2523
Sök

Sten i gummit på däck

6 158 Inlägg
31 mars 2016
#21
Hej!
Rent spontant skulle jag säg! Inga problem alls! Bara att peta bort stenarna och köra. Kan inte tänka mig att en sten kan tränga in och punktera däcket, har aldrig varit med om något sådant. Skulle ju bli dyrbart för firman som la på asfalt om folk börjde dra dem inför domstol för förstörd egendom.  Men ta bort stenarna och stick ner något och mät hur djupt hålen är så får du se om de har gjort hål genom korden.


672 Inlägg
31 mars 2016
#22
jaka54 skrev:
Hej!
Rent spontant skulle jag säg! Inga problem alls! Bara att peta bort stenarna och köra. Kan inte tänka mig att en sten kan tränga in och punktera däcket, har aldrig varit med om något sådant. Skulle ju bli dyrbart för firman som la på asfalt om folk börjde dra dem inför domstol för förstörd egendom.  Men ta bort stenarna och stick ner något och mät hur djupt hålen är så får du se om de har gjort hål genom korden.

det som är lite trist är ju att det förekommer lite då o då, själv fick jag som sagt punka två dar i rad på samma vägbygge, sprillans nya vinter däck! men jag tycker absolut som du.. kör bara men se till att reserven är med hmm

"Väx inte upp! det är en fälla"

* Voff voff *
10 634 Inlägg
31 mars 2016
#23
Så länge hålet/jacket inte är djupare än mönstret är det ju ingen som helst fara. Jag hade petat ut stenen och kört.

Spontant tror jag iofs faktiskt att stenen hamnat i jacket under körning, inte att stenen i sig gjort jacket...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

256 Inlägg
2 april 2016
Trådstartare
#24
Power-krille skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Rent spontant skulle jag säg! Inga problem alls! Bara att peta bort stenarna och köra. Kan inte tänka mig att en sten kan tränga in och punktera däcket, har aldrig varit med om något sådant. Skulle ju bli dyrbart för firman som la på asfalt om folk börjde dra dem inför domstol för förstörd egendom.  Men ta bort stenarna och stick ner något och mät hur djupt hålen är så får du se om de har gjort hål genom korden.

det som är lite trist är ju att det förekommer lite då o då, själv fick jag som sagt punka två dar i rad på samma vägbygge, sprillans nya vinter däck! men jag tycker absolut som du.. kör bara men se till att reserven är med hmm

Visst, det kanske inte är några större problem att köra på dom däcken. Men samtidigt känns det nästan dumt att chansa också, speciellt klockan 06:00 på morgonen när man är på väg till jobbet och inte har tid att krypa under bilen, plocka lös reserven och byta...

256 Inlägg
3 april 2016
Trådstartare
#25
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så blir det nog nya däck. Och isåfall tänkte jag beställa från Molway, om jag inte hittar några billigare däck hos nån lokal däckfirma. Om jag beställer från Molway så funderar jag på nåt av dom här däcken...

Nokian Nordman S Suv

Bridgestone Turanza T001

Goodyear EfficientGrip Suv


Nån som kan rekommendera nåt av dom däcken?

256 Inlägg
4 april 2016
Trådstartare
#26
Ingen som har erfarenhet av ovanstående däck?

* Voff voff *
10 634 Inlägg
4 april 2016
#27
Men har du ens mätt djupet i hålet? Jag tror ärligt talat att nya däck är bortkastade pengar!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

256 Inlägg
4 april 2016
Trådstartare
#28
Brådhis skrev:
Men har du ens mätt djupet i hålet? Jag tror ärligt talat att nya däck är bortkastade pengar!

//Brådhis

Jag har inte mätt! Men samtidigt känns det dumt att chansa också, speciellt som sagt när man är på väg till jobbet på morgonen och inte har tid att krypa under bilen, ta loss reservhjulet och byta. Då känns det säkrast att köpa nya däck!

* Voff voff *
10 634 Inlägg
4 april 2016
#29
Icebear skrev:
Brådhis skrev:
Men har du ens mätt djupet i hålet? Jag tror ärligt talat att nya däck är bortkastade pengar!

