2943
Sök

Ingen gnista volvo 360 - hjälp!

19 Inlägg
18 mars 2016
Trådstartare
Hej jag har en 360 - 87 med en B200F motor

Nu under vintertid så har min bil börjat krångla, speciellt vid minusgrader och fuktigt väder. Den vill inte starta! Startmotorn går, men inte mer än så. 
Rullar man in den i varmgarage så startar den igen efter nån timme utan problem. Den går bra efteråt också.
Men slutar att funka direkt man låter den stå ute i dåligt väder i några timmar. 

Så...   Jag har googlat å sökt efter svar.  Jag börja såklart med att titta ifall bilen fick gnista och bensin.  Bensin fick den men ingen gnista.  SÅ jag gick vidare till fördelarlocket och gjorde rent, var inte direkt fuktigt där eller smutsigt. 

Sen tog jag kabeln som går mellan tändspole och fördelar lock å kolla ifall tändspolen slog gnista. Och det gjorde den inte.  Jag kollade även kablaget som går till tändmodulen (Renix). Den får spänning när man vrider på nyckeln.

Så jag trodde väl att tändspolen hade gett upp, så jag köpte nya tändkablar, nytt fördelarlock och ny tändspole samt tändstift.

Men såklart så hjälpte inte det heller.. Samma problem återstår.  Provade även att uppgradera jordkablarna till nya . Men icke det heller.

Jag fick tips om att mäta impulsgivaren. Fick fram 230-240ohm, och vad jag förstår så ska den vara mellan 200-300.

Nu har jag slut på idéer.  Vad ska jag mer kolla?  Uppskattar all tips å hjälp!

mvh

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
19 mars 2016
Varför bytte du inte tändmodulen först?
Måste gå att få billigt på nån skrotare..roll
Ta av och granska relevanta reläer i säkringsboxen när du ändå är igång och rotar..
Senast redigerat av tommen1 (19 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

19 Inlägg
19 mars 2016
Trådstartare
Jag vet faktiskt inte varför jag inte gjorde det.   Men som det ser ut nu så kanske jag lär göra det.  Jag tänkte ifall det fanns något mer man kunde undersöka.  Ang relän.  Jag har ingen aning om vart allt går till.  Jag hittade inget elschema på nätet.  men jag ska försöka googla mer om det.

tack

19 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
Okej jag kollade upp impulsgivaren igen. Och det var den.  Den hade för dålig kontakt, putsade på den och nu starta bilen direkt.

Var lite dum förra gången jag kolla den. mätte den bara utan att skruva lös den..  Men men. Nu vet jag vart problemet var iallafall!

Sök