Som titeln lyder så har jag funderat lite på att chippa min Audi A4 B5 -99 1.8ts (180 hk) som precis slagit över till 20 000 mil. Det jag undrar är huruvida motorn klarar av det. Servicen har vart sisådär dokumenterad, fram till lite under 17 000 så var det väldokumenterat och jag köpte bilen när den gått 19 000. Jag har utfört rätt så gedigen service på den inklusive kamremsbyte. Frågan är om det kommer hålla helt enkelt...
Går den bra nu utan missljud och bra komp, så kommer den gå bra efter chippningen också. Men givetvis så är ditt körsätt den avgörande faktorn oavsett. Va rädd om kopplingen!
Kopplingen är väl största risken med dessa motorer ifall den i övrigt är välskött. Min 1.8t hade gått ca 25k mil varav minst 15k av dessa chippad. Grymt trevlig motor att chippa!
Sambon kör en sån här Seat Leon på vintern med 1,8Ts-motorn, den är chippad från 180 till 209hk enligt Bsr, tycker den har ett jättefint register och känns riktigt pigg. Trevligt med 4-hjulsdrift och 6-växlad på vintern.
Senast redigerat av N_W (23 juli 2016)
Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Men i ärlighetens namn så är min koppling inte den bästa som den är och jag är inte helt hundra på hur man byter på denna motorn... Brukar ju bli dyrt att lämna in och jag föredrar att göra saker på bilen själv.
Det är väl inga direkta problem att byta kopplingen ifall man är duktig på att Skruva men lite mek är det! farsan hjälpte mig att byta på min (första framhjulsdrivna bytet) och det tog nog 8h iaf... Dock var det utan lyft och enbart en domkraft.