3221
Sök

Philips Racing Vision 150% H7

90 Inlägg
25 september 2016
Trådstartare
#1
Hej

Är det någon som vet vart man köper Philips Racing Vision 150% H7 någonstans.
Har letat men kan tyvärr inte hitta någon återförsäljare.

Med vänlig hälsning

Pierre

* Voff voff *
10 597 Inlägg
25 september 2016
#3
Men 200 timmar är inte särskilt imponerande livslängd... Med en snittfart på 50 km/h (vilket är lite högt här i Sthlm) skulle det innebära runt 1000 mils livslängd. Det kör jag på 3-4 månader...

XtremeVision är då klart vettigare med sina 450 timmar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

962 Inlägg
25 september 2016
#4
Jag hoppas du inte köper glödlamporna för.

"Philips RacingVision-billampor är det perfekta valet för passionerade bilförare. Med en otrolig prestanda på upp till 150 % mer ljusstyrka kan du reagera snabbare och få en tryggare, mer spännande körupplevelse"

Vet inte vad för teknik dom skulle nyttja för att få upp ett sådant lyft på styrkan. Dvs 3 gånger mer än en orginal 55W, måste dessutom vara enormt bländande och totalt omöjligt att möta en bil med det lyset.
Vill nog hävda att det är kvalificerat skitsnack och verkligen vilseledande reklam.
Allt man läser är inte sant. Så med det sagt hoppas jag inte du ramlar i fällan. Bra kan dom vara men så bra kan dom aldrig vara. smile
Senast redigerat av M123 (25 september 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
25 september 2016
#5
M123 skrev:
Jag hoppas du inte köper glödlamporna för.

"Philips RacingVision-billampor är det perfekta valet för passionerade bilförare. Med en otrolig prestanda på upp till 150 % mer ljusstyrka kan du reagera snabbare och få en tryggare, mer spännande körupplevelse"

Vet inte vad för teknik dom skulle nyttja för att få upp ett sådant lyft på styrkan. Dvs 3 gånger mer än en orginal 55W, måste dessutom vara enormt bländande och totalt omöjligt att möta en bil med det lyset.
Vill nog hävda att det är kvalificerat skitsnack och verkligen vilseledande reklam.
Allt man läser är inte sant. Så med det sagt hoppas jag inte du ramlar i fällan. Bra kan dom vara men så bra kan dom aldrig vara. smile

Tekniken dom nyttjar är ju att dom "plågar" glödtråden mer, vilket ökar ljusstyrkan och sänker livslängden. Inget märkligt i det.

Jag vet inte hur dessa lyser, men föregångaren XtremeVision är rejält mycket starkare än en vanlig "Biltema-lampa". Bländar gör det inte så länge halvljusen står rätt...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

962 Inlägg
25 september 2016
#6
Brådhis skrev:
M123 skrev:
Jag hoppas du inte köper glödlamporna för.

"Philips RacingVision-billampor är det perfekta valet för passionerade bilförare. Med en otrolig prestanda på upp till 150 % mer ljusstyrka kan du reagera snabbare och få en tryggare, mer spännande körupplevelse"

Vet inte vad för teknik dom skulle nyttja för att få upp ett sådant lyft på styrkan. Dvs 3 gånger mer än en orginal 55W, måste dessutom vara enormt bländande och totalt omöjligt att möta en bil med det lyset.
Vill nog hävda att det är kvalificerat skitsnack och verkligen vilseledande reklam.
Allt man läser är inte sant. Så med det sagt hoppas jag inte du ramlar i fällan. Bra kan dom vara men så bra kan dom aldrig vara. smile

Tekniken dom nyttjar är ju att dom "plågar" glödtråden mer, vilket ökar ljusstyrkan och sänker livslängden. Inget märkligt i det.

Jag vet inte hur dessa lyser, men föregångaren XtremeVision är rejält mycket starkare än en vanlig "Biltema-lampa". Bländar gör det inte så länge halvljusen står rätt...

//Brådhis

Till hisnande 150% mer ljusstyrka? Alltså dom marknadsför sig att ge 150% mer än en standard. Måste vara något helt revolutionerande plågade teknik iaf, glödtråd grov som en två-tum-fyra och en ballast för att driva den.
Sen om dom lyser bättre, kan dom säkert göra men inte upp till 150% alltså 3 gånger så mycket, rent realistisk hur skulle det vara möjligt att lysa som en förbrukare på 160w men bara dra 55w. Hela resonemanget faller ju bara där.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Cupra_
25 september 2016
#7
Jag har inte prövat ovanstående lampor, men några som lyser bra och samtidigt håller någorlunda länge är Osram nightbreaker unlimited..
Alltid blivit nöjd med dem.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
25 september 2016
#8
M123 skrev:
Brådhis skrev:
M123 skrev:
Jag hoppas du inte köper glödlamporna för.

