2358
Sök

Volvo 960 med 5 cyl vitblock ?

273 Inlägg
1 april 2016
Trådstartare
#1
Helt ny här, har sökt en del efter trådar om detta men hittar inte nått direkt som ger mig dom svaren jag söker..

Volvo 960 från 1991 och en Volvo 850 från 1996 har ju som bekant vitblock motor o dom är väl ganska identiska till utseendet förutom att det fattar en cylinder på 850 motorn.

Hur blir det om man vill lägga ner en 5 cylindrig vitblockare i Volvo 960 med elen, borde det inte vara att lokalisera elboxarna och byta dom så kanske man kan använda samma huvudkabelstam i 960 ? eller måste man riva ut hela skiten och lägga in 850 kabelhärva och elboxar o sånt ?

Tänker eftersom det är i det stora ungefär samma typ av motor så borde det kanske kabelhärvor o sånt vara samma så man bara kan plugga på andra styrboxar och övrigt el..

Tacksam för svar..

1 362 Inlägg
1 april 2016
#2
Lommen skrev:
Helt ny här, har sökt en del efter trådar om detta men hittar inte nått direkt som ger mig dom svaren jag söker..

Volvo 960 från 1991 och en Volvo 850 från 1996 har ju som bekant vitblock motor o dom är väl ganska identiska till utseendet förutom att det fattar en cylinder på 850 motorn.

Hur blir det om man vill lägga ner en 5 cylindrig vitblockare i Volvo 960 med elen, borde det inte vara att lokalisera elboxarna och byta dom så kanske man kan använda samma huvudkabelstam i 960 ? eller måste man riva ut hela skiten och lägga in 850 kabelhärva och elboxar o sånt ?

Tänker eftersom det är i det stora ungefär samma typ av motor så borde det kanske kabelhärvor o sånt vara samma så man bara kan plugga på andra styrboxar och övrigt el..

Tacksam för svar..

bygger 5a i min 960 91 just nu och tyvärr lär man byta elhärva hmm


273 Inlägg
2 april 2016
Trådstartare
#3
bygger 5a i min 960 91 just nu och tyvärr lär man byta elhärva

Vad är det som säger att man tyvärr lär måsta byta kabelhärva ? inget som stämmer eller passar ? Faktiskt rätt förvånande om kabelhärvorna skulle vara så värst olika med tanke på att motorerna är så väldigt lika och av exakt samma modell och typ..

Montör
664 Inlägg
3 april 2016
#4
Lommen skrev:
bygger 5a i min 960 91 just nu och tyvärr lär man byta elhärva

Vad är det som säger att man tyvärr lär måsta byta kabelhärva ? inget som stämmer eller passar ? Faktiskt rätt förvånande om kabelhärvorna skulle vara så värst olika med tanke på att motorerna är så väldigt lika och av exakt samma modell och typ..

Nu är jag personligen inte så jätteinsatt i vitmotorerna, men är det inte olika motorstyrsystem i 850 och 960? Framförallt diffar väl tändsystemet, är det inte fördelarlöst system på 960? Eller minns jag fel nu?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 362 Inlägg
3 april 2016
#5
Glenn9K skrev:
Lommen skrev:
bygger 5a i min 960 91 just nu och tyvärr lär man byta elhärva

Vad är det som säger att man tyvärr lär måsta byta kabelhärva ? inget som stämmer eller passar ? Faktiskt rätt förvånande om kabelhärvorna skulle vara så värst olika med tanke på att motorerna är så väldigt lika och av exakt samma modell och typ..

Nu är jag personligen inte så jätteinsatt i vitmotorerna, men är det inte olika motorstyrsystem i 850 och 960? Framförallt diffar väl tändsystemet, är det inte fördelarlöst system på 960? Eller minns jag fel nu?

japp är olika, och ja det är fördelarlöst smile


914 Inlägg
3 april 2016
#6
Byta elhärva kanske inte är rätt ord.
När sexan lyfts ur så försvinner ju den motorhärvan,låt då resten sitta kvar i bilen och när femman lyfts i så tar man med en motorhärva och motorstyrenhet/styrbox från den /850;in.
Sedan kompletterar man/gör en tilläggshärva  för de funktioner som femman behöver dvs strömmatning signaler till pumprelä ,tempmätare ,oljetryck,laddlampa ,varvräknare,hastighetssignal mm.

273 Inlägg
3 april 2016
Trådstartare
#7
Aronson skrev:
Byta elhärva kanske inte är rätt ord.
När sexan lyfts ur så försvinner ju den motorhärvan,låt då resten sitta kvar i bilen och när femman lyfts i så tar man med en motorhärva och motorstyrenhet/styrbox från den /850;in.
Sedan kompletterar man/gör en tilläggshärva  för de funktioner som femman behöver dvs strömmatning signaler till pumprelä ,tempmätare ,oljetryck,laddlampa ,varvräknare,hastighetssignal mm.

