Tack så jättemycket för era svar, det uppskattas verkligen!
Jag tror inte på ödet, övernaturliga ting eller att slumpen på något vis är styrd av övre makter – likväl blir jag fan fundersam och överväger att bli religiös när sådana här ting visar sig. Som omnämns i den här tråden, har fordonet gått problemfritt och varit fullt fungerande de senaste veckorna. Så sent som i går kördes den, i dag fungerade den inte när jag skulle i väg. Vad i hela friden?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316351Nåväl – livet blir inte alltid som man har tänkt sig, nya problem dyker ständigt upp när man redan håller på att arbeta med och söka lösningar till de man ådragit sig redan sedan innan. Vad vore en människas livstid utan att få tampas med konflikter från det yttre som sedermera ställer till det på insidan hos en själv? För inte fan blir jag glad av det här, inte just nu – däremot ser jag fram emot den dag då jag kommit till bukt med de problem som nu hänger över mig.
Fekzen skrev:
Hallå hallå,
Jo, det är vanligt att man programmerar dessa antingen direkt via boxens pinnar eller direkt via OBD-II uttaget och därav inte gör det möjligt att se någon fysisk skillnad på själva chipet. Dvs tittar du i boxen så ser det högst troligt helt original ut.
Du åker alltså på att åka förbi någon som jobbar med eftermarknadsprogrammering. Gärna någon som jobbar som mig och gör egna mjukvaror och inte bara köper mjukvaror någonstans och sedan monterar/skriver i boxen, eftersom det krävs kunskap att kunna se vad som gjorts i programmet och huruvida det är en vettig mappning.
Det som bör kontrolleras är ju tex hur man gjort med tändningen så den inte är för vass för att köras på 95 oktan tex och kontrollera hur blandningen ser ut osv. Går att mäta med bredbandslambda men tändningen är lite lurigare, då ska man egentligen ha något diagnosinterface som gör det möjligt att läsa data från knacksensorerna.
Jag bor i Sthlm så har du nära kan du skicka PM.
Mvh
Andreas
Mycket utförligt och givande svar! Det tackar jag verkligen för!
Jag förmodar att någon form av handdator avsedd för just trimning är vad som behövs, och sålunda inte en vanlig ODB-II-mätare? För en vanlig felkodsläsare kommer jag att behöva införskaffa med hänseende till den andra tråden, dock antar jag att det är mer avancerade system och datorer som nyttjas för programvaran och kodningen?
Det är som jag misstänkte då, något inte helt otroligt egentligen. Jag får söka efter någon i närheten som besitter kompetens (BSR har jag för mig finns inom tio mil från min hemstad, om de nu mot en ersättning kan ta reda på vilken programvara som är gällande för mitt fordon), för dessvärre bor jag inte i Stockholm, även om jag hade önskat att jag gjort det till och från – alltför ofta visar det sig att ting man skulle behöva, alltid finns i huvudstaden. Tråkigt nog bor jag söderut, det är en hel arbetsdag om jag skulle köra bil upp. Annars hade jag med all säkerhet kört förbi ditt!
Vidare måste jag säga att jag helt och hållet hade glömt bort det där med oktanantalet. Därför får jag tacka dig för att du uppmärksammade det. De senaste åren har jag inte hållit på med trimmade bilar över huvud taget, familjebilarna som gått inom vår familj har varit fullkomligt original, varför jag bara har tankat just 95-oktan av såväl bekvämlighet som för prislappen när man står vid automaten. Men från och med kommande tankning ska jag köra på 98-oktan för min bil, det gör den säkerligen bara gott.
Och när det kommer till mätning medelst bredbandslambda kanske det är någonting jag också kan hitta någon i närheten som kan bistå med. Ytterligare en sak att lägga till på listan över sådant jag bör göra med fordonet. Det blir en fullspäckad höst, det här!
turbodeath skrev:
kanske kan kolla med den förre ägaren innan han då....om det är exempelvis bsr som har chipat den genom obd så kan dom slå på regnummer,för då finns det registrerat i deras databas....hur det är med autotech vet jag inte om dom har samma system...har för mig att den borde ladda 0,9 orginal o är den trimmad så hamnar den vid det du skriver där....
Tack så jättemycket för ditt tips!
Jag ska till en början ta och kontakta såväl BSR som Autotech. Det skadar aldrig att höra med dem åtminstone.
Precis, det är min tanke också. Bilen känns inte original alls heller och laddtrycket påvisar som minst att någonting är förändrat i programvaran. Men också effekten är helt annan än vad en originalbil av denna modell (T5-motorn till trots) skulle klara av att leverera – det är min fullt personliga uppfattning härvidlag.
Big Al skrev:
Är det en seriös firma så brukar kontaktuppgifter eller iallafall en notis om vem/vilka som gjort mjukvaran finnas inskriven bland all hexkod (läs i mjukvaran) och vissa skriver även en lapp och sätter i eller utanpå styrboxen ... har jag hört
Så därav bör det med enkelhet gå att ta reda på vilken firma eller återförsäljare det är som har programmerat mjukvaran, förutsatt att ett diagnos-/kodnings-/uppkopplingsverktyg finns att tillgå? Och så klart att det är en seriös firma som har gjort det, som du poängterar...
Var sitter styrboxen på de här modellerna förresten? Fastän någon större förhoppning inte finns att det skulle sitta en lapp på den, kanske man kan ha tur någon gång. Det vore onekligen det absolut bästa och mest bekymmersfria om det stått i fysisk form direkt utanpå den.