"Philips RacingVision-billampor är det perfekta valet för passionerade bilförare. Med en otrolig prestanda på upp till 150 % mer ljusstyrka kan du reagera snabbare och få en tryggare, mer spännande körupplevelse"

Vet inte vad för teknik dom skulle nyttja för att få upp ett sådant lyft på styrkan. Dvs 3 gånger mer än en orginal 55W, måste dessutom vara enormt bländande och totalt omöjligt att möta en bil med det lyset.
Vill nog hävda att det är kvalificerat skitsnack och verkligen vilseledande reklam.
Allt man läser är inte sant. Så med det sagt hoppas jag inte du ramlar i fällan. Bra kan dom vara men så bra kan dom aldrig vara. smile

Tekniken dom nyttjar är ju att dom "plågar" glödtråden mer, vilket ökar ljusstyrkan och sänker livslängden. Inget märkligt i det.

Jag vet inte hur dessa lyser, men föregångaren XtremeVision är rejält mycket starkare än en vanlig "Biltema-lampa". Bländar gör det inte så länge halvljusen står rätt...

//Brådhis

Till hisnande 150% mer ljusstyrka? Alltså dom marknadsför sig att ge 150% mer än en standard. Måste vara något helt revolutionerande plågade teknik iaf, glödtråd grov som en två-tum-fyra och en ballast för att driva den.
Sen om dom lyser bättre, kan dom säkert göra men inte upp till 150% alltså 3 gånger så mycket, rent realistisk hur skulle det vara möjligt att lysa som en förbrukare på 160w men bara dra 55w. Hela resonemanget faller ju bara där.

Om du nu inte tror på mig så får du helt enkelt läsa här:

http://teknikensvarld.se/vart-test-avsl … en-181624/

Där bland annat följande står att läsa:

"Testet visar att alla lampor håller i stort sett vad de lovar när det kommer till ljusbild. Jämfört med referenslampans 53 lux lyser GE-lampan 102 procent starkare, Osram-lampan 113 procent starkare och Philips-lampan 125 procent starkare."

(Detta handlar då om XtremeVision...)

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (25 september 2016)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 597 Inlägg
25 september 2016
#9
Deception skrev:
Jag har inte prövat ovanstående lampor, men några som lyser bra och samtidigt håller någorlunda länge är Osram nightbreaker unlimited..
Alltid blivit nöjd med dem.

Japp, även GE´s MegaLight lyser riktigt bra.

Jag tror man kan välja vilket som av dessa tre (Philips, Osram och GE) och bli riktigt nöjd.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Cupra_
26 september 2016
#10
Brådhis skrev:
Deception skrev:
Jag har inte prövat ovanstående lampor, men några som lyser bra och samtidigt håller någorlunda länge är Osram nightbreaker unlimited..
Alltid blivit nöjd med dem.

Japp, även GE´s MegaLight lyser riktigt bra.

Jag tror man kan välja vilket som av dessa tre (Philips, Osram och GE) och bli riktigt nöjd.

//Brådhis

Absolut, tänkte mest om nu Philips inte höll så länge så kunde osram vara en bra kompromiss. Ev lite mindre ljus men håller bra..

4 140 Inlägg
26 september 2016
#11
jag skulle hellre ta ett par Gula H7:or
http://www.ebay.com/itm/351657666180

gult stråkastarljus ger ett behagligt sken

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Avstängd
10 388 Inlägg
26 september 2016
#12
M123 skrev:
Jag hoppas du inte köper glödlamporna för.

"Philips RacingVision-billampor är det perfekta valet för passionerade bilförare. Med en otrolig prestanda på upp till 150 % mer ljusstyrka kan du reagera snabbare och få en tryggare, mer spännande körupplevelse"

Vet inte vad för teknik dom skulle nyttja för att få upp ett sådant lyft på styrkan. Dvs 3 gånger mer än en orginal 55W, måste dessutom vara enormt bländande och totalt omöjligt att möta en bil med det lyset.
Vill nog hävda att det är kvalificerat skitsnack och verkligen vilseledande reklam.
Allt man läser är inte sant. Så med det sagt hoppas jag inte du ramlar i fällan. Bra kan dom vara men så bra kan dom aldrig vara. smile

Vet inte riktigt var du har tagit dina mattelektioner...

