2044
Sök

Trycka ned kopplingen när man "lägger i" överväxeln?

12 Inlägg
2 april 2016
Trådstartare
#1
Hej allihopa! Jag har en Volvo 244 från 1981. Den har en M46-låda (överväxel alt. overdrive). Det jag undrar är om man behöver trycka ned kopplingen innan man lägger i överväxeln?

I instruktionsboken står det ingenting om att man behöver trycka ned kopplingen men det känns som att någonting borde ta skada (slitas ut) av att inte göra det.

Tack på förhand!

Tired of german techno? Try some swedish metal

5 700 Inlägg
2 april 2016
#2
Nej du behöver inte trycka ner kopplinen för att lägga i ODn.

Håll jämn fart när du lägger i eller ur växeln, dvs klicka inte ur ODn när du accelerar eller motorbromsar.


mopar300
2 april 2016
#3
du släpper lite på gasen så kan övervxl lättare att gå i....att trampa koppling behövs inte.....

613 Inlägg
2 april 2016
#4
Man bör koppla när man lägger i överväxeln det är ju kraft på axeln när man lägger i växeln så man bör, som det står i instruktionsboken, men inget krav. lär dock hålla längre om man kopplar.. Bara ett tips så du inte står med ett ras i onödan


12 Inlägg
2 april 2016
Trådstartare
#5
Anderholm skrev:
Man bör koppla när man lägger i överväxeln det är ju kraft på axeln när man lägger i växeln så man bör, som det står i instruktionsboken, men inget krav. lär dock hålla längre om man kopplar.. Bara ett tips så du inte står med ett ras i onödan

Ok, det var det jag antog också. Troligen går det att göra så som de ovan skrev men det är lika bra att vara på den säkra sidan. Man vill ju inte ha några problem i onödan

Tired of german techno? Try some swedish metal

Montör
664 Inlägg
3 april 2016
#6
MarkusLeijstrom skrev:
Anderholm skrev:
Man bör koppla när man lägger i överväxeln det är ju kraft på axeln när man lägger i växeln så man bör, som det står i instruktionsboken, men inget krav. lär dock hålla längre om man kopplar.. Bara ett tips så du inte står med ett ras i onödan

Ok, det var det jag antog också. Troligen går det att göra så som de ovan skrev men det är lika bra att vara på den säkra sidan. Man vill ju inte ha några problem i onödan

Jag instämmer här. Onödigt att slita på sakerna i onödan. Sen, OM jag inte minns fel så har jag läst i någon av instruktionsböckerna till mina M46-bilar genom åren att Volvo rekommenderar att man frikopplar.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.


Sök