2617
Sök

Test av avancerad Noname Stereo med LCD för under 2000kr

19 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
Hejsan, tyckte det var dags att göra en liten enkel utvärdering på en produkt som jag själv inte hittat någon info om, men blev lite sugen på.

Då jag inte hittade någon som skrivit om just denna noname stereo så tänkte jag att någon måste vara den första smile. Är det något att ha eller är det bara skit är väl den stora frågan jag ska försöka besvara.
Det ska tilläggas att jag inte har någon större erfarenhet om lcd och ljud i bil, men kan iaf tillräckligt för en enkel utvärdering från köp till installation.

Jag kommer att fylla på med information allt eftersom jag får den och kan test osv. För närvarande har jag inte mycket att skriva, men jag kommer med ett nytt inlägg inom snar framtid med en introduktion av stereon och länkar mm. där jag har beställt ifrån. Jag kommer att utvärdera köpet av stereon från beställning till leverans samt installation och test. Hoppas att några kommer tycka att detta blir en givande utvärdering...

Fortsättning följer inom snar framtid (Tror den har kommit idag )...
Senast redigerat av scritz (31 maj 2007)

Solfilmsmontör
947 Inlägg
31 maj 2007
Låter spännande, komplettera gärna med märke och modell namn för något måste den ju heta.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

volvoraggare
4 776 Inlägg
31 maj 2007
ja namn och medell vore ju inte fel att få veta

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

19 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
Självklart kommer namn mm. att komma. Problemet är just nu att den inte har nägot namn nämnt, ska leta i bruksanvisningen när jag får den så ska ni få all info som finns smile.

19 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
Ledsen att det har dröjt så med mer info, men tiden rann iväg när jag håll på med grejerna smile.

Här kommer som lovat lite fakta om stereon:

Namn: Okänt (Inget anges någonstans?!, inte ens i manualen)

4X60 watt Bilstereo dvd-spelare med BLUETOOTH
1 999 kr

http://www.parabolnet.se/parabolnet/images/shop/cardvd_d410_m.jpg

Kan kompletteras med en extra 7” extern LCD som kostar 699 Kr per st.
Kan också kompletteras med en backkamera med "night vision function" (ir ledar) för 299 Kr.

sälj fakta:
* Senaste bilstereo med inbyggt dvd -spelare . 4 x 60 watts , subwoofer anslutning och BLUETOOTH.
* Du kan ansluta den till din mobiltelefon med bluetooth. Ring direkt från bilstereo med hjälp av pekskärm (touch screen LCD)
* Alltså kan du slå telefonnummer , ta emot emot telefonsamtal direkt från Bilstereon med inbyggd virtual telefonknappar som visas på LCD:n
* RDS (Radio Data System), FM och AM
* Supportera DVD, CD,mp3 och mp4 skivor
* 4" TFT LCD Touch screen löstagbar frontpanel med fodral
* inkommande samtal visas på dvd-skärmen. Du kan acceptera samtalet eller ignorera den genom enkla finger pekning på skärmen.
* 1 DIN bil stereo med universell strömkontakt
* Det finns usb port på framsida för dig som vi spela upp mp3 låtar ,mp4 videoklipp från usb minne.
* Fjärrkontroll följer med.
* Slipsmikrofon följer med.
* Pekpenna följer med

spec:
    * 4" wide (16:9) TFT LCD screen
    * motorized control panel
    * electronic anti shock
    * NTSC/PAL compatible
    * picture control: brightness/contrast/colour/tint
    * screen angel/position memory
    * DVD,DVD-R/RW/ VCD/CD,/ MP3-CD/ CD-R/RW/MP4 /DIVX compatible
    * repeat /program/random
    * AM/FM/MPX/stereo receiver
    * 30 preset station
    * RDS
    * auto memory store/preset scan
    * preset EQ( Pop/rock/classic)
    * 60watt x 4 high power output
    * parking detector interference
    * 4 channels rca preamp output(2v preout)
    * subwoofer output
    * card size full function remote controll
    * real monitor video output
    * bluetooth
    * aux input
    * mp3 files playback from usb direct
    * graphic equalizer
    * touch screen
    * mått:188x50x182 mm
    * garanti: 1år

Detta är kopierat från http://www.parabolnet.se/ som är en av återförsäljarna för stereon (Jag beställde från dem). Fördelen som jag ser med att beställa här ifrån är att de erbjuder 20 dagars faktura som alternativ betalning, så man slipper låsa upp pengar om det är så att det inte finns inne för leverans. Leveransen tog 3 dagar när de hade den på lager, vilket jag tycker var riktigt bra. Mer info kommer...

