Bierstube skrev:
it_mutt skrev:
Det är ju, om vi ser till "jänkekulturen" (jag vet att det inte är rättvist att bunta ihop alla i en hög, men gör det iaf), inte direkt ovanligt med både ett och fem flak öl bland de som sitter i bilen (självfallet inte per automatik föraren inkluderat).
Vad säger lagen angående att som passagerare i en bil åka runt med alkohol och berusa sig? Räknas bilen som allmän plats eller privat mark i det avseendet?
Oavsett vad så är det belagt att redlösa personer oftare utsätter omgivningen för diverse olägenheter än vad personer i nyktert tillstånd gör - varför en närvaro vid sammankomster som antas ha hög andel fylledrullar får anses motiverad.
Det där är lite "snurrigt". Man kan väl säga som så att en allmän plats inte -per automatik- är det samma som att alkoholförbud råder. Tror det ligger hos kommunerna att avgöra vad som är "alkoholfria platser" (sett till allmänna platser då givetvis). På en sådan plats får du faktiskt inte sitta och dricka i bilen heller.
Det var just det jag var ute efter; finns det alkohol inblandat så är det inte konstigt att polisen, åtminstone i större utsträckning än annars, är närvarande. Och då kan man också tänka sig att; fler poliser på plats ger en högre "risk" (beror ju på hur man vill se det) att torska för något som man annars inte åkt på. Av den enkla anledning att "annars" är det polisfattigt och således mindre "risk" att åka dit på det.
Och självfallet, bara för sakens skull, så är jag fullt medveten om att detta inte bara är inom jänkekulturen.
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Vettemannen skrev:
it_mutt skrev:
InTheWhite skrev:
Har själv aldrig haft problem med polisen trots att jag kört både trimmat, för bred spårvidd, fel blinkers osv...
Men jag har heller aldrig varit stor i käften mot dom utan varit ödmjuk, då brukar man bli bemött på samma vis.
Det jag kan tycka är bara att man kanske skulle lägga prio på mer tyngre kriminalitet i stället nu när resurserna
tryter så. Men det är bara mina tankar...
Visst kan man se det så, men nu ska ju inte heller "den kommande stora polissatsningen" (som kan sågas vid fotknölarna om man nu känner för det) läggas specifikt på trafiken.
Det är i sig kanske inte så konstigt att polisen "håller koll" vid träffar och liknande. Det är ju, om vi ser till "jänkekulturen" (jag vet att det inte är rättvist att bunta ihop alla i en hög, men gör det iaf), inte direkt ovanligt med både ett och fem flak öl bland de som sitter i bilen (självfallet inte per automatik föraren inkluderat).Med tanke på hur trafikklimatet är idag skulle jag, högst personligen, gärna se fler poliser i trafiken. Jag ser då fördelar med att man kommer åt förare OCH fordon som inte hör hemma i trafiken (då syftar jag väl inte på toksänkta bilar med fel spårvidd precis, utan mer bilar med körförbud, utan försäkring och dyl). På många ställen försvinner också en stor del av aggressiviteten i trafiken när polisen visar sig (inte överallt dock). Och det ser jag, igen, inte som något negativt.
Många får nog problem just för att de -inte- beter sig som du säger dig göra, utan har en förbannat taskig attityd mot polisen. Det finns många som "hatar polisen", utan att de egentligen haft några problem med polisen och "bara för att det är polisen".
Sen finns det givetvis även poliser som har lika hög social kompetens som en flismaskin.
Håller med, en onykter förare är en för mycket. Men procentuellt så tror jag inte att det är fler onyktra förare på typ Power Meet än i den övriga trafiken då det rör sig kanske uppemot 30000 fordon, kanske mer där i Västerås om vi tar denna bilfest som exempel. Men vi ska betänka att det är väldigt många "vanliga" bilister som inte ska vara i trafiken "dagen efter" eller alla galanta hemmafruar som ska ner till "bolaget" för att hämta upp ännu en "kickifestis".
/Benny
Ska väl då förtydliga att jag har visserligen nolltolerans mot påverkade förare, men min tanke var just det i svaret ovan; finns det alkohol inblandat, även om förarna är nyktra, så ökar också risken för mer bråk, stök och allmänt patraskande. Det vet givetvis polisen om och det är således inte så konstigt att man från polisens sida "punktmarkerar" träffarna.
Sen är det ju också som så att träffar (oavsett om det är märkesspecifikt, japs/jänk/tysk/we-specifikt) tenderar att "locka ut" bilar som kanske inte heller är...i brist på bättre uttryck; helt i sin ordning.
Men igen, det gäller överallt och inte bara inom jänkekulturen (det är då, som påpekat skillnad på folk som kör jänkare och folk som kör jänkare).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bierstube skrev:
Evildan skrev:
Hade det sökts tillstånd för demonstrationen eller var även dom olagliga?
Dessa "demonstrationer" skedde ju inte på helt ordinärt vis, så vad paragrafen om demonstrationstillstånd säger i detta fall är jag inte påläst kring.
Vet du det - ifall detta tilltag är ett brott i sig dvs att, som demonstranterna gjorde, sätta sig i bilar och köra efter varann? Eller om man gör sig skyldig till några lagöverträdelser i samband med detta. "Hindrande av trafik" skulle kunna vara en tänkbar rubricering. "Ordningsstörning" är jag ytterst tveksam till ifall den kan bli aktuell i detta fall.
Men huruvida lagen om krav på tillstånd vid demonstrationer omfattar bilar som körs efter varandra är tveksamt. Finns det någon här som vet hur förfarandet ska betraktas juridiskt?
Enligt ordningslagen (jag kan rota tag i paragraf om det behövs), så krävs tillstånd för alla "sammankomster som inte sker på privat mark". Det inkluderar då även korteger. Det ska då inkludera vilken rutt man planerar att köra och så vidare.