Men;

55w + 150% = 137,5w

55w * 3 = 165w

Sen är wattalet inte alls intressant, det som är av intresse, vid en jämförelse av denna typ, är lumentalet (alternativt lux om man vill).

I enlighet med ECE-regler ska en H7 trycka ut 1350 - 1650 lumen vid 13.2v. Jag är dock övertygad om att det finns budgetlampor som trycker ut mindre. Många av de "högpresterande" lamporna brukar ligga på runt 1500 lumen vid testspänning (som jag just nu inte är helt säker på vad den är). Den maximala elektriska effekten är för en H7 satt till 58W

Här har Philips gjort bort sig genom att inte tänka igenom ordvalen. Mycket genom att ha med ordet "mer", när de säkerligen åsyftar "upp till 150% ljus" (det i sin tur ger +50%). Men det är inte heller helt säkert. Det beror lite på vilken enhet man väljer att mäta i/med. Men det skulle isf ge, om vi räknar på minimum och håller oss till lumen, 1350+675 = 2025 lumen vilket då inte skulle vara lagligt (eller åtminstone inte godkänt i enlighet med ECE-reglerna).

Tittar man däremot på exempelvis jänkarnas regler, så säger dessa; H7 måste trycka ut 1188 - 1512 lumen vid 12.8V.

150% vid 1188 lumen blir då istället; 1180*1,5 = 1770 lumen, ställer man det sen mot att en H7 enligt ECE får trycka ut max 1650 lumen, så är man ganska nära sanningen, även om man har, till viss del, gjort som de säger i södra Sverige; blandat koddarna med morötterna.


Det intressanta är dock vad (som i; vilken enhet) man tittar på. Precis som Brådhis skriver (och länkar till), det finns enorma skillnader mellan olika lampor. Och håller man sig till LUX är det absolut inte omöjligt att komma över 100% mer ljus.

Lumen innebär då att man mäter allt ljus som källan avger, åt alla håll och kanter. Lux blir, mer förenklat, mer begränsat då grunden här är "1 lux = 1 lumen/m2", men det blir givetvis också mer rättvist vid ex.vis ett strålkastartest.

Det är inte direkt raketforskning egentligen. Tillverkarna leker rundor med (inom de ramar som finns) är hur glödtråden är utformad/tjocklek, olika gaser, olika färgbeläggningar på själva "röret" och så vidare.

Det är ju dessutom som så att en sänkning av spänningen på, låt säga 15% nästan halverar ljusflödet och därigenom också ökar livslängden på lampan (med 3-4 gånger), detta är precis så en "longlife"-lampa fungerar; den lyser svagare och håller därför också längre.

På andra hållet, och det man leker med från tillverkarnas sida, är ju att öka spänningen, "ut i lampan" s.a.s. (den övergår givetvis inte vad bilen levererar). Men säger man då att 10-15% ökning ger runt 50% mer ljus, så är man inte så långt ifrån sanningen. Samtidigt så minskar man ju livslängden på lampan också. Och detta är då så de mer högpresterande lamporna fungerar.

- - Edit - -

Så mycket text bara för att påpeka att någon inte räknat rätt... tongue
Senast redigerat av it_mutt (26 september 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

90 Inlägg
26 september 2016
Trådstartare
#13
Tack för era svar

* Voff voff *
10 597 Inlägg
26 september 2016
#14
it_mutt skrev:
Så mycket text bara för att påpeka att någon inte räknat rätt... tongue

lol

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

962 Inlägg
28 september 2016
#15
it_mutt skrev:
M123 skrev:
Jag hoppas du inte köper glödlamporna för.

"Philips RacingVision-billampor är det perfekta valet för passionerade bilförare. Med en otrolig prestanda på upp till 150 % mer ljusstyrka kan du reagera snabbare och få en tryggare, mer spännande körupplevelse"

Vet inte vad för teknik dom skulle nyttja för att få upp ett sådant lyft på styrkan. Dvs 3 gånger mer än en orginal 55W, måste dessutom vara enormt bländande och totalt omöjligt att möta en bil med det lyset.
Vill nog hävda att det är kvalificerat skitsnack och verkligen vilseledande reklam.
Allt man läser är inte sant. Så med det sagt hoppas jag inte du ramlar i fällan. Bra kan dom vara men så bra kan dom aldrig vara. smile

Vet inte riktigt var du har tagit dina mattelektioner...

Men;

55w + 150% = 137,5w

55w * 3 = 165w

Sen är wattalet inte alls intressant, det som är av intresse, vid en jämförelse av denna typ, är lumentalet (alternativt lux om man vill).