Jag har precis börjat testa enheten lite själv och inte kommit så långt med återkommer så snart jag har lite nyttigt info.
Senast redigerat av scritz (4 juni 2007)

19 Inlägg
4 juni 2007
Trådstartare
Ok, nu ska vi se.

Efter att ha fått packetet och sett innehållet var jag faktiskt ganska imponerad. Backkameran var rejäl med ett kamera hus av stål med ir-leddar monterat runt kameralinsen. Själva fronten på stereoenheten gav visserligen ett lite plastigt intryck,  men i det stora hela så verkade sakerna faktiskt ganska så rejäla. Det som imponerade mest på mig var att volym ratten inte alls kändes så plastig och instabil som jag var rädd för, utan den var faktiskt helt ok.
När jag satte på fonten på stereon så reagerade jag på att den inte satt helt stumt vilket jag tyckte tydde lite på dålig passning. Dock var det inte så farligt att det var något problem iaf inte med tanke på priset.
Senast redigerat av scritz (4 juni 2007)

Egenföretagare
2 496 Inlägg
4 juni 2007
MEN ljudet suger verkligen i domdär kina grejjerna, lågnivåutgångarna ger dålig signal med mera..duger kanske att driva orginal högtalarna med men inte så mkt mera tycker jag tongue
Dock är det VÄLDIGT mkt för pengarna tills allt börjar krångla tongue (som min "noname kina" gjorde

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

1 631 Inlägg
4 juni 2007
tsdi skrev:
MEN ljudet suger verkligen i domdär kina grejjerna, lågnivåutgångarna ger dålig signal med mera..duger kanske att driva orginal högtalarna med men inte så mkt mera tycker jag tongue
Dock är det VÄLDIGT mkt för pengarna tills allt börjar krångla tongue (som min "noname kina" gjorde

Som vanligt med andra ord. Massor av funktioner men dåligt ljud och kort livslängd. Inte vad jag kallar mycket för pengarna. hmm

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

19 Inlägg
5 juni 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
tsdi skrev:

Som vanligt med andra ord. Massor av funktioner men dåligt ljud och kort livslängd. Inte vad jag kallar mycket för pengarna. hmm

Har du en likadan? Annars kan det nog skilja lite mellan olika "kina" modeller. Ska dock inte säga att du har fel ang. ljudet, men i min 945 business edition med 4 orginal högtalare låter det iaf helt ok. Har dock inget slutsteg eller sub längre så kan inte testa låg-nivå på något rättvist sätt.

Det finns alltid risk att något går sönder, men med tanke på att det är 1 års garanti (Vet inte hur krångligt det är att få en ny på garantin) så får man nog iaf vara nöjd för 2000kr. Testade att kolla lite på film för någon dag sedan och det gick faktiskt riktigt bra även om det var svårt att läsa texten på 4" display wink.
Något annat jag reagerade på var att man hör när cd/dvd varvar upp lite i stil med en PC-cdrom . Tyckte det kändes lite irriterande i en bilstereo, men var inte något jag tänkte på efter en stund. Jag testade också att ringa ett samtal via bluetooth och det funkade också helt ok, även om jag hade glömt att koppla in micen till stereon så den jag ringde inte hörde vad jag sa smile. Att koppla ihop stereon och mobilen via bluetooth var ganska enkelt och smidigt enligt mig.

Det som jag har tyckt varit sämst med stereon hittills är faktiskt menyerna på tocuhdisplayen. Själva displayen är lagom känslig och reagerar bra och exakt på tryckningar, men menyerna och inställnings "flikarna" är bara små "ord" och inte knappar. Detta gör att det ibland kan vara lite svårt att trycka på rätt inställnings knapp (iaf med fingrar när man kör, med pekpenna var det inga större problem). Det hade varit riktigt snyggt om det hade varit riktiga touchsense menyer med lite större knappar.
Har en liten fundering på att det kanske skulle kunna gå att hitta nya/moddade programvaror på nätet till stereon så man skulle kunna uppdatera den, men är ju lite svårt att leta  när den inte har något namn =/.
Senast redigerat av scritz (5 juni 2007)

