Har lite problem med att byta bromsbeläggen på min Volvo 850 från 1994.
Bromsbeläggen sitter genom 2 låspinnar på bromsoket. Som jag förstår ska man använda ett dorn för att knacka ut dom, men mer hur exakt gör man egentligen? Är det bara att slå till med en hammare?
Jag känner mig som världens nybörjare, vilket jag kanske är. Har bytt både belägg, skivor och hjullager fram samt skivan bak. Men dessa jävla pinnar verkar sitta som berget. Är riktigt rostigt också men har kört med rostlösare.
Någon som kan ge mig några goda tips så jag slipper lämna in den? Skulle vara mycket tacksam.
Slå dom inifrån o ut, alltså från baksidan av ölet, beläggen kan sitta rätt så duktigt när du fått loss pinnarna då bakbromsarna används rätt så dåligt på dessa bilar, stor plattmejsel in i hålen på beläggen o känd ut Mvh John
Slå direkt med hammare på pinnarna för att lossa och använd sedan dornet för att knacka igenom oket. Borde inte sitta särskilt hårt alls om det inte rostat fast alldeles bortom räddning
Ja som dom andra har skrivit. slå och slå och slå är det som gäller. kommer till slut. annars får du värma eller borra. Och utifrån och in är det som gäller.
Tack för riktigt bra svar! Ska ut imorgon och göra ett gott försök och våga lite mer denna gång, tror jag var lite försiktig tidigare, vågade inte ta i när jag var osäker.
Det är riktigt, riktigt rostigt på oket så lär nog använda rejält med rostlösare och eventuellt knacka runtom som te_wik ovan sa.
Jag kan återkomma med resultat om någon är intresserad.
om beläggen sitter nåt jävulskt så har biltema räddningen, kan spara många minuter/timmar av krångel
artikelnummer: 191138 en avdragare som du sätter i bromsbelägget och sedan använder du den som en glidhammare
Hej! Denna tråden är rätt gammal nu men jag skriver ett inlägg ändå, har problem med att få bort "pinnarna" till beläggen på min Peugeot, ser att du länkat ett artikelnummer, men kan ej hitta det hos Biltema, vad var det för produkt? MVH David
om beläggen sitter nåt jävulskt så har biltema räddningen, kan spara många minuter/timmar av krångel
artikelnummer: 191138 en avdragare som du sätter i bromsbelägget och sedan använder du den som en glidhammare
Hej! Denna tråden är rätt gammal nu men jag skriver ett inlägg ändå, har problem med att få bort "pinnarna" till beläggen på min Peugeot, ser att du länkat ett artikelnummer, men kan ej hitta det hos Biltema, vad var det för produkt? MVH David
Det var ett verktyg som man använde för att dra ut själva beläggen med. Låspinnarna brukar gå att knacka ut från baksidan.