11 augusti 2016
Trådstartare
Hej. Jag har en bmw e32, 735 med M30B34 motorn. Här om dagen när jag körde steg värmemätaren till rött och motorn började koka. Det fanns tillräckligt med kylarvätska. Jag misstänkte termostaten så jag plockade bort den så vattnet skulle få flöda fritt, det hade ingen betydelse, motorn blev för varm ändå.
Det kom ingen varmluft in i kupen så jag började misstänka vattenpumpen. Skruvade loss vattenpumpen men den kändes och såg helt och hållet frisk ut. Skruvade tillbaka den. Luftade även systemet.
Om motorn är kall kan jag alltså köra ca 1km förrän den börjar koka..
Misstänkte nu topplockspackningen så tog bort topplocket men packningen såg rätt så bra ut, alltså inga större fel.
Då jag körde försvann även en del kylarvätska men vet inte om den sprutade ut pga av att motorn kokade eller om den försvann någon annanstans. Inga synliga läckage under bilen.
Vad kan detta bero på att motorn blir kokande??
Tacksam för svar
-Det är inte jag som är som inte är alla andra, det är alla andra som inte är som mig-
-Det går inte så fort, men det blir inte så bra heller-