Illustratör
826 Inlägg
7 juni 2007
Har haft min i 2 veckor innan den gick sönder.. Verkligen en kass stereo kvalitetsmässigt..  bugg i uppspelninganra och man kunde inte ändra några inställningar för då läste den inte skivor som den skulle..  Nu läser den inte skivorna alls o spottar ut dom lite som dom vill 

Men den va rolig så länge den funkade.. RIKTIGT mkt finesser o inställningar att mojja med..  Sen kändes den inte sååå plastig men som sagt.. Inget kvalla att hurra för.. Lägg era surt förvärvade pengar på annat.. wink
Senast redigerat av Fallan (7 juni 2007)

Tänker...

19 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
Fallan skrev:
Har haft min i 2 veckor innan den gick sönder.. Verkligen en kass stereo kvalitetsmässigt..  bugg i uppspelninganra och man kunde inte ändra några inställningar för då läste den inte skivor som den skulle..  Nu läser den inte skivorna alls o spottar ut dom lite som dom vill 

Men den va rolig så länge den funkade.. RIKTIGT mkt finesser o inställningar att mojja med..  Sen kändes den inte sååå plastig men som sagt.. Inget kvalla att hurra för.. Lägg era surt förvärvade pengar på annat.. wink

Hehe, tackar för inlägget smile. Jag har inte haft några problem än men har ju installerat den ganska nyligen. Det kan säkert skilja lite på kvaliteten mellan olika leveranser också. Om den gick sönder efter två veckor varför skickade du inte tillbaka den? Garanti tiden är ju 1 år.

Miklen
8 juni 2007
Det är väl en svensk firma som säljer ? man har 2 års garanti på elektronik produkter.. eller ?

1 112 Inlägg
8 juni 2007
känner igen modellen! dom vräker ut dem billigt som fan på tradera.com

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Solfilmsmontör
947 Inlägg
8 juni 2007
scritz skrev:
Fallan skrev:

Hehe, tackar för inlägget smile. Jag har inte haft några problem än men har ju installerat den ganska nyligen. Det kan säkert skilja lite på kvaliteten mellan olika leveranser också. Om den gick sönder efter två veckor varför skickade du inte tillbaka den? Garanti tiden är ju 1 år.

Varför skulle det skilja på kvaliten mellan olika leveranser? Där är väll ändå precis samma innehåll och kommer antagligen från precis samma fabrik?
2 års garanti har du enligt konsument köp lagen även om dom säger i butiken att man bara har 1 år.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

19 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
Kornz skrev:
scritz skrev:
Fallan skrev:

Varför skulle det skilja på kvaliten mellan olika leveranser? Där är väll ändå precis samma innehåll och kommer antagligen från precis samma fabrik?
2 års garanti har du enligt konsument köp lagen även om dom säger i butiken att man bara har 1 år.

Vad jag menade med kvalliten var mjukvaran i detta läget, alltså inte själva hårdvaran. Jo, det är sant att man enligt konsumentköplagen har 2 års garanti på elektronikprodukter, men fabriken från Kina ger bara 1 år vilket betyder att det borde vara butiken som får stå för det efter den tiden, eller? Finns ju ingen möjlighet att påverka ett kinesiskt företag att de ska ha 2 års garanti bara för att sverige säger det. I princip kvittar det att det är 2 år för butiken kommer säkerligen skicka vidare ärendet till fabriken som gissningsvis struntar i det. Men det är som sagt en gissning smile.

19 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
Widowmaker skrev:
känner igen modellen! dom vräker ut dem billigt som fan på tradera.com

Jo, utgångspriset har jag sett är lågt, men den billigaste jag ha sett som har blivit såld är nog ca 1800kr  och då tillkommer frakt. Så jag tycker 1999kr var ganska ok med tanke på 20 dagars kreditfaktura och 30kr i frakt smile.

50 Inlägg
8 juni 2007
Måste rätta en sak. Konsumentköplagen ger dej ALDRIG garanti! Det är bara tillverkaren som kan lämna garanti. Detta är dock frivilligt. Däremot kan du alltid REKLAMERA varan. Läs mer på www.konsumentverket.se

Förstår inte varför folk alltid tror att man har laglig rätt att kräva garanti genom konsumentköplagen.....

Sök