Om det är det jag tror så är det ett liten klack i bakkanten på remskivan mot motorn som skall passas in på motsvarande urtag på vevaxeln (vi pratar om 5 mm bred och någon eller ett par mm djup utstick på klack som skall in in motsvarande urtag på vevaxeln) problemet är att det finns en bricka som skall hålla rätt på kamremmen och har man inte passat in rätt med urtaget i brickan och vevaxeln när remskivan dras fast tex. efter kamremsbyte så kommer inte remskiva att sitta hur hårt man än drar + att man bucklar till brickan när man drar så att det smakar...
Nu när den har (nära) tappat remskivan så kommer man nog finna att kamremmen har krupit ut lite från drevet vilket gör att den här uttaget som man skall sikta emot, är ännu svårare att se och dessutom få brickan som skall föra remmen rätt, plant och i rätt läge emot axeln igen annars kommer inte klacken att gå in i uttaget och det är som innan och det kommer att gänga ut sig igen.
Vi får ha tummara att detta inte var vridits och slagits sönder för mycket - när jag hjälpte polaren som hade tappat hela remskivan mitt i rusningstrafiken och batteriet gav upp 20 minuterna senare i köerna, så var jag väldigt glad att jag hade med mig nålfilar för att snygga upp brickans urtag och få tillbaka lite kant på klacken på remskivan (som hade slagits lite runt i hörnen när det gängade ur sig) innan vi försökte få det hela på plats igen...
Otroligt klen historia med tanke på hur remskivan mm. ser ut i övrigt.
Det är inte så att det nyligen har bytts kamrem ???
vet man inte om den lilla obetydliga klacken så är det lätt att montera det fel så att remskivan med bult skruvar upp sig senare oavsett hur hårt man drar bulten.
Senast redigerat av xxargs (10 maj 2016)