ingen gnista. SÅ jag gick vidare till fördelarlocket och gjorde rent, var inte direkt fuktigt där eller smutsigt.
Sen tog jag kabeln som går mellan tändspole och fördelar lock å kolla ifall tändspolen slog gnista. Och det gjorde den inte. Jag kollade även kablaget som går till tändmodulen (Renix). Den får spänning när man vrider på nyckeln.
Så jag trodde väl att tändspolen hade gett upp, så jag köpte nya tändkablar, nytt fördelarlock och ny tändspole samt tändstift.
Men såklart så hjälpte inte det heller.. Samma problem återstår. Provade även att uppgradera jordkablarna till nya . Men icke det heller.
Jag fick tips om att mäta impulsgivaren. Fick fram 230-240ohm, och vad jag förstår så ska den vara mellan 200-300.
Nu har jag slut på idéer. Vad ska jag mer kolla? Uppskattar all tips å hjälp!
mvh