denk3 skrev:
it_mutt skrev:
denk3 skrev:
Vill ha turbo;) så 2.2 kallas för c4? Vad är denna urs4 man har hört talas om då?
V8:an har fler hästar och mer vrid (åtminstone original).
Ja, 2.2-motorn satt i C4:orna;
http://germancarsforsaleblog.com/wp-con … /URS41.jpg2.7:an kom ju sen i B5:an;
http://cdn.pinthiscars.com/images/audi- … aper-7.jpgUrS4:an är då alltså C4:an och fanns...om mitt minne inte sviker mig; 92-95 (sen tog få B5:an vid).
C4:an är alltså Audi 100's plattform. En UrS4:a är alltså "samma bil" (nej, det skiljer, men mer eller mindre utseendemässigt och givetvis utrustningsmässigt) som Audi 100. Som i sin tur är lika stor som en A6:a.
När man sen bytte namn från "Audi 100" till "Audi A6" (S4 B5 är i storleksklass med gamla Audi 80), så fick då följaktligen den hete S6 (senare även RS6)
- - Edit - -
S6:an fick då senare även den uppgraderade motorn (AEC tror jag den hade som motorkod) med typ 10hk till
Tack för svar, jag antar att v8an inte har samma sportiga motorkaraktär som jag föredrar, eller har jag fel? Men vilken plattform skulle du reckomendera att bygga på? Om man tänker på både kostnader och hållbarhet, vilket chassie/motor? Verkar som de flesta väljer att bygga på 2.2an av nån anledning, eller har jag fel?
Där är väl iofs rätt bra stamp i 4.2:an också.
PERSONLIGEN skulle jag gå på en S6 av nästa modell (c5);
Alternativt en 4.2 (som då har samma motor, men inte är en S6...nåja).
Det av den enkla anledning att jag tycker den är betydligt snyggare. Inredningsmässigt känns den långt mycket modernare än C4:orna och den vinner även där mot B5:an (enligt mig iaf).
Byggandet på 2.2:an kan bero på flera saker; det är ex.vis den sista 5 cylindriga, det är "urs4:an" och så vidare. Sen -kan- det givetvis vara så att den helt enkelt är bättre som utgångspunkt (tål mer effekt osv), men det får jag överlåta till någon annan att besvara.
I slutet handlar det väl även till viss del om vad man "kommer över" och till vilken peng. Om det nu inte är så att man redan från start är helt på det klara med vad man ska ha.
Värt att påpeka är att C5:an finns som "vanlig a6:a" (dvs då inte A6) med 2.7 biturbo. S6:an av "C5:an" är då V8:an. I min värld finns det inte heller att köpa en sedan av C5:an. Vet inte vad designergänget dragit i sig när de designade äschlet på sedanen, men det ser enligt mig inte klokt ut.
4.2:an fanns (hur länge vet jag inte) bara som automatare; 0-100 - Sedan: 6.9 . Avant; 7.1 - 300hk - 400Nm
S6:an fanns som både och; 0-100; Sedan: 5.7 (6.7 auto) . Avant: 5.8 (6.8 auto) - 340hk - 420Nm
2.7bit fanns även den som både och; 0-100; Sedan; 7.2 (8.3 automat) . Avant; 7.3 (8.4 automat) - 230hk - 310Nm
Automatarna i dessa fall är då Tiptroniclådor. Du har alltså möjlighet att när som helst "ta över" växlingen och växla manuellt.
Men med C5:an är du uppe på årsmodell 00