//Brådhis

Jag har inte mätt! Men samtidigt känns det dumt att chansa också, speciellt som sagt när man är på väg till jobbet på morgonen och inte har tid att krypa under bilen, ta loss reservhjulet och byta. Då känns det säkrast att köpa nya däck!

Okej, du gör som du vill. Men att ta en liten pinne eller liknande och kolla om hålet är djupare än mönstret tar ju inte många minuter. Och om det i sin tur innebär att du slipper kasta ut pengar på nya däck skulle iaf jag tycka att det var värt det... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

256 Inlägg
5 april 2016
Trådstartare
#30
Brådhis skrev:
Icebear skrev:
Brådhis skrev:
Men har du ens mätt djupet i hålet? Jag tror ärligt talat att nya däck är bortkastade pengar!

//Brådhis

Jag har inte mätt! Men samtidigt känns det dumt att chansa också, speciellt som sagt när man är på väg till jobbet på morgonen och inte har tid att krypa under bilen, ta loss reservhjulet och byta. Då känns det säkrast att köpa nya däck!

Okej, du gör som du vill. Men att ta en liten pinne eller liknande och kolla om hålet är djupare än mönstret tar ju inte många minuter. Och om det i sin tur innebär att du slipper kasta ut pengar på nya däck skulle iaf jag tycka att det var värt det... smile

//Brådhis

Nu har jag kollat lite närmare på hålet, det ser ut som att det är ganska precis lika djupt som mönstret på däcket...

4 474 Inlägg
5 april 2016
#31
ja,vad är problemet då,kör bara

581 Inlägg
5 april 2016
#32
Icebear skrev:
Brådhis skrev:
Icebear skrev:

Jag har inte mätt! Men samtidigt känns det dumt att chansa också, speciellt som sagt när man är på väg till jobbet på morgonen och inte har tid att krypa under bilen, ta loss reservhjulet och byta. Då känns det säkrast att köpa nya däck!

Okej, du gör som du vill. Men att ta en liten pinne eller liknande och kolla om hålet är djupare än mönstret tar ju inte många minuter. Och om det i sin tur innebär att du slipper kasta ut pengar på nya däck skulle iaf jag tycka att det var värt det... smile

//Brådhis

Nu har jag kollat lite närmare på hålet, det ser ut som att det är ganska precis lika djupt som mönstret på däcket...

om det är så, då är det bara att köra på!

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389

256 Inlägg
6 april 2016
Trådstartare
#33
Det blir nog nya däck ändå för att vara på den säkra sidan. Jag kan ju inte säga att det är ofta man får punktering, på 20 år har jag haft punktering en gång, och det var på gårdsplanen utanför huset, så då var det bara att slänga på reserven och åka till däckverkstan och köpa nya, så speciellt ofta är det inte. Men då försöker jag ha så fräscha däck som möjligt. Visst att man kan få punktering på nya däck också, men har man bra däck så har man gjort det man kunnat för att undvika punktering. Och med tanke på att jag kör så pass mycket som jag gör, så känns det säkrast att köpa nya!

Sen är det som sagt Toyo däck, och jag har läst en del däcktester, det är inte speciellt bra omdömen dom fått. I ett test varnar dom för att köpa Toyo, bland annat skriver dom:

Varning för dessa sommardäck

Vilket märke och vilket bildäck ska man köpa för att få en bra kompromiss mellan säkerhet, bränsleförbrukning och ljudnivå?

Ja, de flesta personer i branschen är överens om att det i dessa lägen är en god idé att välja bort de allra billigaste sommardäcken med namn som: Matador, Toyo, Nankang, Federal, Kleber, Kormoran och Debica.

