3313
Sök

6k-7k budget för nytt ljud.

9 Inlägg
5 juni 2007
Trådstartare
#1
Halloj,

Jag är totalt ny när det kommer till bilstereo ljud, jag har försökt hitta
information på nätet och även pratat med diverse stereo säljare, men
det känns som det bara blir jobbigare att välja ju mer info jag får.

Jag har precis beställt en JVC KD-AVX33 (för den hade roliga funktioner)
men nu känner jag att jag vill även kasta ut orginal högtalarna, och få lite bättre ljud.

BRL försäljaren sa till mig att det inte är någon ide att skaffa en baslåda, då jag har en sedan, han sa att det inte skulle göra någon skillnad i bilen, bara för dom utanför.
Jag vill nog inte installera högtalare på hatthyllan, om det innebär att såga och sånt smile

Ifall ni hade 6-7k att spendera, vad skulle ni införskaffat då, för att få ett bra ljud.
Bra ljud för mig, är när jag kan spela högt utan att det skallrar i högtalarna, och det låter som dom ska gå sönder. Ett högt och rent ljud helt enkelt, med bass också.
Jag har dock inga planer att spela högst av alla, men vrider man på volymen, så ska det ju höras lite. smile

Fråga mig inte märket på högtalarna jag har nu, dom satt i när jag köpte bilen. Det är helt ok ljud, men saknar det där sista, ni vet när det känns som man står på en konsert. tongue

Avslutningsvis, jag vet att det finns folk som inte gillar poster som denna, då all information jag behöver finns runt om på nätet, men jag vet faktiskt inte vad exakt det är jag ska leta efter, jag kanske inte ens behöver byta högtalarna, bara köpa någon grej som gör att det låter bättre, vad vet jag. hmm

Tack på förhand


elektriker
591 Inlägg
5 juni 2007
#2
Tycker det är konstigt att försäljaren på brl inte tyckte att du skulle ha baslåda för självklart får du ju in ljudet i bilen även om det kanske inte är maximalt med tanke på den rejäla dämpningen i bmw (har samma problem själv) men det går!

Sen ska du nog skaffa dig ett redigt framsystem som ska vara kopplat till ett slutsteg som även ska finnas till basen.

Det räcker till en början helt klart.

---------------> Kimpan

671 Inlägg
5 juni 2007
#3
_kimpan_ skrev:
Tycker det är konstigt att försäljaren på brl inte tyckte att du skulle ha baslåda för självklart får du ju in ljudet i bilen även om det kanske inte är maximalt med tanke på den rejäla dämpningen i bmw (har samma problem själv) men det går!

Sen ska du nog skaffa dig ett redigt framsystem som ska vara kopplat till ett slutsteg som även ska finnas till basen.

Det räcker till en början helt klart.
Håller med kimpan till 100%  ... inte kunna ha baslåda i sedan? det var det dummaste... mitt ljud gick på c:a 5000kr .. en 12" bas i låda.. 4 kanalsteg där 2 av kanalerna går till framhögtalarna (orginal) .. bak högtalarna går på stereons kraft. Blir skitbra ljud enligt mej som inte är nån ljudnörd... dvs jag kan spela högre än jag står ut med å det låter fortfarande rent å bra å dunkar mycket om man vill det !

Sen kan du ju så klart byta ut orginalarna får att få ännu bättre ljud.

föresten så rekommenderar jag inte BRL... har varit i kontakt med dem och inte fått bra service... dessutom pajade dom ramen till stereofacket i min dåvarande bil när dom skulle byta åt mej.

Second is the first loser

155 Inlägg
5 juni 2007
#4
Jag säger bara BRL... ^^ inte gilla tongue 
Jag var där och kolla med min kompis på steg, då kommer dom med att om man sätter steget snett eller upp och ner så brinner det upp :S kolla på alla testbilar då?? där står dom ju år alla olika håll å dom spelar ju inte försiktigt tongue
Antingen har dom kassa steg eller så kan dom inget big_smile

Och sedan varnar jag dig för affären CDR-bilradio...
Dom är bra på att sälja, men när du ska lämna in saker på lagning...
Jag lämna in min sterio för att skivorna hackade. Efter en massa gånger då dom sagt att den ska vara klar så är den inte det så efter 4 veckor fick jag en "ny" där kartongen var helt skadad. Den "nya" är det också fel på men ja orkar inte hålla på med dom längre tongue

Nu till ljudet big_smile
Självklart ska du ha baslåda! Jag har sedan fast det är en volvo 940, men jag fäller bara ner dedär i mitten av baksätet så blir det ett järda ljud tongue

Jag har 2st 10" baser och ett 2kanals steg till basarna. Det dunkar på riktigt härligt och efter som du har bra högtalare original så borde det räcka. Fast om du vill ha de där lilla extra så ska du nog skaffa ett par diskanter att sätta fram. Jag har det och ja ska snart lägga upp bilder på dom så då kan du se vad ja menar smile

Steget och baserna gick på mellan 3-4.000kr (fick bygga lådan själv).

Lycka till med ljudet!
Senast redigerat av volvo940ltt (5 juni 2007)

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ

311 Inlägg
5 juni 2007
#5
kolla efter nått paket på blocket.. billigare där, bara hoppas att det inte är sönderspelat bara.

Pv med preppad b20..

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
12 juni 2007
#6
köp mitt big_smile

man lever bara en gång så lev väl!


Sök