3300
Sök

Vad blir skillnaden av oljebyte styrservo?

925 Inlägg
1 september 2016
Trådstartare
#1
Renault Clio Sport -01

Vid körning rakt fram går bra om man låser ratten lite lätt med knät. Bilen går spikrakt utan att vara orolig.
Men vid omkörning så vrider man mer eller mindre på ratten hela tiden. Då är den helt hopplös. Man behöver 5 meter bred väg. Parera hela tiden.

Har även provat ett flertal olika däckmärken utan större förbättring. Bridgestone har varit bäst i vilket fall, men det är marginell förbättring.

Styrservot har ju en dämpande funktion. När man inte vrider ratten så är ventilerna stängde som styr oljan till hjälpkolvarna.
Min plan är att byta olja för att se om det blir någon förbättring. Tror dock inte själv på att det löser problemet. Men någon annan kanske har den erfarenheten?
Lite rädd för att det är slitna ventiler i servot... Åsikter på det?

Mats
Senast redigerat av mats757 (1 september 2016)

4 467 Inlägg
1 september 2016
#2
Tror inte heller på att ett oljebyte skulle hjälpa,däremot en hjulinställning,stötdämpare/fjädrar hur är dom?

4 137 Inlägg
1 september 2016
#3
kanske trycka i en tub styrväxelfett i styrväxeln ?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … 000030621/

styrväxlarna på måånga bilar är sparsamt smorda från fabrik

använd en bit  plast-slang  8*11 mm att fylla på med

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

925 Inlägg
1 september 2016
Trådstartare
#4
zzr94092 skrev:
Tror inte heller på att ett oljebyte skulle hjälpa,däremot en hjulinställning,stötdämpare/fjädrar hur är dom?

Stötdämpare nästan nya original, mindre än 2000 mil. Ingen skillnad före eller efter bytet. Fjädrar är original, hela, samma höjd på båda sidor. Styrleder och spindlar är glappfria. Gummibussningar tajta, Topplagring, lite mjuka....

Toe har jag provat både + och - utan större skillnad, Förnärvarandra ligger jag på 3,5 grader camber. Faktiskt gjorde lite mer Camber det bättre.

Som sagt håller man ratten exakt still så är den stabil, det är bara samtidigt som man gör vridande rörelse på ratten som det kommer in kraft bakvägen, om man kan säga så.

Vad tror du då?

spillolja skrev:
kanske trycka i en tub styrväxelfett i styrväxeln ?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … 000030621/

styrväxlarna på måånga bilar är sparsamt smorda från fabrik

använd en bit  plast-slang  8*11 mm att fylla på med

Tja, det är ju väldigt enkelt att prova, så varför inte.
Men.. det är ganska lätt att byta olja också, så jag provar nog det också.

Mats

* Voff voff *
10 583 Inlägg
1 september 2016
#6
Dålig hjulinställning bak påverkar körkänslan rejält, har du kollat även detta?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

925 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
#7
jaka54 skrev:
Hej!
Du har inte för breda däck?

Så kan det vara, men det är orginaldimention 195/50-15.
Super bra, för det går att köpa riktigt billigt.  185/55-15 kostar samma däck ungefär dubbelt så mycket.


Brådhis skrev:
Dålig hjulinställning bak påverkar körkänslan rejält, har du kollat även detta?

//Brådhis

Nu var det för visso ett par år sedan jag lämnade in den och fick 4 hjulsmätning. Men det var pga samma fenomen, blev dock inte bättre.
Men det går väl att kolla på det en gång till.

Mats

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 september 2016
#8
Det kan ju finnas någon gummibussning som är kass? Fenomenet "Torque steer" lär ju inte vara brutalt i en Clio, men det hela låter ju som det och kassa bussningar på fel ställe kan säkert påverka detta negativt. Har du fått möjlighet att köra en likadan? De kanske alla är sådär? Renult. Fyra hjul och en bult. De borde kanske använt två när de drog ihop den?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 365 Inlägg
7 september 2016
#9
Hahaha, borde använt 2 var klockrent

Förutom det tidigare talare sagt om bussningar, Har du kollat (har den någon) krängningshämmare fram, inkl bussningar till den samt stagen?


caromania skrev:
Det kan ju finnas någon gummibussning som är kass? Fenomenet "Torque steer" lär ju inte vara brutalt i en Clio, men det hela låter ju som det och kassa bussningar på fel ställe kan säkert påverka detta negativt. Har du fått möjlighet att köra en likadan? De kanske alla är sådär? Renult. Fyra hjul och en bult. De borde kanske använt två när de drog ihop den?


7 438 Inlägg
8 september 2016
#10
Du har inte bytt till fälgar med mindre inpressningsdjup/ET?
Många moderna bilar har nära "nolpunktlstyrning".
Med "utåtflyttade" hjul/däck sammanfaller inte däckets mitt med (den tänkta) spindelbultslutningen utan hamnar i stället utanför centrum.
Kan medföra att styrningen blir orolig och det rycker i ratten vid gaspådrag, t ex vid en omkörning.


Sök