Som så ofta får man det man betalar för och som vi skriver på sidan med tester av dubbdäck, handlar detta ju faktiskt om en livförsäkring. Att hålla för hårt i plånboken i dessa lägen, kan vara livsfarligt, i ordets rätta betydelse…”

Samma gäller som sagt för vinterdäcken:

Varning för dessa dubbade däck

Låt oss direkt konstatera vad du inte bör köpa för vinterdäck, om du är på jakt efter bra däck. Varningens finger höjs nämligen i nästan samtliga tester för märken som Toyo, Roadstone, Sava, Aurora och Nankang. Undvik alltså dessa märken och de billigaste däcken…”

I ett annat däcktest skriver dom:

”Redan vid bromsprovet på våt vägbana - maximal inbromsning från 100 km/h avslöjas stora skillnader mellan däckmärkena.
Finska Nokian lägger ribban med 56,6 meter, ett värde som ingen medtävlare kommer i närheten av. Det japanska Toyo-däcket behöver över 60 meter i samma moment, vilket betyder snudd på fyra meters skillnad.
I en verklig krissituation kan det vara livsviktiga meter…”


”Toyo är en japansk tillverkare som marknadsför sig med hjälp av en hukande sumobrottare, en knubbig japan i brottarkläder.
Ett är helt säkert, bilden på brottaren är bättre än bilden vårt test ger av däcken…”



Så nej, i mina ögon är Toyo inget bra däck...

3 121 Inlägg
6 april 2016
#34
Icebear skrev:
Det blir nog nya däck ändå för att vara på den säkra sidan. Jag kan ju inte säga att det är ofta man får punktering, på 20 år har jag haft punktering en gång, och det var på gårdsplanen utanför huset, så då var det bara att slänga på reserven och åka till däckverkstan och köpa nya, så speciellt ofta är det inte. Men då försöker jag ha så fräscha däck som möjligt. Visst att man kan få punktering på nya däck också, men har man bra däck så har man gjort det man kunnat för att undvika punktering. Och med tanke på att jag kör så pass mycket som jag gör, så känns det säkrast att köpa nya!

Sen är det som sagt Toyo däck, och jag har läst en del däcktester, det är inte speciellt bra omdömen dom fått. I ett test varnar dom för att köpa Toyo, bland annat skriver dom:

Varning för dessa sommardäck

Vilket märke och vilket bildäck ska man köpa för att få en bra kompromiss mellan säkerhet, bränsleförbrukning och ljudnivå?

Ja, de flesta personer i branschen är överens om att det i dessa lägen är en god idé att välja bort de allra billigaste sommardäcken med namn som: Matador, Toyo, Nankang, Federal, Kleber, Kormoran och Debica.

Som så ofta får man det man betalar för och som vi skriver på sidan med tester av dubbdäck, handlar detta ju faktiskt om en livförsäkring. Att hålla för hårt i plånboken i dessa lägen, kan vara livsfarligt, i ordets rätta betydelse…”

Samma gäller som sagt för vinterdäcken:

Varning för dessa dubbade däck

Låt oss direkt konstatera vad du inte bör köpa för vinterdäck, om du är på jakt efter bra däck. Varningens finger höjs nämligen i nästan samtliga tester för märken som Toyo, Roadstone, Sava, Aurora och Nankang. Undvik alltså dessa märken och de billigaste däcken…”

I ett annat däcktest skriver dom:

”Redan vid bromsprovet på våt vägbana - maximal inbromsning från 100 km/h avslöjas stora skillnader mellan däckmärkena.
Finska Nokian lägger ribban med 56,6 meter, ett värde som ingen medtävlare kommer i närheten av. Det japanska Toyo-däcket behöver över 60 meter i samma moment, vilket betyder snudd på fyra meters skillnad.
I en verklig krissituation kan det vara livsviktiga meter…”


”Toyo är en japansk tillverkare som marknadsför sig med hjälp av en hukande sumobrottare, en knubbig japan i brottarkläder.
Ett är helt säkert, bilden på brottaren är bättre än bilden vårt test ger av däcken…”



Så nej, i mina ögon är Toyo inget bra däck...

Toyo R888 är ett av världens mest använda däck för racing på bana. Toyos vinterdäck är inte utvecklat för nordiska klimat, utan sk. kontinentala vinterdäck, vilket mest innebär bra grepp i regn och hyffsad prestanda på blixthalka.

Klart att det finns bättre och sämre däck från alla fabrikanter men så dåliga som du vill påskina är inte Toyo, sist jag kollade i mina dimensioner så landade däcken i mitten av premiumfabrikanterna på prestanda och pris.