I enlighet med ECE-regler ska en H7 trycka ut 1350 - 1650 lumen vid 13.2v. Jag är dock övertygad om att det finns budgetlampor som trycker ut mindre. Många av de "högpresterande" lamporna brukar ligga på runt 1500 lumen vid testspänning (som jag just nu inte är helt säker på vad den är). Den maximala elektriska effekten är för en H7 satt till 58W

Här har Philips gjort bort sig genom att inte tänka igenom ordvalen. Mycket genom att ha med ordet "mer", när de säkerligen åsyftar "upp till 150% ljus" (det i sin tur ger +50%). Men det är inte heller helt säkert. Det beror lite på vilken enhet man väljer att mäta i/med. Men det skulle isf ge, om vi räknar på minimum och håller oss till lumen, 1350+675 = 2025 lumen vilket då inte skulle vara lagligt (eller åtminstone inte godkänt i enlighet med ECE-reglerna).

Tittar man däremot på exempelvis jänkarnas regler, så säger dessa; H7 måste trycka ut 1188 - 1512 lumen vid 12.8V.

150% vid 1188 lumen blir då istället; 1180*1,5 = 1770 lumen, ställer man det sen mot att en H7 enligt ECE får trycka ut max 1650 lumen, så är man ganska nära sanningen, även om man har, till viss del, gjort som de säger i södra Sverige; blandat koddarna med morötterna.


Det intressanta är dock vad (som i; vilken enhet) man tittar på. Precis som Brådhis skriver (och länkar till), det finns enorma skillnader mellan olika lampor. Och håller man sig till LUX är det absolut inte omöjligt att komma över 100% mer ljus.

Lumen innebär då att man mäter allt ljus som källan avger, åt alla håll och kanter. Lux blir, mer förenklat, mer begränsat då grunden här är "1 lux = 1 lumen/m2", men det blir givetvis också mer rättvist vid ex.vis ett strålkastartest.

Det är inte direkt raketforskning egentligen. Tillverkarna leker rundor med (inom de ramar som finns) är hur glödtråden är utformad/tjocklek, olika gaser, olika färgbeläggningar på själva "röret" och så vidare.

Det är ju dessutom som så att en sänkning av spänningen på, låt säga 15% nästan halverar ljusflödet och därigenom också ökar livslängden på lampan (med 3-4 gånger), detta är precis så en "longlife"-lampa fungerar; den lyser svagare och håller därför också längre.

På andra hållet, och det man leker med från tillverkarnas sida, är ju att öka spänningen, "ut i lampan" s.a.s. (den övergår givetvis inte vad bilen levererar). Men säger man då att 10-15% ökning ger runt 50% mer ljus, så är man inte så långt ifrån sanningen. Samtidigt så minskar man ju livslängden på lampan också. Och detta är då så de mer högpresterande lamporna fungerar.

- - Edit - -

Så mycket text bara för att påpeka att någon inte räknat rätt... tongue

Det finns väl inget i din text som ger stöd för att du har rätt heller mer än i det att jag var för snabb med procentenheter.
Varken rätt lampa är det som tidigare har lagt fram och sen dessutom så uppger tillverkaren att det är om 55w och inte 58w.
Testet säger inte heller vidare hur förbrukningen var på glödlamporna som egentligen är fel glödlampor.

För att uppnå dom där 150% om det nu ens stämmer är jag övertygad på att dom inte lagt sig på 55w vilket dom uppger utan gått den enkla vägen med att höja förbrukning avsevärt långt över dom där 58w som du listade.

Tills den dagen någon kommer med ett verkligt test där alla parametrar som sig bör i ett test vara gjorda så kommer min övertygelse om att det luktar skunk om dom där 150% på 55w kvarstå.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Evildan
28 september 2016
#16
Innan någon intresserad läst igenom svaren har lamporna redan brunnit ut.

Avstängd
10 388 Inlägg
28 september 2016
#17
M123 skrev:
Det finns väl inget i din text som ger stöd för att du har rätt heller mer än i det att jag var för snabb med procentenheter.
Varken rätt lampa är det som tidigare har lagt fram och sen dessutom så uppger tillverkaren att det är om 55w och inte 58w.
Testet säger inte heller vidare hur förbrukningen var på glödlamporna som egentligen är fel glödlampor.

För att uppnå dom där 150% om det nu ens stämmer är jag övertygad på att dom inte lagt sig på 55w vilket dom uppger utan gått den enkla vägen med att höja förbrukning avsevärt långt över dom där 58w som du listade.

