6 april 2016
Trådstartare
Det blir nog nya däck ändå för att vara på den säkra sidan. Jag kan ju inte säga att det är ofta man får punktering, på 20 år har jag haft punktering en gång, och det var på gårdsplanen utanför huset, så då var det bara att slänga på reserven och åka till däckverkstan och köpa nya, så speciellt ofta är det inte. Men då försöker jag ha så fräscha däck som möjligt. Visst att man kan få punktering på nya däck också, men har man bra däck så har man gjort det man kunnat för att undvika punktering. Och med tanke på att jag kör så pass mycket som jag gör, så känns det säkrast att köpa nya!
Sen är det som sagt Toyo däck, och jag har läst en del däcktester, det är inte speciellt bra omdömen dom fått. I ett test varnar dom för att köpa Toyo, bland annat skriver dom:
”Varning för dessa sommardäck
Vilket märke och vilket bildäck ska man köpa för att få en bra kompromiss mellan säkerhet, bränsleförbrukning och ljudnivå?
Ja, de flesta personer i branschen är överens om att det i dessa lägen är en god idé att välja bort de allra billigaste sommardäcken med namn som: Matador, Toyo, Nankang, Federal, Kleber, Kormoran och Debica.
Som så ofta får man det man betalar för och som vi skriver på sidan med tester av dubbdäck, handlar detta ju faktiskt om en livförsäkring. Att hålla för hårt i plånboken i dessa lägen, kan vara livsfarligt, i ordets rätta betydelse…”
Samma gäller som sagt för vinterdäcken:
”Varning för dessa dubbade däck
Låt oss direkt konstatera vad du inte bör köpa för vinterdäck, om du är på jakt efter bra däck. Varningens finger höjs nämligen i nästan samtliga tester för märken som Toyo, Roadstone, Sava, Aurora och Nankang. Undvik alltså dessa märken och de billigaste däcken…”
I ett annat däcktest skriver dom:
”Redan vid bromsprovet på våt vägbana - maximal inbromsning från 100 km/h avslöjas stora skillnader mellan däckmärkena.
Finska Nokian lägger ribban med 56,6 meter, ett värde som ingen medtävlare kommer i närheten av. Det japanska Toyo-däcket behöver över 60 meter i samma moment, vilket betyder snudd på fyra meters skillnad.
I en verklig krissituation kan det vara livsviktiga meter…”
”Toyo är en japansk tillverkare som marknadsför sig med hjälp av en hukande sumobrottare, en knubbig japan i brottarkläder.
Ett är helt säkert, bilden på brottaren är bättre än bilden vårt test ger av däcken…”
Så nej, i mina ögon är Toyo inget bra däck...