256 Inlägg
7 april 2016
Trådstartare
#35
viccoA skrev:
Icebear skrev:
Det blir nog nya däck ändå för att vara på den säkra sidan. Jag kan ju inte säga att det är ofta man får punktering, på 20 år har jag haft punktering en gång, och det var på gårdsplanen utanför huset, så då var det bara att slänga på reserven och åka till däckverkstan och köpa nya, så speciellt ofta är det inte. Men då försöker jag ha så fräscha däck som möjligt. Visst att man kan få punktering på nya däck också, men har man bra däck så har man gjort det man kunnat för att undvika punktering. Och med tanke på att jag kör så pass mycket som jag gör, så känns det säkrast att köpa nya!

Sen är det som sagt Toyo däck, och jag har läst en del däcktester, det är inte speciellt bra omdömen dom fått. I ett test varnar dom för att köpa Toyo, bland annat skriver dom:

Varning för dessa sommardäck

Vilket märke och vilket bildäck ska man köpa för att få en bra kompromiss mellan säkerhet, bränsleförbrukning och ljudnivå?

Ja, de flesta personer i branschen är överens om att det i dessa lägen är en god idé att välja bort de allra billigaste sommardäcken med namn som: Matador, Toyo, Nankang, Federal, Kleber, Kormoran och Debica.

Som så ofta får man det man betalar för och som vi skriver på sidan med tester av dubbdäck, handlar detta ju faktiskt om en livförsäkring. Att hålla för hårt i plånboken i dessa lägen, kan vara livsfarligt, i ordets rätta betydelse…”

Samma gäller som sagt för vinterdäcken:

Varning för dessa dubbade däck

Låt oss direkt konstatera vad du inte bör köpa för vinterdäck, om du är på jakt efter bra däck. Varningens finger höjs nämligen i nästan samtliga tester för märken som Toyo, Roadstone, Sava, Aurora och Nankang. Undvik alltså dessa märken och de billigaste däcken…”

I ett annat däcktest skriver dom:

”Redan vid bromsprovet på våt vägbana - maximal inbromsning från 100 km/h avslöjas stora skillnader mellan däckmärkena.
Finska Nokian lägger ribban med 56,6 meter, ett värde som ingen medtävlare kommer i närheten av. Det japanska Toyo-däcket behöver över 60 meter i samma moment, vilket betyder snudd på fyra meters skillnad.
I en verklig krissituation kan det vara livsviktiga meter…”


”Toyo är en japansk tillverkare som marknadsför sig med hjälp av en hukande sumobrottare, en knubbig japan i brottarkläder.
Ett är helt säkert, bilden på brottaren är bättre än bilden vårt test ger av däcken…”



Så nej, i mina ögon är Toyo inget bra däck...

Toyo R888 är ett av världens mest använda däck för racing på bana. Toyos vinterdäck är inte utvecklat för nordiska klimat, utan sk. kontinentala vinterdäck, vilket mest innebär bra grepp i regn och hyffsad prestanda på blixthalka.

Klart att det finns bättre och sämre däck från alla fabrikanter men så dåliga som du vill påskina är inte Toyo, sist jag kollade i mina dimensioner så landade däcken i mitten av premiumfabrikanterna på prestanda och pris.

Jag har inte påskinat nåt, det jag har skrivit om Toyodäck har jag kopierat från olika däcktester, det är inget som jag har hittat på om du tror det. Så du påstår alltså att man inte ska läsa såna tester och att det som står i dom är felaktiga och inte stämmer?

3 121 Inlägg
8 april 2016
#36
Icebear skrev:
viccoA skrev:
Icebear skrev:
Det blir nog nya däck ändå för att vara på den säkra sidan. Jag kan ju inte säga att det är ofta man får punktering, på 20 år har jag haft punktering en gång, och det var på gårdsplanen utanför huset, så då var det bara att slänga på reserven och åka till däckverkstan och köpa nya, så speciellt ofta är det inte. Men då försöker jag ha så fräscha däck som möjligt. Visst att man kan få punktering på nya däck också, men har man bra däck så har man gjort det man kunnat för att undvika punktering. Och med tanke på att jag kör så pass mycket som jag gör, så känns det säkrast att köpa nya!

