Har en 240 som vägrar starta längre. Den startade utan problem för några månader sedan. Efter att jag bytte fördelarlock, fördelare, brytarspets, tändstift och tändkablar så vägrar den starta. Den gnuggar för fullt och vill som gå igång. Den får ingen gnista vad jag har sett, då prövade jag med en annan tändspole men fortfarande ingen gnista. Vad mer kan jag pröva med? Känns lite konstigt att de fungerar först men vägrar starta med nya delar. Prövade även lägga tillbaka gamla kablar och så men det hjälpte inte.
Tändmodul/hallgivare.. Skumma saker på gamla volvo..
Glömde nämna att det är förgasare. Finns nån av dom på en förgasar motor eller bara insprut?
Kan finnas på B230A, men är inte säker. Men eftersom du har brytarspetsar så har du antagligen en B20/21/23.
Fungerade den för några månader sedan och nu gör den inte det och nu började du byta delar men får ändå inte igång den? Eller bytte du någonting för några månader sedan och därefter slutade den att fungera?
Har du satt tändkablarna rätt? Är brytarspetsarna rätt justerade?
Eftersom du har brytarspetsar så har du inget av detta. Du har väl rätt gap på spetsarna?
Det har jag nog inte. Visste inte att de skulle justeras
alexbenhard skrev:
Grenemark skrev:
tommen1 skrev:
Tändmodul/hallgivare.. Skumma saker på gamla volvo..
Glömde nämna att det är förgasare. Finns nån av dom på en förgasar motor eller bara insprut?
Kan finnas på B230A, men är inte säker. Men eftersom du har brytarspetsar så har du antagligen en B20/21/23.
Fungerade den för några månader sedan och nu gör den inte det och nu började du byta delar men får ändå inte igång den? Eller bytte du någonting för några månader sedan och därefter slutade den att fungera?
Har du satt tändkablarna rätt? Är brytarspetsarna rätt justerade?
Precis, den fungerade för några månader sen och nu gör den inte det även om jag bytt delar. Tändkablarna satt som dom gjorde innan så det borde vara rätt. Finns det någon bild på hur dom ska sitta så kan jag jämföra för säkerhetsskull? Brytarspetsarna visste jag inte skulle justeras, den har jag bara lagt dit och skruva på plats. Hur ska dessa justeras?
Tändmodul/hallgivare.. Skumma saker på gamla volvo..
Glömde nämna att det är förgasare. Finns nån av dom på en förgasar motor eller bara insprut?
Kan finnas på B230A, men är inte säker. Men eftersom du har brytarspetsar så har du antagligen en B20/21/23.
Fungerade den för några månader sedan och nu gör den inte det och nu började du byta delar men får ändå inte igång den? Eller bytte du någonting för några månader sedan och därefter slutade den att fungera?
Har du satt tändkablarna rätt? Är brytarspetsarna rätt justerade?
Hallgivare finns nog inte på B230A heller när jag tänker efter.
Glömde nämna att det är förgasare. Finns nån av dom på en förgasar motor eller bara insprut?
Kan finnas på B230A, men är inte säker. Men eftersom du har brytarspetsar så har du antagligen en B20/21/23.
Fungerade den för några månader sedan och nu gör den inte det och nu började du byta delar men får ändå inte igång den? Eller bytte du någonting för några månader sedan och därefter slutade den att fungera?
Har du satt tändkablarna rätt? Är brytarspetsarna rätt justerade?
Hallgivare finns nog inte på B230A heller när jag tänker efter.
Eftersom du har brytarspetsar så har du inget av detta. Du har väl rätt gap på spetsarna?
Det har jag nog inte. Visste inte att de skulle justeras
alexbenhard skrev:
Grenemark skrev:
Glömde nämna att det är förgasare. Finns nån av dom på en förgasar motor eller bara insprut?
Kan finnas på B230A, men är inte säker. Men eftersom du har brytarspetsar så har du antagligen en B20/21/23.
Fungerade den för några månader sedan och nu gör den inte det och nu började du byta delar men får ändå inte igång den? Eller bytte du någonting för några månader sedan och därefter slutade den att fungera?
Har du satt tändkablarna rätt? Är brytarspetsarna rätt justerade?
Precis, den fungerade för några månader sen och nu gör den inte det även om jag bytt delar. Tändkablarna satt som dom gjorde innan så det borde vara rätt. Finns det någon bild på hur dom ska sitta så kan jag jämföra för säkerhetsskull? Brytarspetsarna visste jag inte skulle justeras, den har jag bara lagt dit och skruva på plats. Hur ska dessa justeras?
Nu var det väldigt länge sedan jag justerade brytarspetsar så du gör bäst i att googla dig till. Men du får ta bort fördelarlocket och skruva på en skruv medan du har ett bladmått i mellan spetsarna och när det börjar nypa lite lätt på bladmåttet så blir det nog bra. Bladet ska inte fastna och behöva slitas ut, utan ska gå ganska lätt. Minns inte måttet heller längre tyvärr.