Det var väl ungefär nått sånt jag tänkte mig i värsta fall, att ta ur motorn ur 960 som den är och ta med det i kabel och styrboxar och annat skit och försöka få ihop det så gott det går med 960 orginal kabelhärvor..

Har massa grejer liggandes, flera raka vit sexor 3 liters, flera Volvo 5:or och några 960 karosser förstås, nått roligt måste väl kunna gå att göra. Tänkte ett tag på att få tag på en 960 med manuell låda eftersom det sitter automat i båda mina och dom lär kanske hålla lite dåligt om man vill komma upp i hästkrafter..

Ett annat alternativ har ju varit att försöka få tag på en S80 t6 motor med tillhörande elkabelhärva och boxar och få ner i nån av mina 960.. fast då skulle man ju lika gärna kunna konvertera nån av dom vita sexorna jag redan har genom att köpa grenrör o turbo från S80 t6 och turbokolvar från t5.. dock lär det troligen vara bättre att konvertera 170 hästars vit sexan då den ska hålla bättre och då få man komplettera upp med en vev från 3 liters sexan för att det ska bli så bra som möjligt..  kanske enklare att bara få tag på en komplett t6 motor o bara lyfta i efter att man monterat 960 tråg och motorfästen som jag tror passar rakt på t6 motorn ?

En djungel detta, man vill komma så billigt som möjligt undan men endå ha nått klart till sommarens bravader...

Teknisk
328 Inlägg
4 april 2016
#8
Nu har TS inte specificerat om bilen ska framföras lagligt och registreringsbesiktat, men om så är fallet är en turbokonvertering av en sugsexa ute ur bilden direkt. Avgascertifierade motorer får inte ändras, med undantag vid etanolkonvertering och om bilen är av årsmodell -75 eller äldre.

Det finns väldigt mycket information om hur man stoppar ner en T5-motor i 7/900-serien. Jag föreslår att TS läser in sig på ämnet här: http://t5rwdclub.forum24.se/t5rwdclub-about45.html

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

273 Inlägg
4 april 2016
Trådstartare
#9
Maxen skrev:
Nu har TS inte specificerat om bilen ska framföras lagligt och registreringsbesiktat, men om så är fallet är en turbokonvertering av en sugsexa ute ur bilden direkt. Avgascertifierade motorer får inte ändras, med undantag vid etanolkonvertering och om bilen är av årsmodell -75 eller äldre.

Det finns väldigt mycket information om hur man stoppar ner en T5-motor i 7/900-serien. Jag föreslår att TS läser in sig på ämnet här: http://t5rwdclub.forum24.se/t5rwdclub-about45.html

Jag är lite insatt i ämnet, hmm, verkar ju riskabelt om alla som åker T5 och T6 gör det olagligt då, det rullar troligen ett antal 2/7/9 serie med T5 och T6 motor som är laglig och reggad med det, fast det kanske i alla avseenden handlar om motorer som redan är turbo från början.. ? vad vet jag.. !

Teknisk
328 Inlägg
4 april 2016
#10
Lommen skrev:
Maxen skrev:
Nu har TS inte specificerat om bilen ska framföras lagligt och registreringsbesiktat, men om så är fallet är en turbokonvertering av en sugsexa ute ur bilden direkt. Avgascertifierade motorer får inte ändras, med undantag vid etanolkonvertering och om bilen är av årsmodell -75 eller äldre.

Det finns väldigt mycket information om hur man stoppar ner en T5-motor i 7/900-serien. Jag föreslår att TS läser in sig på ämnet här: http://t5rwdclub.forum24.se/t5rwdclub-about45.html

Jag är lite insatt i ämnet, hmm, verkar ju riskabelt om alla som åker T5 och T6 gör det olagligt då, det rullar troligen ett antal 2/7/9 serie med T5 och T6 motor som är laglig och reggad med det, fast det kanske i alla avseenden handlar om motorer som redan är turbo från början.. ? vad vet jag.. !

Jag skrev att man inte får turbokonvertera en sugsexa - alltså modifiera en avgascertifierad motor.

Det finns flera som åker lagligt med både T5 och T6 motor i sina bilar, däribland jag. Men då handlar det om motorer som har turbo från början och är certifierade med det.

Det är ganska viktigt att hålla koll på vad som är tillåtet och vad som inte är det. Annars kan det kosta en massa pengar i onödan att bygga en bil som sedan inte går att registreringsbesikta.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

273 Inlägg
5 april 2016
Trådstartare
#11
Det är ganska viktigt att hålla koll på vad som är tillåtet och vad som inte är det. Annars kan det kosta en massa pengar i onödan att bygga en bil som sedan inte går att registreringsbesikta.

Ja ungefär som jag sa, att det då i alla avseenden handlar om motorer som är turbo från början, alla andra som åker "lagligt" plockar nog bort sina turbos vid besiktning osv..

Det är faktiskt rätt skapligt tryck i en orginal B6304 tycker jag, skulle nog redan där bli en rolig busbil med man låda och annat skoj.


Sök