Sen är det som sagt Toyo däck, och jag har läst en del däcktester, det är inte speciellt bra omdömen dom fått. I ett test varnar dom för att köpa Toyo, bland annat skriver dom:

Varning för dessa sommardäck

Vilket märke och vilket bildäck ska man köpa för att få en bra kompromiss mellan säkerhet, bränsleförbrukning och ljudnivå?

Ja, de flesta personer i branschen är överens om att det i dessa lägen är en god idé att välja bort de allra billigaste sommardäcken med namn som: Matador, Toyo, Nankang, Federal, Kleber, Kormoran och Debica.

Som så ofta får man det man betalar för och som vi skriver på sidan med tester av dubbdäck, handlar detta ju faktiskt om en livförsäkring. Att hålla för hårt i plånboken i dessa lägen, kan vara livsfarligt, i ordets rätta betydelse…”

Samma gäller som sagt för vinterdäcken:

Varning för dessa dubbade däck

Låt oss direkt konstatera vad du inte bör köpa för vinterdäck, om du är på jakt efter bra däck. Varningens finger höjs nämligen i nästan samtliga tester för märken som Toyo, Roadstone, Sava, Aurora och Nankang. Undvik alltså dessa märken och de billigaste däcken…”

I ett annat däcktest skriver dom:

”Redan vid bromsprovet på våt vägbana - maximal inbromsning från 100 km/h avslöjas stora skillnader mellan däckmärkena.
Finska Nokian lägger ribban med 56,6 meter, ett värde som ingen medtävlare kommer i närheten av. Det japanska Toyo-däcket behöver över 60 meter i samma moment, vilket betyder snudd på fyra meters skillnad.
I en verklig krissituation kan det vara livsviktiga meter…”


”Toyo är en japansk tillverkare som marknadsför sig med hjälp av en hukande sumobrottare, en knubbig japan i brottarkläder.
Ett är helt säkert, bilden på brottaren är bättre än bilden vårt test ger av däcken…”



Så nej, i mina ögon är Toyo inget bra däck...

Toyo R888 är ett av världens mest använda däck för racing på bana. Toyos vinterdäck är inte utvecklat för nordiska klimat, utan sk. kontinentala vinterdäck, vilket mest innebär bra grepp i regn och hyffsad prestanda på blixthalka.

Klart att det finns bättre och sämre däck från alla fabrikanter men så dåliga som du vill påskina är inte Toyo, sist jag kollade i mina dimensioner så landade däcken i mitten av premiumfabrikanterna på prestanda och pris.

Jag har inte påskinat nåt, det jag har skrivit om Toyodäck har jag kopierat från olika däcktester, det är inget som jag har hittat på om du tror det. Så du påstår alltså att man inte ska läsa såna tester och att det som står i dom är felaktiga och inte stämmer?

Nä men att det är på gränsen till löjligt att byta fungerande mellan-segmentsdäck för att man tycker det är fel fabrikat därför att deras vinterdäck presterat dåligt i ett test. Börja med att skriva exakt vilket Toyo-däck du har så kan vi kolla sen hur det presterar mot andra däck. Alt byt däck för att du är nervös för punktering, att byta för att du tror de är dåliga verkar lite befängt men såklart ditt eget beslut.


Här är ett test där Toyo presterar ganska okej; tystast i testet, svänger bättre än Michelin, Continental och Pirelli, mindre rullmotstånd än Continental och Bridgestone och bromsar bättre än Bridgestone.

http://www.mhf.se/client/files/mf/2014- … 3%A4ck.pdf
Senast redigerat av viccoA (8 april 2016)


* Voff voff *
10 634 Inlägg
8 april 2016
#37
Och här presterar Toyo bra...

http://www.mhf.se/client/files/mf/2014- … ardäck.pdf

https://shop2.textalk.se/shop/21152/fil … t_2012.pdf

Men du verkar ju ha bestämt dig för att:

1. Du kommer få punka genom att något träffar exakt i den lilla skadan på ditt däck och inte i mönstret.

2. Toyo är skräpdäck...

Så köp du nya däck så blir allting bra och du kan sova gott, vad vi säger här i tråden verkar ju inte direkt påverka ditt beslut ändå. smile

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (8 april 2016)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök