Behöver köra bl.a. ett flyttlass från Sverige till Södra Europa. Har blivit erbjuden att låna (eller få) en svenskregistrerad bil som står utan användning hos släktingar i Sverige.
Alternativ 1: Jag tar över bilen i mitt namn (de "skänker" bilen), men isåfall måste jag väl genast registera den i det land jag står skriven i (inte Sverige)? Och då blir det åt fel håll om jag först måste köra tillbaka, besiktiga, registera om, osv.
Alternativ 2: Jag "lånar" bilen i några månader och står för kostnaderna, men bilen står kvar i deras ägo och förblir svenskregistrerad, och de får den tillbaka typ december/januari då jag inte behöver den längre.
Dock så är jag inte bosatt i Sverige så jag har inget svenskt personnummer, och ingen svensk address. Därmed så är Alternativ 2 kanske inget alternativ, eller har jag som medborgare i ett annat EU-land rätt att köra en svensk bil som står i en svensk släktings namn i några månader? Någon tidsgräns isåfall eller kan jag typ köra ner den i augusti och föra den tillbaka i januari? Om något händer, hur blir det med försäkringen om den inte är i mitt namn (för jag får ingen svensk försäkring om jag bor utomlands, antar jag)?
Har varit i kontakt med Transportstyrelsen också och väntar på svar, men kanske någon smart här har ett svar att ge innan de hinner kontakta mig