Tills den dagen någon kommer med ett verkligt test där alla parametrar som sig bör i ett test vara gjorda så kommer min övertygelse om att det luktar skunk om dom där 150% på 55w kvarstå.

Rätt i...?

Skillnaden mellan dig och mig är att du antar och är "övertygad", jag kan åtminstone hänvisa till vilka regler som gäller och backa upp det jag skriver därigenom.

Men vill du fördjupa dig, så ;http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R037r7e.pdf

Där ser du ex.vis målet med 1500lumen (+-10%), du hittar också en lista över "Rated values" (12v, 55w), testspänning (13.2v) och att maximal elektrisk ström är 58w. Vill du vidare ha tillåtna lokala varianser, så kan jag lösa de föreskrifterna också.

Huruvida tillverkaren anger om lampan drar 55w eller 58w är totalt ointressant så länge samtliga håller sig till de föreskrifter som finns. Då -får- lampan förbruka 58w max. Att någon annan sen tillverkar en lampa som inte gör det, ja det kvittar. De är fortfarande typade som "12v H7 55w" båda två, för att föreskrifterna tillåter det.

Det finns som sagt alternativ. Det räcker med att titta på lampor för hemmabruk. Ta en "Edisonlampa". Du matar den med 230v, den drar 50w men du får ljus motsvarande en "vanlig" 20w glödlampa. Så visst finns det "möjligheter" till ändringar och skillnader (i just detta fall beror det på olika typer av glödtråd främst, exempelvis).

Sen är där avslutningsvis en ofantligt viktig del i vad som faktiskt skrivs.; jag har inte sett någon tillverkare som garanterar 150% mer ljus, men många som lovar "upp till" 90%, 110% osv mer ljus.



Nu ska jag åka över till Evildan och köpa en kartong Osram NB unlimited så jag har lampor så jag klarar mig tills nästa måndag.
Senast redigerat av it_mutt (28 september 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
28 september 2016
#18
it_mutt skrev:
M123 skrev:
Det finns väl inget i din text som ger stöd för att du har rätt heller mer än i det att jag var för snabb med procentenheter.
Varken rätt lampa är det som tidigare har lagt fram och sen dessutom så uppger tillverkaren att det är om 55w och inte 58w.
Testet säger inte heller vidare hur förbrukningen var på glödlamporna som egentligen är fel glödlampor.

För att uppnå dom där 150% om det nu ens stämmer är jag övertygad på att dom inte lagt sig på 55w vilket dom uppger utan gått den enkla vägen med att höja förbrukning avsevärt långt över dom där 58w som du listade.

Tills den dagen någon kommer med ett verkligt test där alla parametrar som sig bör i ett test vara gjorda så kommer min övertygelse om att det luktar skunk om dom där 150% på 55w kvarstå.

Rätt i...?

Skillnaden mellan dig och mig är att du antar och är "övertygad", jag kan åtminstone hänvisa till vilka regler som gäller och backa upp det jag skriver därigenom.

Men vill du fördjupa dig, så ;http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/R037r7e.pdf

Där ser du ex.vis målet med 1500lumen (+-10%), du hittar också en lista över "Rated values" (12v, 55w), testspänning (13.2v) och att maximal elektrisk ström är 58w. Vill du vidare ha tillåtna lokala varianser, så kan jag lösa de föreskrifterna också.

Huruvida tillverkaren anger om lampan drar 55w eller 58w är totalt ointressant så länge samtliga håller sig till de föreskrifter som finns. Då -får- lampan förbruka 58w max. Att någon annan sen tillverkar en lampa som inte gör det, ja det kvittar. De är fortfarande typade som "12v H7 55w" båda två, för att föreskrifterna tillåter det.

Det finns som sagt alternativ. Det räcker med att titta på lampor för hemmabruk. Ta en "Edisonlampa". Du matar den med 230v, den drar 50w men du får ljus motsvarande en "vanlig" 20w glödlampa. Så visst finns det "möjligheter" till ändringar och skillnader (i just detta fall beror det på olika typer av glödtråd främst, exempelvis).

Sen är där avslutningsvis en ofantligt viktig del i vad som faktiskt skrivs.; jag har inte sett någon tillverkare som garanterar 150% mer ljus, men många som lovar "upp till" 90%, 110% osv mer ljus.



Nu ska jag åka över till Evildan och köpa en kartong Osram NB unlimited så jag har lampor så jag klarar mig tills nästa måndag.

En låda Narva 48885 står redo för avhämtning enligt dina önskemål. Välkommen.


Sök